بهترین رژیم های غذایی برای سلامت قلب

بهترین رژیم های غذایی برای سلامت قلب

یک مطالعه جدید 10 مورد از محبوب‌ ترین رژیم‌ های غذایی مفید برای سلامت قلب را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

به گزارش تکناک، اینترنت و رسانه های اجتماعی مملو از اطلاعات نادرست است که برای مصرف کنندگان و بیماران مبتلا به بیماری های قلبی گیج کننده است. یک منبع مهم سردرگمی در بین الگوهای غذایی مختلف، توزیع سه درشت مغذی، پروتئین، کربوهیدرات و چربی است.

برخی از رژیم‌های غذایی مانند رژیم مدیترانه‌ای دارای چربی بالایی هستند، در حالی که برخی دیگر به طور قابل توجهی چربی کمتر و کربوهیدرات بیشتری دارند. برخی از رژیم های غذایی رایج، گروه های غذایی عمده را حذف می کنند. رژیم پالئو لبنیات را حذف می کند و رژیم کتوژنیک تقریباً تمام منابع کربوهیدرات را حذف می کند. این تنوع ها، باعث سوالاتی در مورد پایداری رژیم غذایی و اینکه چه عواملی در این رژیم‌ها واقعاً به سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند، می‌شود.

اما مطالعه جدید که در مجله Circulation منتشر شده است، 10 مورد از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی را تجزیه و تحلیل کرد تا ببیند که چگونه این رژیم ها از قلب محافظت می کنند. نتایج قطعا شما را شگفت زده می کند. در این بین یک رژیم امتیاز کامل را دریافت کرد و 9 رژیم بعدی در سطوح متفاوتی موثر بودند.

مقایسه رژیم های غذایی

نویسندگان مطالعه از راهنمای رژیم غذایی 2021 AHA به عنوان مجموعه ای از معیارها برای رژیم های غذایی سالم برای قلب استفاده کردند که سلامت قلب را ارتقا می دهد. سپس آنها رژیم های غذایی محبوب را بررسی کردند و آنها را بر اساس همسویی آنها با این معیارها رتبه بندی کردند.

معیارها شامل موارد زیر بود:

  • برای دستیابی و حفظ وزن بدن در محدوده سالم، مصرف انرژی را تنظیم کنید.
  • سبزیجات و میوه را به میزان فراوان بخورید.
  • غذاهایی را انتخاب کنید که بیشتر از غلات کامل تهیه شده باشند تا غلات تصفیه شده.
  • منابع سالم پروتئین را انتخاب کنید.
  • از روغن های گیاهی مایع استفاده کنید.
  • به جای غذاهای فوق فرآوری شده، غذاهای کمتر فرآوری شده را انتخاب کنید.
  • مصرف نوشیدنی ها و غذاهای حاوی قند اضافه شده را به حداقل برسانید.
  • غذاهایی را با نمک کم یا بدون نمک انتخاب و آماده کنید.
  • به هیچ عنوان الکل مصرف نکنید.

رژیم‌های غذایی منتخب برای بهبود سلامت قلب، شامل رژیم‌های DASH، مدیترانه‌ای، پسکتاریو، تخم‌مرغی، لاکتو و گیاه‌خواری هستند. از این میان، رژیم DASH امتیاز کاملی را کسب کرد. این الگوی غذایی بر نمک و شکر کم، روغن های استوایی و غذاهای فرآوری شده تمرکز دارد. علاوه بر این، مصرف زیاد سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و حبوبات در این رژیم به چشم می خورد. پروتئین های مورد استفاده در این رژیم شامل در درجه اول پروتئین های گیاهی، پروتئین ماهی و گوشت بدون چربی است.

همچنین در رژیم مدیترانه ای مصرف الکل محدود می شود. در رژیم غذایی گیاهخواری و لاکتو که یک رژیم گیاهی است که از نظر میزان پروتئین حیوانی متفاوت است، همچنان چربی های سالم برای قلب و مصرف بالای میوه ها و سبزیجات استفاده می شود.

چهارمین و پایین ترین رژیم های غذایی، رژیم پالئو و رژیم های بسیار کم کربوهیدرات یا کتوژنیک هستند که با راهنمای رژیم غذایی AHA مطابقت ضعیفی داشتند.

رژیم‌های کم‌امتیاز همگی ماهیت محدودکننده ای دارند و به طور کلی گروه‌های غذایی متعددی را حذف می‌کنند و در عین حال مصرف بیش از حد برخی گروه‌های غذایی را بیش از حد تشویق می‌کنند.

دلیل اینکه رژیم‌های کم کربوهیدرات و پالئو رتبه پایینی دارند این است که پروتئین حیوانی زیاد و چربی اشباع شده بالایی دارند که این دو عامل می‌توانند میزان کلسترول LDL را افزایش دهند.

پیروی از هر الگوی غذایی که بسیار محدود کننده باشد، در دراز مدت دشوار است. علاوه بر این، این رژیم‌ها بسیاری از غذاهایی که حاوی مواد مغذی مهم برای سلامت قلب هستند، از جمله میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را حذف می‌کند. این حذف ممکن است منجر به کمبودهای تغذیه‌ای در فرد شود.

به ندرت پیش می‌آید که فردی در درازمدت کاملاً از یک رژیم غذایی پیروی کند و با محدودتر شدن قوانین یک رژیم، میزان رعایت آن کاهش می‌یابد.

عوامل متعددی در انتخاب مواد غذایی ما دخیل هستند و محیط تاثیر زیادی بر آن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram