بهترین و بدترین غذاها برای التهاب مفصلی پسوریازیس

اگر التهاب مفصلی پسوریازیس (PSA) دارید، دلایل زیادی برای خوردن غذاهای سالم و اجتناب از برخی رژیم های غذایی وجود دارد.

به گزارش تکناک، این بیماری خودایمنی که حدود 30 درصد از افراد مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس را مبتلا می کند، می تواند باعث درد، تورم و سفتی در مفاصل شود. به گفته بنیاد آرتروز، ممکن است التهاب مفصلی پسوریازیس بدون وجود قبلی پسوریازیس رخ دهد، اگرچه برخی از افراد پس از تشخیص PsA به آن مبتلا می شوند.

از آنجایی که پوندهای اضافی فشار مضاعفی را به مفاصل وارد می‌کند، به طور موثر علائم این بیماری را بدتر می‌کند و به مرور زمان منجر به بدتر شدن مفاصل می‌شود، بنابراین بیماران باید حفظ وزن سالم را هدف خود قرار دهند.

طبق گفته کالج روماتولوژی آمریکا، پسوریازیس ممکن است احتمال ابتلا به سایر بیماری ها مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی و دیابت را افزایش دهد. این امر به طور ویژه ای برای بیماران مبتلا به التهاب مفصلی پسوریازیس که پسوریازیس نیز دارند، صدق می کند و مهم است غذاهایی که از سلامت قلب آنها محافظت می کند و به آنها در حفظ میزان کلسترول سالم کمک می کند را در نظر بگیرند.

در عین حال آنها باید از غذاهایی که باعث التهاب می شوند، حاوی کالری زیادی هستند و می توانند منجر به افزایش وزن شوند و کلسترول بالایی دارند، اجتناب کنند.

از خوردن آب نبات و شیرینی جات پرهیز کنید

خوراکی های قندی فواید تغذیه ای کمی دارند و با افزایش وزن، کلسترول بالا و فشار خون بالا و همچنین خطر بیشتر دیابت، سرطان و بیماری قلبی مرتبط هستند. علاوه بر این، مصرف نشاسته و شکر تصفیه شده ممکن است باعث افزایش آزادسازی مولکول های پیش التهابی به نام سیتوکین ها شود. به عبارت دیگر، محدود کردن مصرف شکر یک استراتژی هوشمندانه برای همه است، اما اگر مبتلا به التهاب مفصلی پسوریازیس هستید، این کار اهمیت ویژه‌ای دارد.

خبر خوب این که هنوز هم می توانید شیرینی که نیاز دارید را با میوه های تازه، مانند انگور یا موز منجمد و پودر کاکائو، تامین کنید. در واقع شیرینی های طبیعی خوب هستند، اما بهتر است از مصرف مواد تصفیه شده خودداری کرد.

مصرف نوشیدنی های گازدار را کاهش دهید

نوشابه مانند شکلات، کالری زیادی به بدن می رساند و حاوی شکر است. ضمنا نوشابه های رژیمی بهتر از نوشابه های عادی نیستند، زیرا حاوی شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام و سوکرالوز هستند که با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، افسردگی و فرسایش دندان مرتبط است. به علاوه، نوشابه های رژیمی هیچ ارزش غذایی ندارند و همچنان می توانند منجر به افزایش وزن شوند، حتی اگر کالری آن ها 0 باشد.

برای اینکه خود را از نوشیدنی های گازدار دور کنید، سعی کنید بیشتر آب بنوشید.

از غذاهای فرآوری شده دوری کنید

غذاهای فرآوری شده اغلب مملو از شکر، نمک و مواد نگهدارنده هستند. در واقع یک مطالعه نشان داد که 60 درصد کالری در رژیم غذایی یک آمریکایی معمولی را می توان در غذاهای فوق فرآوری شده که حاوی افزودنی هایی مانند روغن های هیدروژنه و امولسیفایرها هستند، تعریف کرد. این غذاها شامل چیپس، کیک و پیتزای منجمد است.

غذاهای فرآوری شده به پوست، مفاصل یا قلب شما کمک نمی کند. اگر غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید، بهبود قابل توجهی در موارد ذکر شده تجربه خواهید کرد. در عوض مصرف غذاهای تازه و کامل را هدف خود قرار دهید.

