با ثروتمندترین مردان دنیای ارز دیجیتال آشنا شوید

زمستان دنیای ارز دیجیتال به پایان رسیده و قیمت بیت کوین با رشدی قابل توجه در ۱۲ ماه گذشته بیش از دو برابر شده است .

به گزارش تکناک، این رمزارز در ماه مارس پس از قانونی شدن صندوق‌های قابل معامله در بورس مرتبط با بیت کوین در ایالات متحده آمریکا، به بالاترین رقم خود یعنی ۷۳ هزار دلار رسید. طبق گفته‌ی CoinGecko، ارزش کل تمام ارزهای دیجیتال برجسته در ۱۲ ماه گذشته ۱۷۰ درصد افزایش یافته و حدود ۱.۶ تریلیون دلار به ارزش بازار اضافه کرده است.

این افزایش به ثروتمند شدن دست‌کم ۱۷ نفر و تبدیل آن‌ها به میلیاردرهای ارز دیجیتال کمک کرده است، در حالی که در فهرست میلیاردرهای جهان ۲۰۲۴ مجله فوربس، سال گذشته تعداد این افراد ۹ نفر بود. دارایی خالص این ۱۷ سرمایه‌گذار و کارآفرین، با احتساب دارایی‌های تخمینی ارز دیجیتال، سهام‌های اعلام‌شده به صورت عمومی و دارایی‌های خصوصی آن‌ها، به طور کلی ۹۳ میلیارد دلار است. این رقم بیش از دو برابر ۳۷ میلیارد دلار ثروت کل میلیاردرهای ارز دیجیتال در سال گذشته است.

چانگ پنگ ژائو، بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق صرافی ارز دیجیتال بایننس، برای سومین سال متوالی ثروتمندترین فرد حوزه ارز دیجیتال است. با وجود اعتراف به اتهامات پولشویی ایالات متحده در ماه نوامبر، CZ (لقب چانگ پنگ ژائو)، اکنون ثروتی معادل ۳۳ میلیارد دلار دارد که نسبت به ۱۰.۵ میلیارد دلار سال گذشته افزایش یافته است.

این موضوع او را به بزرگ‌ترین برنده‌ی ارز دیجیتال از نظر ارزش دلاری از سال گذشته و پنجاهمین فرد ثروتمند جهان تبدیل می‌کند. بخش عمده‌ی ثروت او از سهام عمده‌ای که در بایننس دارد ناشی می‌شود، صرافی‌ای که همچنان از نظر حجم معاملات، بزرگ‌ترین بازار تجارت جهانی این صنعت باقی مانده است.

دو نفر از بزرگ‌ترین برنده‌های امسال به لطف سرمایه گذاری سرمایه‌گذاران در شرکت‌های سهامی عام خود ثروتمند شده‌اند. مایکل سیلور، مدیرعامل میکرو استراتژی، یک شرکت نرم‌افزاری که سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در بیت کوین انجام داده است، در حال حاضر ثروتی معادل ۴.۴ میلیارد دلار دارد، در حالی که این رقم در سال گذشته ۷۶۰ میلیون دلار بود. برایان آرمسترانگ، مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال کوین‌بیس، در حال حاضر ثروتی معادل ۱۱.۲ میلیارد دلار دارد که نسبت به تنها ۲.۲ میلیارد دلار سال گذشته افزایش یافته است. سهام‌های Coinbase و MicroStrategy هر کدام در ۱۲ ماه گذشته بیش از چهار برابر شده‌اند.

چهار سهام‌دار بزرگ تتر، یک ناشر استیبل‌کوین جنجالی اما بسیار سودآور، برای اولین بار در رتبه‌بندی سالانه‌ی میلیاردرهای مجله‌ی فوربس قرار گرفته‌اند. این افراد عبارتند از جان‌کارلو دواسینی، پائولو آردوینو، ژان-لویی ون در ویلده و استوارت هوگنر. باشگاه سه کامایی ارز دیجیتال همچنین شامل چهره‌های آشنایی مانند دوقلوهای Winklevoss (از بنیان‌گذاران فیسبوک)، تیم دراپر، سرمایه‌گذار خطرپذیر و حامی نیکی هیلی، و جد مک‌کالب، یکی از بنیان‌گذاران ریپل و کارآفرین نوظهور فضایی می‌شود.

در ادامه مروری بر دارایی های 4 مرد ثروتمند دنیای ارز دیجیتال داشته ایم.

چانگ پنگ ژائو

ثروت خالص:33 میلیارد دلار (در مقابل 10.5 میلیارد دلار) | منبع ثروت: بایننس

ژائو که با نام CZ شناخته می‌شود، سال گذشته برای حل و فصل اتهامات پولشویی فدرال که توسط وزارت دادگستری و کمیسیون معاملات آتی کالا مطرح شده بود، شخصاً پرداخت 200 میلیون دلار جریمه را قبول کرد. (بایننس نیز متعهد به پرداخت 4.5 میلیارد دلار جریمه اضافی شد.)

