بررسی تفاوت کابل های USB-C با تصاویر سی‌تی‌اسکن

استفاده از میکرو USB دیگر هیچ معنی خاصی ندارد، زیرا استاندارد جدید USB-C عملکرد بهتری و ویژگی‌های متعددی را به همراه دارد. اما ما اغلب در انتخاب این نوع کابل‌ها، کابل‌های ارزان قیمت را بجای کابل‌های گران قیمت انتخاب می‌کنیم.

به گزارش تک‌ناک ‌ یک سی‌تی اسکن USB-C (24-pin reversible-plug serial digital connector system) به تازگی نشان داده است که چرا نباید کابل‌های ارزان قیمت را انتخاب‌ کنیم. تیم Lumafield انواعی از کابل های USB-C را تحت اسکنر X-ray CT قرار داده اند. هدف آنها پیدا کردن علت قیمت ارزان کابل‌های ۵ دلاری و همچنین کشف ویژگی‌های شگفت‌انگیز کابل‌های ۱۲۹ دلاری بود. نتایج بسیار جذاب است و اسکن‌های سه‌بعدی که تیم به اشتراک گذاشته است، این موضوع را به زیبایی نشان می‌دهد.

 تصاویر سی‌تی‌اسکن از USB-C چه چیزی را نشان داد؟

ابتدا Lumafield یک کابل USB-C به قیمت 5.59 دلار که از برند NiceTQ است را اسکن کرد. در این اسکن، تیم یک کابل حداقلی را مشاهده کرد. مهم‌تر از آن، سوکت‌ها و قسمت‌های محافظ کانکتور کابل ارزان قیمت به صورت مستقل در پلاستیک بالای آن قرار داشتند. بله، این کابل هیچ گونه پوشش محافظی نداشت.

از هشت پین موجود در کابل USB-C ارزان قیمت، تنها چهارتای آن به هم متصل شده بودند. و بدترین قسمت این است که آن‌ها به طور مستقیم به سیم کابل لحیم شده بودند. می‌توانید اسکن CT این کابل یواس‌بی سی (نوعی کانکتور ۲۴ پین) خاص را در تصویر پیوست شده زیر بررسی کنید.

به طور جالب، لیست محصول کابل USB-C ارزان قیمت سرعت انتقال تا 10Gbps را ارائه می‌دهد. این در واقع محدوده USB 3.2 Gen 2×1 است. اما همانطور که تصاویر سی‌تی‌اسکن نشان می‌دهد، این کابل قادر به ارائه چنین عملکردی فیزیکی نیست. سرعت آن فقط در حد 480Mbps خواهد بود که در واقع خیلی کمتر از وعده‌ای است که این برند می‌دهد.

همچنین در کابل USB-C ارزان قیمت هیچ پین اضافی وجود ندارد. این بدان معنی است که اگر یکی از چهار پین فعال در تصاویر سی‌تی‌اسکن متوقف شود، کابل غیرفعال می‌شود.

در مورد کابل USB-C گران قیمت چطور؟

کابل USB-C دیگری که تیم آن را تحت سی‌تی‌اسکن قرار داده است، کابل Thunderbolt 4 اپل است. قیمت این کابل 129 دلار است که بسیار گران‌تر از کابل 5 دلاری است. در حالی که بسیاری ممکن است این قیمت را برای یک کابل USB-C عجیب بدانند، اپل دلایل مناسبی برای درخواست چنین قیمت گرانی دارد.

قبل از بحث درباره سی‌تی‌اسکن این کابل، بیایید درباره آنچه کابل وعده می‌دهد صحبت کنیم. اپل مدعی است این کابل Thunderbolt 4  سرعت انتقال تا 40Gbps را از طریق USB 4 و Thunderbolt 4 ارائه دهد. همچنین سرعت انتقال تا 10Gbps را از طریق USB 3 فراهم می‌کند. همچنین، این کابل سرعت شارژ تا 100 وات را ارائه می‌دهد و شما می‌توانید از آن برای اتصال به 6 دستگاه Thunderbolt 3 استفاده کنید.

برای ارائه تمامی این ویژگی‌ها، اپل یک کابل بسیار پیچیده ساخته است. و مهمتر از همه، کابل دارای کانکتورهایی با مجموعه‌های PCB پیچیده خود است. می‌توانید سی‌تی‌اسکن ین کابل اپل را در تصویر زیر بررسی کنید.

علاوه بر این، تصویر سی‌تی‌اسکن نشان می‌دهد که کابل اپل دارای 20 سیم جداگانه است. از این تعداد، 10 عدد آن‌ها دارای پوشش محافظ کو-آکسیال هستند و همچنین همگی به صورت جداگانه به PCB لحیم شده‌اند. یک قطعه محافظ برای تمامی این مؤلفه‌های پیچیده استفاده شده است که از 8 جهت محدود شده‌ است.

Lumafield دو کابل دیگر نیز در اختیار دارد. در میان آنها، کابل Amazon Basics نیز موجود است. اما این مقایسه با کابل ارزان قیمت و کابل اپل واقعاً چشم‌گیر است. این نشان می‌دهد چقدر کابل‌های USB-C می‌توانند پیچیده باشند. همچنین، این آزمایش نشان داد که برای مصرف‌کنندگان چقدر سخت است تشخیص دهند آیا یک کابل واقعاً قادر است به وعده‌های خود عمل کند یا خیر.

اما نکته مهم این است که تنها باید کابل‌های USB-C را از برندهای معتبر خریداری کنید. بدون این، نمی‌توانید واقعاً انتظار عملکرد برتر و طول عمر قابل قبولی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.