بزرگترین توربین بادی آسیای مرکزی راه اندازی شد

با نگاهی به آینده ای پایدار، شرکت های عربستان سعودی به تدریج در حال پیشروی به سمت استفاده از انرژی های سبز در منطقه هستند.

به گزارش تکناک، اکنون شرکت انرژی پاک این کشور با نام ACWA Power یکی از بزرگترین توربین های بادی را در آسیای مرکزی نصب کرده است که در منطقه بخارا ازبکستان واقع شده است. این راه اندازی بخشی از پروژه مزرعه بادی 500 مگاواتی این شرکت در منطقه می باشد.

ژنراتور توربین بادی (WTG) توسط شرکت چینی Envision تولید شده و دارای ظرفیت 6.5 مگاوات است. این راه اندازی توسط شرکت پیمانکاری تدارکات و ساخت و ساز (EPC) که یک شرکت چینی انجام شده است. برای مقایسه، بزرگترین توربین بادی جهان که به تازگی در سواحل شرقی چین تکمیل شده است ظرفیت 16 مگاواتی دارد.

این شرکت امیدوار است که این پروژه به پیشبرد اهداف بلندمدت ازبکستان برای افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر در ترکیب انرژی این کشور کمک کند.

کاهش انتشار CO2 تا 750 تن

در تلاش عمده برای منابع انرژی پاک در منطقه، مزرعه بادی Bash این شرکت قرار است 79 ژنراتور توربین بادی (WTG) داشته باشد و انتظار می رود سالانه بیش از 1650 گیگاوات ساعت برق تولید کند که به کاهش انتشار دی اکسید کربن تا 750 تن کمک می کند. تخمین زده می شود که این پروژه در سه ماهه اول سال 2025 تکمیل شود.

این شرکت همچنین یک قرارداد خرید برق 25 ساله با JSC National Electric Grid ازبکستان برای پروژه مزرعه بادی Bash منعقد کرده است.

ACWA Power مجموعه ای از ده پروژه برق در ازبکستان دارد و مجموعاً 7.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. در بیانیه مطبوعاتی این شرکت سعودی آمده است: سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌های مستمر این شرکت بر تعهد آن به چشم‌انداز توسعه پایدار انرژی ازبکستان، رشد اقتصادی و پیشبرد اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر این کشور تأکید می‌کند.

کمک به منطقه در بحث انتقال انرژی

مزرعه بادی Bash قرار است به تلاش‌های ازبکستان برای تقویت اتکای خود به منابع انرژی تجدیدپذیر با هدف تولید 30 درصد از برق خود از منابع پاک تا سال 2030 کمک کند.

ACMA Power همچنین یکی از بزرگترین شرکت های خصوصی شیرین سازی آب در جهان است که ظرفیت ناخالص 6.8 میلیون متر مکعب در روز و ظرفیت خالص 3.2 میلیون متر مکعب در روز دارد. این شرکت 16 کارخانه آب شیرین کن را در چهار کشور بهره برداری می کند که ده مورد از آنها در عربستان سعودی هستند. تنها در سال 2022، این شرکت 2.4 میلیون مترمکعب در روز ظرفیت نمک‌زدایی آب را از طریق چهار کارخانه آب شیرین کن در عربستان سعودی، بحرین و امارات به ظرفیت موجود اضافه کرد.

در ادامه پروژه‌های انرژی پایدار در آسیای مرکزی، شرکت ACWA Power همچنین در ماه ژوئیه قراردادی مرتبط با زمینی به مساحت 3000 کیلومتر مربع را امضا کرد که قرار است محل ساخت یک مزرعه بادی بزرگ باشد و انرژی مصرفی 11 میلیون خانوار مصری را تامین ‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.