کشف رازهای جدید از زمان شکل گیری زمین

بر اساس یک مطالعه جدید از دانشگاه کپنهاگ، زمین خیلی سریعتر از آنچه قبلا تصور می شد شکل گرفته است و کشف این مسئله احتمال وجود سیارات قابل سکونت دیگر را افزایش می دهد.

به گزارش تکناک، مطالعات جدید حاکی از آن است که زمین در چند میلیون سال، بسیار سریعتر از آنچه قبلا تصور می شد، از طریق جذب سریع سنگریزه ها، گرد و غبار و ذرات یخی شکل گرفته است. این یافته احتمال وجود سیارات قابل سکونت دیگر در کیهان را به دلیل محصول جانبی آب حاصل از این فرآیند شکل‌گیری افزایش می‌دهد.

وقتی در زندگی روزمره خود قدم می زنیم، ممکن است اغلب به خود زمین فکر نکنیم. با این حال، این سیاره پایه و اساس وجود ماست و هوایی که تنفس می کنیم، آبی که می نوشیم و گرانشی که ما را روی زمین نگه می دارد را فراهم می کند.

تا همین اواخر، محققان بر این باور بودند که بیش از 100 میلیون سال طول کشید تا زمین شکل بگیرد و آب در اثر برخوردهای تصادفی با سیارک‌های غنی از آب مانند دنباله‌دارها منتقل شود. با این حال، یک مطالعه جدید از دانشگاه کپنهاگ نشان می‌دهد که شکل‌گیری زمین ممکن است یک تصادف محض نبوده باشد.

نظریه جدید تشکیل زمین

پروفسور مارتین بیزارو از موسسه گلوب و یکی از نویسندگان این مطالعه توضیح می‌دهد: ما نشان می‌دهیم که زمین از تجمع بسیار سریع سنگریزه‌های کوچک به اندازه میلی‌متر تشکیل شده است. در این مکانیسم، زمین تنها در چند میلیون سال شکل گرفت. به نظر می رسد که وجود آب روی زمین محصول جانبی شکل گیری آن است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که زمین بسیار سریعتر از آنچه قبلا تصور می شد ایجاد شده است و وجود آب نتیجه پیش بینی شده این فرآیند شکل گیری است. این اطلاعات پیامدهای مهمی برای درک ما از سیارات خارج از منظومه شمسی دارد.

پیامدهای سکونت پذیری کهکشان

بیزارو می‌گوید: با این مکانیسم جدید تشکیل سیاره، شانس داشتن سیارات قابل سکونت در کهکشان بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلاً فکر می‌کردیم. سکونت پذیری پتانسیل یک سیاره برای داشتن مواد مناسب در سطح خود برای توسعه حیات است و آب یک عنصر کلیدی است.

مارتین شیلر، استادیار و همچنین بخشی از این مطالعه، توضیح می دهد: مردم برای مدت طولانی درباره چگونگی تشکیل سیارات بحث کرده اند. یک نظریه این است که سیارات از برخورد تدریجی اجسام تشکیل می شوند و به تدریج اندازه آنها در طول 100 میلیون سال افزایش می یابد. در این سناریو، وجود آب روی زمین به نوعی رویداد تصادفی نیاز دارد.

نقش ذرات غبار در شکل گیری زمین

با این حال، یک تغییر اساسی در این باور توسط مطالعه جدید معرفی شده است که نظریه جدیدی از خلقت زمین ارائه می دهد. دیسکی در اطراف خورشید جوان وجود داشت که در آن سیارات در حال رشد بودند. دیسک پر از ذرات ریز گرد و غبار بود. دانشجوی دکتری آیزاک اونیت و نویسنده مسئول این مطالعه میگوید: هنگامی که یک سیاره به اندازه معینی می رسد، به نوعی مانند یک جاروبرقی عمل می کند و تمام آن گرد و غبار را خیلی سریع می مکد، که به رشد آن به اندازه زمین در تنها چند میلیون سال کمک می کند.

این خلاء از ذرات کوچک غبار نقش اساسی در شکل گیری زمین ایفا کرد و اطمینان حاصل کرد که آب به سیاره ما می رسد. این دیسک همچنین حاوی ذرات یخی بود که همراه با گرد و غبار جذب می شدند و به حضور آب در طول شکل گیری زمین کمک می کردند. این تغییر احتمال وجود آب در سیارات دیگر را افزایش می دهد.

پیش بینی آب در سیارات دیگر

بیزارو ادعا می کند: این نظریه پیش‌بینی می‌کند که هرگاه سیاره‌ای مانند زمین را تشکیل دهید، روی آن آب خواهید داشت. اگر به منظومه سیاره‌ای دیگری بروید که در آن سیاره‌ای وجود دارد که به دور ستاره‌ای به اندازه خورشید می‌چرخد، اگر این سیاره در فاصله مناسب باشد، باید آب داشته باشد.

محققان از ایزوتوپ های سیلیکون برای درک مکانیسم ها و مقیاس های زمانی تشکیل سیاره استفاده کردند. این تیم با تجزیه و تحلیل ترکیب ایزوتوپی بیش از 60 شهاب سنگ و جرم سیاره ای مختلف، روابط ژنتیکی را بین سیارات سنگی مانند زمین و مریخ و سایر اجرام آسمانی ایجاد کرد. این رویکرد بینشی در مورد انواع بلوک‌های سازنده‌ای که برای تشکیل زمین و فرآیندی که توسط آن‌ها به هم می‌آیند، ارائه می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.