برنج مانده می تواند باعث مسمومیت غذایی شود

اکثر مردم می دانند که برای جلوگیری از مسمومیت غذایی باید از خوردن مواد غذایی خام و محصولات شسته نشده خودداری کنند. اما حتی یک غلات پخته شده مانند برنج مانده هم می تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

به گزارش تکناک، جدیدا در شبکه های اجتماعی، ویدیوهایی که نشان می‌دهد افراد پس از خوردن برنج ‌مانده بیمار می‌شوند، به شدت در حال پخش شدن است. این داستان‌ها ممکن است مردم را به این فکر فرو برد که آیا خوردن برنج مانده واقعاً اینقدر خطرناک است یا اینکه این قضیه هم شایعه است؟

ممکن است تصور شود که خارج از یخچال گذاشتن برنج پخته شده با کنار گذاشتن یک تکه نان در بیرون یخچال تفاوتی ندارد، اما کارشناسان تغذیه می گویند که در واقع اینطور نیست.

هاگ های باکتری در برابر حرارت مقاوم هستند، بنابراین حتی پس از پخته شدن و گرم شدن برنج زنده می مانند. مشکل این است که بیرون گذاشتن برنج برای مدت طولانی در دمای اتاق، می تواند هاگ ها را به باکتری تبدیل کند.

آیا برنج مانده با مسمومیت غذایی مرتبط است؟

مسمومیت غذایی یک بیماری است که پس از خوردن غذا یا نوشیدن آب آلوده به باکتری‌ها، انگل‌ها، ویروس‌ها یا سموم مضر اتفاق می‌افتد. همچنین این بیماری بسیار رایج است به طوری که هر ساله حدود 48 میلیون نفر در ایالات متحده دچار مسمومیت غذایی می شوند.

زمانی که بدن دارد خودش را از شر ماده خارجی خلاص می کند، افراد آلوده ممکن است استفراغ، اسهال، تب و گرفتگی معده را تجربه کنند.

بیشتر موارد مسمومیت غذایی در عرض یک هفته خود به خود برطرف می شود. اما قرار گرفتن در معرض این اقلام مضر می تواند به طور ویژه ای برای افرادی که دارای نقصی در سیستم ایمنی، باردار یا زیر پنج سال هستند، خطرناک باشد. بدن آنها ممکن است برای مبارزه با این مواد ناخواسته مجهز نباشد. در موارد شدیدتر، مسمومیت غذایی حتی می‌تواند منجر به مرگ شود؛ در واقع این بیماری هر ساله با حدود 3000 مرگ در ایالات متحده مرتبط است.

به همین دلیل، انجام اقدامات مناسب برای جلوگیری از مسمومیت غذایی مهم است تا افراد بتوانند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

ممکن است برنج مانده یک غذای کم خطر برای مصرف به نظر برسد. اما حتی اگر برنج پخته شده که در حقیقت یک غذای تک دانه است که حاوی هیچ چیز خامی نیست، همچنان می‌تواند حاوی باکتری‌های خاصی باشد که اگر به‌درستی نگهداری نشود و دوباره گرم نشود، ممکن است فرد را بیمار کند.

برنج پخته شده حاوی باکتری به نام باسیلوس سرئوس است. این باکتری در خاک یافت می‌شود و سمی تولید می‌کند که هنگام بلعیدن، باعث بیماری‌های گوارشی می‌شود.

باسیلوس سرئوس با بیش از 63000 مورد ابتلا سالانه در ایالات متحده ،یکی از شایع ترین علل بیماری های ناشی از غذا است.

این باکتری می تواند1 تا 5 ساعت پس از خوردن برنج مانده، باعث استفراغ و اسهال شود. بیماری ناشی از باکتری باسیلوس سرئوس به طور معمول خفیف است، اما می تواند خطرناک باشد، به ویژه در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

نحوه صحیح نگهداری برنج مانده

خوردن برنج پخته شده و به درستی حرارت داده شده، خطر بسیار کمی دارد. اما اگر برنج مانده بیش از دو ساعت در دمای بین 44 تا 60 درجه سانتی گراد (به نام منطقه خطر دما) باشد، باکتری ها می توانند خیلی سریع داخل آن رشد کنند.

این بدان معناست که برنج پخته شده نباید بیش از دو ساعت در دمای اتاق بماند و اگر دمای آن بیش از 32.2 درجه سانتی گراد باشد نباید بیش از یک ساعت بماند. بنابراین وقتی برنج (rice : staple grain of Oryza and Zizania species) از داغی افتاد باید آن را در ظرف دربسته ای در یخچال قرار دهید.

پس از خنک شدن برنج و نگهداری در یخچال در دمای تا 5 درجه سانتی گراد، می توانید آن را تا 4 روز در یخچال نگه داری کنید.

همچنین می توان برنج پخته شده را در ظرفی در فریزر یا کیسه‌های قابل بسته شدن مجدد تا سه تا چهار ماه منجمد کرد.

برنج مانده را فقط یکبار می توان گرم کرد. پس بهتر است به مقدار نیاز خود از آن بردارید و کل باقی مانده برنج را یکباره گرم نکنید.

تمام مواد غذایی باقی مانده، باید دوباره تا دمای 73.89 درجه سانتی گراد گرم شوند تا از ایمنی آن اطمینان حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.