بررسی لپتاپ سرفیس گو 3 مایکروسافت

اخیرا لپتاپ سرفیس گو 3 عرضه شده است و تقریباً تغییر چندانی نسبت به لپتاپ سرفیس گو 2 نداشته است.

به گزارش تکناک، قاب آن با صفحه نمایش 3:2 و لوگوی قابل تشخیص سرفیس روی درب دستگاه، مشابه نسخه قبلی به نظر می‌رسد. ابعاد و وزن تقریباً اندازه همان سرفیس گو 2  است. این دستگاه همچنان یک دستگاه کوچک، سبک و قابل حمل است که نسبت به سایر کامپیوترهای شرکت مایکروسافت و طبق نظر خود این شرکت، مناسب خریداران با بودجه محدود‌تر است.

یک چیز دیگر وجود دارد که تغییر نکرده است و آن هم قیمت زیاد این دستگاه است. Surface Laptop Go 3 از 799 دلار شروع می شود. دستگاه آزمایشی مورد بررسی ما که دارای پردازنده Core i5-1235U، 16 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی است، 999 دلار قیمت دارد.

هزار دلار برای این دستگاه غیرقابل قبول است. این مشکل از سال 2022 شروع شد که مایکروسافت یک کامپیوتر را با مشکلات متعدد را به قیمت بالا (GB / 256GB8 برای 799 دلار؛ تنظیمات 999 دلاری جدید است) به فروش ‌رساند. در سال 2023، این شرکت همچنان همان دستگاه را با همان نقص‌ها عرضه کرده و می خواهد از مشتریان خود پول بیشتری هم بگیرد.

البته ما نمی گوییم که Go 3 افتضاح است. این لپ تاپ قابل قبول است. به راحتی قابل حمل و سبک است و ظاهر آن بسیار خوب است و رنگ سبز آن خیلی جذاب است. بلندگوهای آن عالی هستند. در بازار حتماً جای تولید محصولاتی مثل آن وجود دارد اما نه با قیمت 800 یا 1000 دلار. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا دلایل این که این لپ تاپ نسبت به قیمتش گران به نظر می رسد را باهم بررسی کنیم.

صفحه کلید آن نور پس زمینه ندارد

صفحه کلید این لپ تاپ هزار دلاری نور پس زمینه ندارد. در حال حاضر به جز این مورد، همه چیز در مورد صفحه کلید این لپ تاپ نسبتا خوب است. کلیک های آن محکم است. بافت بسیار راحتی دارد. دکمه پاور در بالا سمت راست قرار دارد و دارای حسگر اثر انگشت دستی است. فونت آن زیبا است اما برای استفاده در تاریکی مناسب نیست.

چندین نفر در مورد این انتخاب طراحی عجیب و غریب در جلسه توجیهی مایکروسافت قبل از بررسی انتشار سوال پرسیدند. پاسخ این شرکت این بود که صفحه کلید با نور پس‌زمینه برای مخاطبان Surface Laptop Go 3 اولویت اصلی نیست.

مایکروسافت دقیقاً تصور می کند که مخاطبان هدف Laptop Go چه کسانی هستند؟ قیمت این لپ تاپ اصلا کم نیست و هزار دلار است. این همان قیمتی است که اپل برای مک بوک ایر پایه M1 در نظر گرفته است. این ایده از کجا به مایکروسافت رسید که خریداران بسیار معمولی و میان رده به کلیدهای دارای نور پس‌زمینه نیاز ندارند؟ در در حال حاضر هر لپ تاپ هزار دلاری دیگری در بازار دارای کلیدهایی با نور پس زمینه است.

انتخاب پورت محدود است و Thunderbolt را پشتیبانی نمی کند.

صفحه نمایش قدیمی سرفیس گو 3

مشکل اندازه 12.4 اینچی نیست، اگرچه این صفحه‌نمایش برای تعداد زیادی از مردم، به‌ویژه افرادی که دارای اختلال بینایی هستند، بسیار کوچک است. نسبت تصویر 3:2 که شکل صفحه نمایش مورد علاقه اکثر افراد برای لپ تاپ ها است، در این لپ تاپ بسیار عالی است و حتی در آزمایش های ما به 360 نیت روشنایی رسید که باید برای استفاده در داخل و خارج از خانه به اندازه کافی روشن باشد.

