بانداژ هوشمند بهبود زخم های مزمن را سرعت می‌بخشد

دانشمندان دانشگاه استنفورد یک بانداژ هوشمند ساخته اند که می‌تواند در صورت نیاز با تحریک الکتریکی، بهبودی زخم ها را تسریع کند.

به گزارش تکناک، زخم‌های مزمن مانند زخم‌های پوستی دیابتی می‌توانند بسیار کند بهبود پیدا کنند و به طور بالقوه منجر به قطع عضو یا حتی گاهی مرگ شوند.

این بانداژ هوشمند از دو لایه تشکیل شده است. در لایه بالایی یک فیلم پلیمری با ضخامت فقط 100 میکرون وجود دارد که قطعات الکترونیکی روی آن نصب شده اند. در قسمت زیرین آن، یک هیدروژل “لاستیکی و پوست مانند”  در تماس با زخم قرار دارد.

حسگرهای زیستی در این بانداژ به طور مداوم امپدانس الکتریکی و دمای زخم را کنترل می کنند. تحقیقات گذشته نشان داده است که امپدانس با بهبود زخم ها افزایش می یابد، در حالی که با کاهش التهاب، دما کاهش می یابد.

بخشی از حسگر ها و قطعات داخلی بانداژ هوشمند
بخشی از حسگر ها و قطعات داخلی بانداژ هوشمند

اگر این معیارها نشان دهند که زخم در بهبودی مشکل دارد، یک محرک الکتریکی در بانداژ فعال می شود تا جریان الکتریکی کمی را به بافت زیرین منتقل کند. مانند سایر پانسمان‌های زخم‌زن، انجام این کار با افزایش سرعت مهاجرت کراتینوسیت‌ها (سلول‌های پوست) به محل زخم و از بین بردن باکتری‌ها، بسته شدن بافت را تسریع کرده و عفونت را کاهش می‌دهد.

digikala

همانطور که بانداژ کار خود را انجام می دهد، از یک آنتن رادیویی داخلی برای برقراری ارتباط بی سیم با تلفن هوشمند جفت شده با بانداژ استفاده می کند. کسی که از آن تلفن استفاده می‌کند، می‌تواند وضعیت زخم را بدون اینکه مجبور باشد مکرراً بانداژ را بردارد زخم را بررسی کند.

یک نمودار نشان می دهد که چگونه بانداژ هوشمند روی زخم مزمن اعمال می شود
یک نمودار نشان می دهد که چگونه بانداژ هوشمند روی زخم مزمن اعمال می شود

گفته می شود، وقتی زمان برداشتن بانداژ فرا می رسد، گرم کردن آن تا دمای 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت) باعث جدا شدن بی ضرر هیدروژل از سطح زخم می شود.

در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، استفاده از این دستگاه باعث تسریع زمان بهبودی تا حدود 25 درصد و افزایش رشد مجدد پوست تا حدود 50 درصد شد.

دانشمندان تاکید می‌کنند که ممکن است مدتی طول بکشد تا بتوان از بانداژ روی افراد استفاده کرد، زیرا هنوز باید اندازه آن را به اندازه مورد استفاده انسان افزایش داد و هزینه‌های تولید را کاهش داد.

همچنین ممکن است حسگرهای بیشتری را برای اندازه گیری pH، متابولیت ها و نشانگرهای زیستی به آن اضافه کنند. محققان بر این باورند که هم باید به بهبود سریعتر زخم های مزمن کمک کند و هم درک ما را از نحوه التیام این زخم ها تقویت کند.

دکتر آرتم تروتسیوک، نویسنده اول مقاله در مورد این مطالعه گفت: با تحریک و حس کردن در یک دستگاه، بانداژ هوشمند سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد، در عین حال بهبود زخم را  نیز پیگیری می‌کند.

ما فکر می‌کنیم این دستگاه نشان‌دهنده یک روش جدید است که کشف بیولوژیکی جدید و اکتشاف فرضیه‌هایی را که قبلاً آزمایش آنها دشوار بود در مورد فرآیند التیام زخم های انسان  را امکان‌پذیر می‌سازد.

digikala

1 دیدگاه برای “بانداژ هوشمند بهبود زخم های مزمن را سرعت می‌بخشد

  1. اشتراک‌ها: با این بانداژ هوشمند زخمها به سرعت خوب میشوند | مرجع وب و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.