او همچنین به عنوان بخشی از اعتراف به جرم خود، از سمت مدیرعاملی صرافی ارز دیجیتال بایننس کناره‌گیری کرد و به مدت سه سال از فعالیت در بایننس منع شده است. (جلسه صدور حکم ژائو برای 30 آوریل برنامه‌ریزی شده است.)

با این حال، این اتفاقات به سختی ثروت او را تحت تاثیر قرار داده است. سهم او در بایننس که بر اساس اسناد شرکتی و گفتگو با کارکنان سابق 90 درصد تخمین زده می‌شود، حدود 32.5 میلیارد دلار ارزش دارد.

بایننس طبق تحلیل فوربز، با حجم معاملات 9 میلیارد دلار در سال گذشته، همچنان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان از نظر حجم معاملات باقی مانده است.

برای تخمین ارزش بازار بایننس، فوربس ضریب قیمت به فروش کوین بیس، یک همتای publicly traded  را اعمال کرد و سپس برای در نظر گرفتن مالکیت متمرکز بایننس، احتمال اجرای مقررات بیشتر و خطرات کلیدی پس از خروج CZ، تخفیف‌های بیشتری اعمال کرد.

برایان آرمسترانگ

ثروت خالص: ۱۱.۲ میلیارد دلار (در مقابل ۲.۲ میلیارد دلار) | منبع ثروت: کوین‌بیس

آرمسترانگ که در سال ۲۰۱۳ همراه با فرد اهرسام، کوین‌بیس را تأسیس کرد، بزرگترین سهام‌دار حقیقی این شرکت با ۱۸ درصد سهام است. سهام این صرافی ارز دیجیتال از ابتدای سال جاری ۵۰ درصد و نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته و به ارزش بازار تقریباً ۶۰ میلیارد دلاری رسیده است. آرمسترانگ از ماه نوامبر تاکنون، بیش از ۱۷۰ میلیون دلار سهام کوین‌بیس را از طریق یک برنامه معاملاتی خودکار ۱۰b5-1 فروخته است.

جانکارلو دواسینی

ثروت خالص: ۹.۲ میلیارد دلار (در مقابل ۴ میلیارد دلار در جولای) | منبع ثروت: تتر

دواسینی مدیر مالی و به احتمال زیاد، بزرگترین سهام‌دار حقیقی تتر، بزرگترین ناشر استیبل‌کوین در ارز دیجیتال است. استیبل‌کوین نوعی ارز دیجیتال است که به دلار آمریکا یا سایر ارزهای باثبات وابسته بوده و به عنوان واسطه‌ای برای مبادله استفاده می‌شود.

بیش از ۱۰۰ میلیارد توکن تتر ضرب شده است. تتر با افزایش نرخ بهره، سال گذشته از طریق بهره‌ای که از وثیقه مشتریان ایجاد می‌کند، ۶.۲ میلیارد دلار سود به دست آورد. دواسینی مالکیت تقریباً ۴۷ درصدی از تتر را بر عهده دارد که فوربس آن را با اعمال میانگین نسبت قیمت به درآمد گروهی از بانک‌های میان‌رده و مدیران دارایی که به صورت عمومی معامله می‌شوند، ارزش‌گذاری می‌کند.

مایکل سیلور

ثروت خالص: ۴.۴ میلیارد دلار (در مقابل ۷۶۰ میلیون دلار) | منبع ثروت: میکرواستراتژی، بیت‌کوین

سیلور، از نظر درصدی، بیشترین میزان افزایش ثروت در بین میلیاردرهای ارز دیجیتال در فهرست امسال است. سهام میکرواستراتژی، شرکت نرم‌افزاری که سیلور در دهه ۱۹۹۰ تأسیس کرد و در سال‌های اخیر آن را به ابزاری برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین تبدیل نمود، نسبت به سال گذشته تقریباً ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. این شرکت در حال حاضر مالک حدود ۱۹۳,۰۰۰ بیت‌کوین است که طبق گفته مدیر مالی آن، این رقم میکرواستراتژی را به بزرگترین دارنده سازمانی بیت‌کوین در جهان تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، سیلور ذخایر شخصی بیت‌کوین هم دارد. او در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که ۱۷,۷۳۲ بیت‌کوین را با میانگین قیمت ۹,۸۸۲ دلار برای هر کوین خریداری کرده است. همچنین او در حال فروش حدود ۲۰۰ میلیون دلار سهام میکرواستراتژی است که این موضوع را در ابتدای سال جاری اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.