با ورزشگاه زیبای بازی ایران و آمریکا آشنا شوید

با ورزشگاه منحصربه فرد بازی ایران و آمریکا آشنا شوید

تیم هایی ملی فوتبال ایران و آمریکا در حالی تا ساعاتی دیگر در یک بازی حساس و تعیین کننده به مصاف هم می روند که یکی از ورزشگاه های زیبا و کم نظیر کشور قطر میزبان این رویداد مهم است.

به گزارش تکناک،استادیوم الثمامه در دوحه توسط معمار قطری ابراهیم جیده طراحی شده و بر اساس کلاه گاهفیا(کلاه رایج مردان در خاورمیانه) طراحی شده است و پیش از جام جهانی فوتبال 2022 افتتاح شده است.

این ورزشگاه 40 هزار نفری در جنوب دوحه قرار دارد و به نام استادیوم الثمامه که از روی درختی که در مناطق محلی این کشور یافت می شود، نامگذاری شده است و شکل دایره ای مشخصی دارد.

طراحی این استادیوم، یک طراحی برجسته و نمادین به شمار می‌رود و نمایانگر میراث فرهنگی و تاریخی کشورهای عربی است. ظرفیت ورزشگاه ثمامه پس از پایان جام جهانی به ۲۰ هزار نفر کاهش می‌یابد و یک هتل و یک مسجد در آن باز خواهد شد و بخش بالایی ورزشگاه پس از جام جهانی به هتل تبدیل می‌شود.

استادیوم ثمامه علاوه بر میزبانی از بازی ایران و آمریکا  یک بازی از مرحله یک‌شانزدهم و یک بازی از مرحله یک‌چهارم نهایی را میزبانی خواهد کرد.

digikala

معماری ورزشگاه الثمامه

ورزشگاه الثمامه مطابق با تمام مکان‌هایی که برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر طراحی شده‌، برای بزرگداشت فرهنگ و سنت‌های عربی طراحی شده است.

طراحی این ورزشگاه که متناسب با فرهنگ عرب است و نمادی از عزت و استقلال خانواده‌های عرب زبان است، با همکاری استودیوهای معماری معروف بین‌المللی ساخته شده است. ساخت این استادیوم به طور رسمی در اول مارس ۲۰۱۷ آغاز شد، اگر چه کارهای مقدماتی از سال ۲۰۱۶ آغاز شده بود.

در ابتدا قرار بود این ورزشگاه در سپتامبر ۲۰۲۰ به بهره برداری برسد، اما با شیوع ویروس کرونا، اجرای آن به تعویق افتاد. از نظر مهندسی، جالب‌ترین جنبه ورزشگاه الثمامه دوحه قطر، سیستم خنک‌کننده آن است که باعث می‌شود در طول بازی‌ها فضای داخلی استادیوم دارای دمایی در حدود ۱۸ درجه سانتی‌گراد باشد.

در مجموع ۵۴ عدد تصفیه هوا در این ورزشگاه نصب شده است. جالب اینجاست که سیستم خنک کننده این ورزشگاه از انرژی حاصل از تابش پرتوهای خورشید استفاده می‌کند.

استادیوم الثمامه در محیطی سرسبز قرار دارد و نه‌تنها محلی برای بازی و استراحت به حساب می‌آید بلکه با هدف بهبود زندگی و آینده جوامع محلی ایجاد شده است. این محوطه ۵۰ هزار متر مربعی شامل پوشش گیاهی بومی و حدود ۴۰۰ درخت می‌شود که ۸۴ درصد از این پارک را تشکیل می‌دهند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.