خوردن گوشت های پرچرب را محدود کنید

باید از گوشت‌های چرب، به‌ویژه گوشت‌های فرآوری‌شده مانند بیکن، اجتناب کرد. آنها حاوی چربی اشباع شده هستند که می تواند میزان کلسترول LDL بد را افزایش دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

درضمن یک ارتباط بین بیکن و سرطان نیز وجود دارد. مقاله ای در ژوئن 2020 که  اشاره کرد که افزایش مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده می تواند یک عامل خطرناک برای ابتلا به سرطان در نظر گرفته شود.

به علاوه بسته به نحوه تهیه، گوشت‌های چرب می‌توانند حاوی محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته (AGEs) نیز باشند که ترکیبات مضری هستند که هنگام ترکیب چربی‌ها و پروتئین با قند در خون ایجاد می‌شوند. AGE ها با التهاب و بیماری های مغزی از جمله دیابت، بیماری آلزایمر و بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند.

محققان به افراد مبتلا به التهاب مفصلی پسوریازیس یا هر نوع بیماری مفصلی پیشنهاد می کنند که مصرف گوشت چرب خود را برای حفظ وزن سالم و تحت کنترل نگه داشتن التهاب، محدود کنند. اما حد، لزوماً به معنای حذف کامل نیست و بهتر است مصرف چنین گوشت هایی محدود شود.

در صورت لزوم محصولات لبنی را محدود کنید

برخی از افراد مبتلا به التهاب مفصلی پسوریازیس ممکن است پس از مصرف محصولات لبنی علائم بدتری را تجربه کنند. همیشه در تحقیقات متعدد، در مورد اینکه شیر منبع التهاب است صحبت شده است. بهتر است افراد مبتلا به هر نوع بیماری التهابی مصرف لبنیات را محدود کنند. در هر نوع بیماری التهابی، لبنیات می‌تواند منبع تشدید التهاب باشد.

لبنیات از راه‌های دیگر برای شما مفید است (به عنوان مثال، شیر بدون چربی حاوی مواد مغذی مهمی است و ماست مملو از پروبیوتیک‌ها است که به هضم غذا کمک می‌کنند). بنابراین اگر بتوانید بدون تشدید علائم آن را تحمل کنید، خوب است که به خوردن لبنیات ادامه دهید.

ماهی چرب بخورید

اگر به التهاب مفصلی پسوریازیس مبتلا هستید، ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی، قزل آلا و مارماهی باید حتما در رژیم غذایی شما باشند. به گفته بنیاد آرتروز، اسیدهای چرب امگا 3 موجود در این غذاها می توانند اثرات ضد التهابی داشته باشند. ماهی های چرب سرشار از پروتئین و ویتامین D ممکن است برای مغز شما مفید باشد و به کاهش خطرات مرتبط با دیابت کمک کند.

آجیل را جایگزین گوشت قرمز یا فرآوری شده کنید

تمام آجیل ها، حاوی چربی های تک غیر اشباع هستند که می توانند خواص ضد التهابی داشته باشند. گردو خیلی مفید است، زیرا منبع خوبی از اسید آلفا لینولئیک (ALA) که نوعی اسید چرب امگا 3 است که ممکن است به کاهش التهاب در رگ‌ها پس از یک وعده غذایی سنگین و چرب کمک کند.

در یک مطالعه نشان داده شد که رژیم های غذایی حاوی آجیل، با میزان کمتر ابتلا به پسوریازیس شدید مرتبط هستند. علاوه بر این، جایگزینی گوشت قرمز با آجیل ممکن است به کاهش التهاب مضر در سراسر بدن کمک کند.

توت بخورید

میوه ها و سبزیجات تازه باید بخشی از رژیم غذایی همه افراد باشد. اگر به التهاب مفصلی آرتروز مبتلا هستید، میوه ها جایگاه درمانی ویژه ای برای شما دارند.

سعی کنید میوه هایی که آنتی اکسیدان بالایی دارند را مصرف کنید. توت‌های رنگارنگ مثل توت‌فرنگی، زغال اخته، تمشک و سایرین، منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند بدن را از شر رادیکال‌های آزاد که التهاب را تحریک می‌کنند، خلاص کنند.

همراه با گزینه های درمانی پیشنهادی توسط پزشک، تغییرات ساده رژیم غذایی می تواند به شما در مقابله با التهاب مفصلی پسوریازیس کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.