با اولین ابرخودرو بومی افغانستان آشنا شوید

اولین ابرخودرو بومی افغانستان که به افتخار پرنده اسطوره ای ایرانی سیمرغ نامگذاری شده است، اولین حضور جهانی خود را در نمایشگاه خودروی ژنو در قطر آغاز کرد.

به گزارش تکناک، بر اساس گزارش بلومبرگ، سیمرغ که توسط شرکت تولیدی انتاپ در کابل و موسسه فنی حرفه ای افغانستان (ATVI) ساخته شده است، توجه علاقه مندان به خودرو در سراسر جهان را به خود جلب کرده است.

سفر سیمرغ به نمایشگاه خودروی ژنو با تاخیرهای قابل توجه ناشی از همه گیری کرونا و تسلط طالبان بر افغانستان، سفری چالش برانگیز بود. محمدرضا احمدی، رئیس اجرایی انتاپ، که به عنوان مهندس و طراح ارشد نیز خدمت می کند، عزم خود را برای به نمایش گذاشتن جنبه ای متفاوت از افغانستان از طریق این خلاقیت منحصر به فرد ابراز کرد. احمدی تصریح کرد: می‌خواهم چیزی بسازم که کشورم را در دنیا برجسته کنم.

این خودرو به نام پرنده اسطوره ای ایرانی سیمرغ نامگذاری شده است و نماد قهرمانان و هنر افغانستان (Afghanistan : country in Central and South Asia) است. چشم انداز احمدی فراتر از جاده های ناهموار کوهستانی افغانستان است و هدف آن نشان دادن پتانسیل این کشور در دنیای ابرخودروها است.

سفر سیمرغ

پروژه سیمرغ تیمی متشکل از 30 مهندس و صنعتگر افغان را گرد هم آورد که پنج سال را به ساخت آن اختصاص دادند. این خودرو که در ابتدا در اواخر سال 2022 با نام Mada9 رونمایی شد، و توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرد.

علیرغم شرایط چالش برانگیز در افغانستان، احمدی و تیمش موفق شدند سیمرغ را برای اولین حضور بین المللی خود از طریق یک کمپین موفقیت آمیز تامین مالی جمعی، با جمع آوری 130هزار دلار از بیش از 45000 حامی، به دوحه بیاورند.

یک طراحی منحصر به فرد

با اولین ابرخودرو بومی افغانستان آشنا شوید

سیمرغ دارای طراحی چشمگیر است که با چراغ های جلوی LED براق، جلوپنجره جمع و جور و اسپلیتر جلو تیز مشخص می شود. مشخصات آن شامل ورودی های هوای عریض، گلگیرهای گشاد شده و رینگ های آلیاژی مشکی بزرگ است که ظاهری جسور و پویا به آن بخشیده است. قسمت عقب با چراغ های عقب LED براق و یک دیفیوزر متمایز در عقب تزئین شده است که جذابیت زیبایی شناختی آن را تکمیل می کند.

سیمرغ در زیر نمای بیرونی منحصر به فرد خود از یک موتور چهار سیلندر بهره می برد که از تویوتا کرولا مدل 2000 تهیه شده است. در حالی که سازنده مشخصات فنی خاصی را فاش نکرده است، آنها فاش کرده اند که موتور برای عملکرد سوپراسپرت اصلاح شده است. موتور در عقب نصب شده است، بین شاسی لوله ای قرار گرفته و توسط مواد کامپوزیت سبک احاطه شده است که قابلیت های عملکرد آن را افزایش می دهد.

مسیر پیش رو افغانستان

انتاپ برنامه های بلندپروازانه ای برای سیمرغ دارد. این شرکت قصد دارد 30 میلیون یورو (32 میلیون دلار) برای توسعه بیشتر و کامل کردن این ابرخودرو با هدف شرکت در مسابقه استقامتی 24 ساعته لمانز (Le Mans) در فرانسه جمع آوری کند.

احمدی با تاکید بر تعهد به نمایش توانایی های خودرو در صحنه جهانی گفت: ما قصد داریم پس از شرکت دادن سیمرغ در لمانز، جایی که می توان آن را آزمایش و ثابت کرد، فروش خود را آغاز کنیم.

علاوه بر این، انتاپ یک پیشرانه تمام الکتریکی را برای آینده سیمرغ در نظر گرفته است که گواهی بر تعهد این شرکت به نوآوری و پایداری است. در حالی که این ابرخودرو در مرحله نمونه اولیه باقی مانده است، تامین پشتوانه مالی قوی برای تبدیل آن به یک مدل تولیدی ضروری است. سازنده جدول زمانی مشخصی را برای تولید انبوه اعلام نکرده است، اما حضور سیمرغ در نمایشگاه خودرو ژنو گامی قابل توجه برای تحقق این رویا است.

سیمرغ در کشوری که با چالش‌های بزرگی روبروست، نمادی از نوآوری، انعطاف‌پذیری و روح تسلیم ناپذیر انسانی است. تعهد انتوپ برای برجسته کردن کشور افغانستان در دنیا از طریق این خلاقیت منحصر به فرد، گواهی بر قدرت عزم و اشتیاق در مواجهه با ناملایمات است. همانطور که سیمرغ جای خود را در صحنه جهانی می گیرد، جهان را به دیدن جنبه ای متفاوت از افغانستان دعوت می کند که با خلاقیت و آرزو تعریف می شود.

ابرخودروها چه هستند؟

ابرخودروهایی مانند سیمرغ، خودروهایی با کارایی بالا و مهندسی استثنایی هستند که برای سرعت و سبکی بی نظیر طراحی شده اند. آنها اغلب دارای فناوری پیشرفته، موتورهای قدرتمند و طراحی های آیرودینامیک هستند که آنها را به نمادی از نوآوری و برتری خودرو تبدیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.