مشکل این است که رزولوشن 1536 در 1024 خیلی کم است. در سال 2023، استفاده از این صفحه‌نمایش تجربه‌ای با پیکسل y خواهد بود که شما را به صفحه‌نمایش‌های دهه‌های گذشته بازمی‌گرداند. همچنین این پنل تابش خیره کننده قابل توجهی را ایجاد می کند.

بالا آلومینیوم آنودایز شده است. پایین “سیستم رزین کامپوزیت آلومینیوم و پلی کربنات با الیاف شیشه و 30٪ محتوای بازیافتی پس از مصرف است.

این روزها می توانید یک لپ تاپ 300 دلاری Gateway با صفحه نمایش p 1080 تهیه کنید. شما می توانید سه لپ تاپ p 1080 Gateway را با قیمت این Surface Laptop Go (2-in-1 detachable in the Microsoft Surface series) خریداری کنید.

این دکمه پاور روی صفحه کلید است.

256 گیگابایت فضای ذخیره سازی

256 گیگابایت بیشترین فضای ذخیره سازی برای این دستگاه است. هر دو مدل نام برده شده در وب سایت مایکروسافت تنها 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی دارند.

این فضای ذخیره سازی محدود توسط کاربر قابل ارتقا نیست و کسانی که می خواهند با این لپ تاپ بازی کنند و یا موارد سنگین تر را روی آن اجرا کنند، باید فکر این لپ تاپ را از سرشان بیرون کنند.

شما با پرداخت 899 دلار 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی به علاوه یک صفحه نمایش OLED با وضوح بسیار بالاتر و اندازه 14 اینچی در  در لپ تاپ Acer Swift 3  خواهید داشت.

قابلیت دسترسی Microsoft Surface Laptop Go 3

  • کلیدهای صفحه کلید تیره با فونت های سفید است. هیچ نور پس زمینه ای وجود ندارد.
  • پورت ها شامل یک USB-C، یک USB-A، جک 3.5 میلی متری هدفون، Microsoft Surface Connect است.
  • درب آن را می توان با یک دست باز کرد.
  • صفحه نمایش 12.5 اینچی با وضوح 1536 در 1024 است. در آزمایش به 356 نیت روشنایی رسید. تمام تنظیمات شامل پشتیبانی لمسی است.
  • پد لمسی از حرکات دقیق پشتیبانی می کند.
  • راه‌اندازی شامل روشن کردن دستگاه و کلیک کردن روی چندین منو است.
  • لاگین با اثر انگشت پشتیبانی می شود.

ویندوز 11

  • ویندوز 11 شامل یک منوی دسترسی اختصاصی است.
  • ویندوز 11 شامل یک صفحه خوان داخلی (Narrator) است. از صفحه‌خوان‌های شخص ثالث از جمله NVDA از NV Access و Jaws از Freedom Scientific پشتیبانی می‌کند. لیست کامل نرم افزارهای سازگار را می توانید در وب سایت مایکروسافت پیدا کنید.
  • ویندوز 11 از تایپ صوتی (قابل دسترسی ویندوز + H) و تشخیص گفتار (با Windows + Ctrl + S) پشتیبانی می کند.
  • فیلترهای رنگی از جمله معکوس، مقیاس خاکستری، قرمز-سبز، و آبی-زرد را می توان با Windows + Ctrl + C تغییر داد. تم های کنتراست با Alt + Shift چپ + چاپ صفحه تغییر می کنند. حالت تاریک استاندارد و رنگ های سفارشی نیز تحت عنوان Personalization در دسترس هستند.
  • رنگ و اندازه کپشن را می توان سفارشی کرد و این مورد در نزدیک به پایین صفحه نمایش داده شده است.
  • صفحه کلید را می توان با PowerToys مایکروسافت دوباره نقشه برداری کرد. کلیدهای چسبنده نیز در این دستگاه پشتیبانی می شوند. یک صفحه کلید روی صفحه نیز در دسترس است.
  • اندازه و سرعت مکان نما را می توان تنظیم کرد و حرکات را می توان در تنظیمات صفحه لمسی دوباره ترسیم کرد.
  • ویندوز 11 از کنترل چشم با ردیاب های خارجی چشم پشتیبانی می کند.
  • ویندوز 11 دارای ویژگی Snap Layout است که با نگه داشتن ماوس روی دکمه Maximize در هر پنجره باز قابل دسترسی است.

