باکتری جذام می‌تواند پیری زودرس کبد را درمان کند

یک پزشک که یک مدل آناتومیکی از کبد انسان را در دست گرفته است.

یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های جهان ممکن است مسیر بازسازی دوباره کبد و پیشگیری از پیری زودرس آن را هموار کند.

به گزارش تکناک، محققان کشف کرده اند که باکتری جذام می تواند سلول ها را برنامه ریزی مجدد کند تا اندازه کبد را در حیوانات بالغ افزایش دهند.

باکتری جذام این کار را بدون آسیب رساندن یا زخمی شدن اندام ها انجام می دهد، همچنین پس از افزایش اندازه کبد، تومور ایجاد نخواهد شد.

باکتری هایی که باعث جذام می شوند همچنین می توانند کبدهای پیر را بازسازی کنند و به انسان این امکان را می دهند که برای مدت طولانی تری بدون بیماری زندگی کند.

این کشف همچنین می تواند منجر به رشد مجدد کبدهای آسیب دیده شود و نیاز به پیوند کبد را کاهش دهد. در حال حاضر، پیوند تنها راه درمان موجود برای افرادی است که در مرحله پایانی بیماری های کبدی قرار دارند. نتایج مطالعه قبلی که در سال 2013 روی کبد موش‌ها انجام شده نشان میدهد سلول‌های بنیادی و سلول‌های پیش‌ساز رشد مجدد کبد را تقویت می کنند.مرحله بعد از تقسیم سلول بنیادی به سلولی ختم می شود که می تواند هر نوع اندامی را تشکیل دهد. در این روش رشد مجدد نیاز به یک درمان تهاجمی داشت که به آن تومورزایی نیز می‌گویند.

به منظور مقابله با عوارض جانبی مضر، محققان با بررسی مایکوباکتریوم لپرا ( باکتری عامل جذام) پیشرفت قبلی خود را برای رشد مجدد کبد وارد مرحله تازه ای کردند.

به همین منظور محققان نتایج مطالعات را در آرمادیلو، (نوعی جانور پستاندار سخت پوست) که به عنوان میزبان طبیعی باکتری انتخاب شده بود مورد بررسی قرار دادند.

تیم تحقیقاتی که با وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا در باتون روژ لوئیزیانا کار می کردند، 57 آرمادیلو  نواری را با باکتری ML آلوده کردند. این تیم حیوانات را به طور خاص انتخاب کردند زیرا آنها میزبان طبیعی باکتری جذام هستند. سپس، آن ها کبد آرمادیلو های آلوده به عفونت را با نمونه های کبد غیر عفونی و همچنین سایر کبدهایی که به عفونت مقاوم بودند، مقایسه کردند.

مایکوباکتریوم لپره، باکتری عامل جذام
مایکوباکتریوم لپره، باکتری عامل جذام

آنها متوجه شدند که حیوانات آلوده کبدهای بزرگ و سالم را با همان اجزای حیاتی مانند رگ‌های خونی، مجاری صفراوی و لوبول‌ها مانند حیوانات غیر آلوده و مقاوم ایجاد کردند. این تیم فکر می‌کند که باکتری‌ها توانایی بازسازی کبد برای افزایش اندازه اندام را دارند و سلول‌های بیشتری را برای بزرگ‌تر شدن آن فراهم می‌کنند و این یعنی به اندام توانایی افزایش ابعاد و نوسازی خود را می‌دهد.

محققان همچنین چندین عامل را در مورد سلول‌های اصلی بافت کبد که به نام hepatocytes معروف است کشف کردند که نشان می‌دهد این سلول‌ها در آرمادیلو ‌های آلوده احیا شده اند.

سلول های کبدی
سلول های کبدی

علاوه بر این، کبد آرمادیلوهای آلوده نیز حاوی الگوهای بیان ژنی بود که به عنوان طرح اولیه برای ساخت سلول‌ها به کار می رود. این الگوها مشابه نمونه هایی بود که در حیوانات جوان و کبد جنین انسان یافت می شود. همچنین ژن‌های مرتبط با متابولیسم که با رشد و تولید سلولی ارتباط دارند در آرمادیلوها فعال شدند و ژن‌های مرتبط با پیری زودرس کبد سرکوب شدند.

برنامه ریزی مجدد سلول های پیر یا آسیب دیده کبد

محققان بر این باورند که نوسازی کبد به این دلیل است که باکتری جذام سلول‌های کبد را دوباره برنامه‌ریزی کرده و آنها را به سلول های اولیه و سالم بازمی‌گرداند. این تغییر به سلول ها اجازه داد تا به سلول های کبدی جدید تبدیل شوند. آنورا رامبوکانا  نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند می گوید: اگر بتوانیم نحوه رشد باکتری‌ها در کبد را بدون ایجاد اثرات نامطلوب در حیوانات زنده شناسایی کنیم، ممکن است بتوانیم این دانش را برای توسعه روش های درمانی ایمن‌تر برای جوان‌سازی کبدهای پیر و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.