باقیمانده مواد شوینده روی ظروف باعث آسیب به روده می‌شود

نمونه های سلولی روده نشان دادند که مقادیر بالای مواد شیمیایی موجود در مواد شوینده می‌تواند به سلامت روده آسیب برساند.

به گزارش تکناک، طبق این یافته ایمنی برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده در شوینده‌های ظرفشویی زیر سوال می‌رود.

ماشین‌های ظرفشویی تجاری برای حداکثر کارایی طراحی شده‌اند،این ماشین ها ظروف کثیف را با مواد شوینده تمیز می کنند و سپس با کمک آبکشی در دو چرخه سریع که چند دقیقه طول می‌کشند آنها را خشک می کنند و از حداقل آب استفاده می‌کنند.

یک مطالعه جدید توسط تیمی از محققان بین‌المللی،دقیقاً بررسی کرد که پس از اتمام چرخه این ماشین‌های ظرفشویی،چه مقدار باقیمانده مواد شیمیایی روی ظروف باقی می‌ماند و این مواد شیمیایی چه اثراتی می‌توانند بر بافت روده انسان داشته باشند

کزمی آکدیس،سرپرست این مطالعه و مدیر موسسه تحقیقات آلرژی و آسم سوئیس در دانشگاه زوریخ،گفت: چیزی که خیلی نگران کننده است این است که در بسیاری از ظرفشویی های خانگی،هیچ چرخه شستشوی اضافی برای حذف باقیمانده مواد شیمیایی روی ظروف وجود ندارد.این بدان معناست که مواد سمی روی ظروف باقی می مانند و بعد هم همانجا خشک می شوند.

با استفاده از فناوری ارگانوئید جدید،که به محققان اجازه می دهد ساختارهای سلولی سه بعدی شبیه اندام های مختلف انسان را تولید کنند،اثرات مواد شیمیایی شوینده مختلف بر روده مورد مطالعه قرار گرفت.نتایج نشان داد که این مواد شیمیایی باعث تغییرات مشخصی در ژن‌ها می‌شوند که در بقای سلولی، سد اپیتلیال، سیگنال‌دهی سیتوکین‌ها و متابولیسم نقش دارند.

محققان با بررسی مواد شیمیایی خاصی که باعث آسیب می شوند، مقصر را اتوکسیلات الکل شناسایی کردند.این مواد شیمیایی اغلب در شوینده ها و پاک کننده های سطوح برای کمک به زدودن گرد و غبار از سطوح در وسایل خانه استفاده می شوند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که اتوکسیلات الکل برای سلول های انسانی غیرسمی است و هیچ مدرکی دال بر سرطان زا بودن یا جهش زا بودن اتوکسیلات الکل یافت نشده است.این اولین تحقیقی است که نشان می دهد اتوکسیلات الکل می تواند اثر مضری بر سلول های روده داشته باشد.

با بررسی غلظت مواد شیمیایی شوینده باقیمانده روی ظروف،محققان متوجه شدند که بیشترین آسیب به سلول‌های روده ناشی از اتوکسیلات الکل در کمک شستشو با میزان رقیق سازی 1:10000 است.این مطالعه اشاره می‌کند که ماشین‌های ظرفشویی خانگی کمی بیشتر از آب استفاده می‌کنند و چرخه‌های شستشوی طولانی‌تری با میزان رقیق‌سازی 1:80000 برای آنها محاسبه شده است.بنابراین محققان بیشتر نگران ماشین‌های ظرفشویی تجاری با چرخه کوتاه هستند که میزان رقیق‌کنندگی آنها  به کوچکی 1:2000است.

توجه به این نکته مهم است که هرگونه آسیب واقعی به روده انسان در این مرحله هنوز فرضی است.به گفته آکدیس،اثر اتوکسیلات الکل بر روی سلول های روده که در این تحقیق مشاهده شد،می تواند به طور قابل قبولی باعث ایجاد چند نمونه از بیماری های التهابی در روده انسان شود.

آکدیس گفت: اثری که ما پیدا کردیم می تواند آغاز تخریب لایه اپیتلیال روده و شروع بسیاری از بیماری های مزمن باشد.اطلاع رسانی به مردم در مورد این خطر مهم است، زیرا به نظر می رسد که الکل اتوکسیلات معمولاً در ماشین های ظرفشویی تجاری استفاده می شود.

در نهایت محققان نیاز فوری به تحقیقات بیشتر در مورد اثرات سلامتی اتوکسیلات های الکل را پیشنهاد می کنند و در حالی که ممکن است ارزیابی بقایای مواد شیمیایی روی ظروف در محیط‌های تجاری مانند رستوران‌ها برای افراد دشوار باشد،اما حداقل می‌توان مطمئن شد که در خانه، ظروف بدون باقی مانده‌های مواد شوینده شیمیایی،آبکشی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.