با این تکنیک دیگر تصمیم احساسی نمی گیرید

هرگز نگذارید احساسات شما منجر به اتخاذ یک تصمیم احساسی، عجله ای و نادرست در شما شوند. آرام پیش بروید و از روش و تکنیک Wiser استفاده کنید.

هرگز نگذارید احساسات شما منجر به اتخاذ یک تصمیم احساسی، عجله ای و نادرست در شما شوند. آرام پیش بروید و از روش و تکنیک Wiser استفاده کنید.

به گزارش تکناک، شما می‌توانید میلیون‌ها مقاله و کتاب در مورد تصمیم‌گیری بهتر، اجتناب از تعصب و بالا بردن هوش عاطفی بخوانید، اما حتی اگر هزاران کتاب هم بخوانید، وقتی احساسات تان شما را کنترل می کنند، این کتاب ها هیچ فایده ای برای شما نخواهند داشت.

متخصصان همیشه می گویند که مهم نیست که چه کسی هستید، اگر با احترام رهبری کنید، سخت ترین مسائل و گفتگوها هم خوب پیش می روند.

به کارگیری دانشی 80 ساله برای مدیریت احساسات

مطالعه ای با نام رشد بزرگسالان که توسط دانشگاه هاروارد انجام شده است، تاکنون یکی از طولانی‌ترین مطالعات در جهان است که از سال 1938 بیش از 700 مرد را مورد بررسی قرار داده است. معروف‌ترین نتیجه این مطالعه این است که وقتی صحبت از داشتن یک زندگی طولانی و شاد به میان می‌آید، کیفیت روابط اهمیت بسزایی دارد.

رابرت والدینگر و مارک شولز، رهبر فعلی و دستیار این مطالعه، در کتاب اخیر خود به نام زندگی خوب، توضیح می‌دهند که باهوش‌ترین افراد از نظر عاطفی، احساسات خود را نادیده نمی‌گیرند و هرگز بدون فکر کردن، کاری نمی کنند وتصمیم احساسی نمیگیرند. در عوض، آنها از روش عاقلانه ای برای پردازش احساسات خود استفاده می کنند که این روش Wiser نام دارد. تمام حروف این کلمه، یک معنی و مفهوم خاص دارند که ما در ادامه به آن ها می پردازیم.

مشاهده (Watch)

اگر می‌خواهید به یک احساس، به شکلی خوب پاسخ دهید، ابتدا باید کمی مکث کنید، آن احساس را نام ببرید و بفهمید چه چیزی باعث شکل گیری آن احساس شده است.

دیکسون توضیح می دهد: در برخی موارد، این دوره احساسی ممکن است فقط یک یا دو دقیقه طول بکشد؛ در برخی دیگر، ممکن است نیاز باشد که یک ساعت یا حتی یک بعد از ظهر کامل صرف شناخت این احساس شود. در این مدت، سعی کنید بیشتر کنجکاوی کنید. محیط چگونه بود؟ آیا موقعیت غیرعادی بود؟ با چه کسی در ارتباط بودید و در مورد این شخص چه می دانید؟ آیا مسئله مهمی وجود دارد که آن را نادیده گرفته اید؟ تصمیم احساسی

تفسیر(Interpret)

خوب، اکنون که مشاهده ای اساسی انجام دادید، وقت آن است که آن مشاهدات را تفسیر کنید. آیا در مورد طرف مقابل خود که در این وضعیت همراه شما است، فرضی دارید؟ ممکن است آن فرضیات ناقص باشد؟ آیا عوامل دیگری مثل ناامیدی و خستگی، در واکنش عاطفی شما نقش دارند؟

بسیاری از موقعیت‌های احساسی، مبهم و نامشخص هستند و دقیقا روی این بوم ابهام است که می‌توانیم انواع مختلفی از تصمیم ها را بکشیم. اگر ما فقط یک تصمیم سریع و از روی عصبانیت بگیریم، احتمالاً اطلاعات کاملی که راجع به آن رخ داده نداریم و همین موضوع باعث می شود تصمیم عجولانه و نادرست بگیریم.

انتخاب(Select)

هنگامی که تصویر کاملی از آنچه در واقع در حال وقوع است داشته باشید، در موقعیت بهتری خواهید بود و به طور موثر مسیری را انتخاب می کنید که به نتایج مورد نظر شما برسد. مثلا اگر مدیر یک بخش هستید و متوجه شدید که ناامیدی شما از کارمند جدیدتان، به دلیل کندی آنها است نه بی‌کفایتی‌شان، بهتر است سر آنها داد نزنید. در عوض کمی وقت بگذارید تا به آنها کمک کنید سرعت خود را بالا ببرند.تصمیم احساسی

در این نقطه کلید اصلی این است که سعی کنید تا جایی که می توانید سرعت کارها را کاهش دهید، توضیح دهید و به جای پاسخی عجولانه، یک پاسخ سنجیده تر و هدفمندتر بدهید که هم در خور شخصیت شما باشد و هم با آنچه می خواهید انجام دهید، همسو باشد.تصمیم احساسی

مشارکت(Engage)

از اول قرار بود شما یک تصمیم بگیرید. اکنون زمان اجرای آن است. در این زمان گزینه‌های شما بسیار متغیر و متنوع هستند، اما صرف نظر از هر دلیلی که برای تصمیم خود دارید، حرکت سنجیده بهتر از این است که اجازه دهید احساساتتان شما را کنترل کنند و تصمیم احساسی بگیرید.تصمیم احساسی

بازتاب(Reflect)

تصمیم شما چطور پیش رفت؟ آیا پاسخی را که انتظارش را داشتید هم از طرف دیگران و هم از نظر احساسات خودتان، دریافت کردید؟ مرحله بازتاب با وادار کردن ما به فکر کردن در مورد اینکه چه چیزی خوب بوده و چه چیزی خوب نبوده است، اطلاعات مهمی را به ما می دهد که با تکیه بر آن اطلاعات می توانیم دفعه بعد تصمیمات بهتری بگیریم. اگر از این مرحله بگذرید، فرصتی کلیدی برای یادگیری را هدر خواهید داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.