برخی از بوها می‌توانند پیری را تسریع کنند

مطالعه‌ای که در دانشگاه اوتاگو انجام شد، نشان داد که نشانه‌های حسی از جنس مخالف مانند بوها، می‌تواند بر پیری و سلامت حیوانات تأثیر بگذارد و در مطالعه انجام شده نشان‌دهنده کاهش باروری و افزایش مرگ‌ومیر در موش‌های نر در معرض بوی ماده بود. این امر بر تأثیر قابل توجه تجربیات حسی بر سلامت طولانی مدت و فرآیندهای پیری تأکید می‌کند

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه اوتاگو انجام شد، کشف کرد که سیگنال‌های حسی از جنس مخالف می‌توانند بر روند پیری حیوانات تأثیر بگذارند.

به گزارش تکناک، مایک گارات، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که تعامل با جنس مخالف می‌تواند پیری را سرعت ببخشد.

او می‌گوید: این مطالعه نمونه‌ای از این مسئله است که چگونه اطلاعات شناسایی شده توسط سیستم‌های حسی ما یعنی آنچه می‌بینیم، می‌شنویم و بو می‌کنیم، می‌تواند اثرات طولانی‌مدتی بر بدن ما داشته باشد و حتی بر سلامت و پیری تأثیر بگذارد.

برای این مطالعه که در مجله Proceedings of the Royal Society B منتشر شد، محققان دانشگاه اتاگو و دانشگاه نیو ساوت ولز آزمایش کردند که آیا قرار گرفتن در معرض بوی ماده بر مرگ و میر و پیری و باروری موش‌های نر تأثیر می‌گذارد یا خیر. موش‌های نر در چهار محیط قرار گرفتند: تنها، با دو ماده، تنها اما با قرار گرفتن در معرض رایحه دو ماده غایب و درنهایت با دو ماده همراه با رایحه دو ماده غایب دیگر. وقتی نرها پیر شدند، همه آنها با ماده‌ها جفت شدند تا باروری آنها ارزیابی شود.

محققان به این نتیجه رسیدند که موش‌های نری که از میانسالی تا پیری در معرض علائم بویایی یا سیگنال‌های بوی شیمیایی قرار می‌گیرند، باروری آنها در مراحل بعدی زندگی کاهش می‌یابد. میزان مرگ و میر در نرهایی که هنگام جفت‌گیری در معرض بوهای ماده قرار گرفتند نیز افزایش یافت.

مفاهیم و ملاحظات آینده

مشخص نیست که چرا این اثرات رخ داده است، اما پروفسور گارات می‌گوید که نتایج نشان می‌دهد که چگونه ادراک حسی جفت‌ها ممکن است یک محرک مهم در مبادلات تاریخ زندگی در پستانداران باشد.

او می‌گوید: قرار گرفتن در معرض فرومون برای موش‌ها در زمینه تولید مثل بسیار مهم است، اما نشانه‌های دیگری می‌توانند بر انسان تأثیر بگذارند، مانند آنهایی که باعث استرس مزمن می‌شوند که می‌تواند اثرات گسترده‌ای بر سلامت ما داشته باشد.

در این مطالعه مشخص شده است که نشانه‌های حسی بر ترشح هورمون‌هایی تأثیر می‌گذارند که می‌توانند اثرات فیزیولوژیکی کوتاه مدت بر حیوانات و انسان‌ها داشته باشند. این اثرات به‌طور قابل تصوری می‌توانند جمع شوند و بر سلامت ما تأثیر بگذارند. ما باید در مورد محیطی که در آن زندگی می‌کنیم، فکر کنیم و آن را درک کنیم و بدانیم چه احساساتی را برمی انگیزد و به این موضوع توجه داشته باشیم زیرا می‌تواند عواقب طولانی مدتی برای بدن ما داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.