پردازنده داخل این دستگاه نسل دوازدهم Core i5 است. نسل چهاردهم سری Core در ماه دسامبر منتشر خواهد شد. این بدان معناست که Go 3 یک نسل عقب است و در آستانه دو نسل غقب ماندن است.

در برخی زمینه‌ها این لپ‌تاپ در PugetBench برای Premiere Pro امتیاز بسیار کمتری نسبت به آنچه که ما از رقبای 13 اینچی در اطراف این قیمت انتظار داریم دریافت کرد، و طی تلاش‌های متعدد برای تکمیل تست 4K کارآمد نبود. عمر باتری این دستگاه خوب است (ما به طور متوسط حدود هفت و نیم ساعت کار مداوم با روشنایی 200 نیت استفاده کردیم) اما آنقدر عالی نیست که چشمگیر باشد.

مایکروسافت ممکن است فکر کند مخاطبان هدفش در اینجا نمی‌دانند یا اهمیتی نمی‌دهند که تراشه‌هایشان چه نسلی هستند. قطعا کسی که این لپ تاپ را می خرد، بزرگسال است و خب مشخصا این لپ تاپ با این قیمت برای استفاده یک بزرگسال، کارایی آنچنانی ندارد.

اما حتی اگر عمدتاً در مورد مصرف‌کنندگانی صحبت ‌کنیم که لزوماً جدیدترین و بهترین سخت‌افزار اینتل را نمی‌خواهند، باز هم این بهانه خوبی برای مایکروسافت نیست تا هرچه دوست دارد را بدون توجه به قیمت تولید کند. تراشه روی این دستگاه تراشه قدیمی است. لپ تاپ هایی با این تراشه ها در بازار وجود دارند که بیش از یک سال است که عرضه شده اند.

در ضمن در این دستگاه به جای Wi-Fi 6E جدیدتر، فقط Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌شود،. همچنین رزولوشن وب کم آن p720 است.

ازبالا بسیار شبیه لپ تاپ سرفیس معمولی است

حال، ادعای مایکروسافت در پاسخ به همه این انتقادات (که همه در قبل از انتشار این نسخه بسیار علنی شد و همچنین در مورد Laptop Go 2 نیز مطرح شده بود) این است که این سازش ها را انجام داده است تا واقعا برخی ویژگی های عالی با قیمت پایین را ارائه دهد. (بیایید وانمود کنیم که در دنیایی زندگی می کنیم که 1000 دلار ارزان در نظر گرفته می شود).

دقیقاً آن ویژگی هایی که به جای آن دریافت می کنید چیست؟ در درجه اول سبک و قابل حمل است. این دستگاه مطابق با استانداردهای خط سرفیس مایکروسافت، با شاسی محکم، ظاهری ممتاز و صفحه کلید و تاچ پد عالی ساخته شده است. پخش صدا نیز در این دستگاه عالی است و حجم و صدای فراگیر واقعاً چشمگیری را ارائه می دهد.

شما ممکن است کسی باشید که بیشتر از اینکه به نور پس‌زمینه صفحه‌کلید یا داشتن صفحه‌ OLED ، به یک شاسی پریمیوم اهمیت می‌دهید. اما واقعا با قیمت 999 دلار می توانید لپ تاپ های خیلی بهتری بخرید.

اگر یک لپ‌تاپ سبک وزن با ساخت عالی و صفحه نمایش لمسی با قیمتی در حدود 1000 دلار می‌خواهید و به وجود تراشه‌های نسل دوازدهم اهمیتی نمی‌دهید، می‌توانید گزینه‌های عالی را تنها در چند دقیقه گوگل پیدا کنید و صفحه نمایش های روشن تر و با وضوح بالاتر را خواهید دید، صفحه کلیدهایی با نور پس زمینه پیدا خواهید کرد و همچنین فضای ذخیره سازی بیشتری پیدا خواهید کرد.

مثلا لپ تاپ Dell XPS 13 با قیمت واقعی 949 دلار با صفحه نمایش لمسی FHD خیره کننده و پردازنده قدرتمندتر و SSD 512 گیگابایتی در دسترس است.

از نظر فنی لپ تاپ سرفیس گو 3 ، 500 دلار بیشتر ارزش ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.