خطر این بیماری قلبی برای جوان‌ترها بیشتر است

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، بیماری قلبی فیبریلاسیون دهلیزی (Afib)که یک نوع رایج آریتمی قلبی است که در افراد زیر 65 سال رو به افزایش است، در جمعیت جوان‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد، خطرناک‌ است.

به گزارش تکناک، این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه UPMC انجام شد، نشان داد که این بیماران جوان‌تر به احتمال زیاد به دلیل نارسایی قلبی، سکته مغزی یا حمله قلبی در بیمارستان بستری می‌شوند و در آنها به میزان قابل‌توجهی ابتلا به بیماری‌های همراه  مرگ و میر در مقایسه با افراد مسن که فیبریلاسیون دهلیزی ندارند،‌ افزایش می‌یابد.

باور رایج در میان متخصصان قلب این است که در افراد زیر 65 سال، فیبریلاسیون دهلیزی بسیار نادر است و مضر نیست. اما واقعاً هیچ داده‌ای برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.

روش تحقیق و داده‌های بیماران

محققان با استفاده از سوابق سلامت الکترونیکی 67221 بیمار که از سال 2010 تا 2019 به دنبال درمان فیبریلاسیون دهلیزی بودند، کشف کردند که بیش از یک چهارم آنها (17335) زیر 65 سال سن داشتند که این یافته با شیوع 2 درصدی که معمولاً تخمین زده می‌شود، کاملاً مغایرت دارد. دکتر آدیتیا بهونسل که نویسنده اصلی این مطالعه است، گفت: این نسبت بالا احتمالاً نشان دهنده افزایش بار عوامل خطرناک قلبی عروقی در جوانان آمریکایی است.

محققان کشف کردند که در طول یک دهه، میزان بقای افراد مبتلا به آریتمی در مردان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی 1.3 تا 1.5 برابر بدتر و برای زنان 1.82 تا 3.16 برابر بدتر از بیماران با سن مشابهی بود که فیبریلاسیون دهلیزی نداشتند. همچنین بیماران مورد مطالعه دارای میزان بالایی از عوامل خطرناک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی از جمله سیگار کشیدن، چاقی، فشار خون بالا و آپنه خواب بودند که در طول زمان به تغییرات ساختاری و الکتریکی در قلب آسیب می‌رساند.

ساندیپ جین، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما خوش‌بین هستیم که داده‌های این مطالعه تحقیقات آینده را برای ارزیابی درمان‌های بهینه برای بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی تقویت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.