به‌روز‌رسانی Moment 4 ویندوز 11 در‌ دسترس عموم قرار گرفت

آخرین بروزرسانی Moment 4 ویندوز 11 به صورت عمومی عرضه شد. این آپدیت مجموعه ای از ویژگی ها و پیشرفت های جدید را برای سیستم عامل ویندوز 11 به ارمغان آورده است.

به گزراش تکناک ،مایکروسافت انتشار این به روز رسانی را در سپتامبر 2023 آغاز کرد که در ابتدا به عنوان نسخه ای موقت برای کاربران منتخب بود اما اکنون برای همه کاربرانی که مایل به نصب به روز رسانی هستند در دسترس است. در این مقاله ویژگی های کلیدی و تغییراتی را که آپدیت Moment4 برای ویندوز 11 ارائه کرده است را بررسی می کنیم.

بازطراحی FILE EXPLORER

یکی از ویژگی های برجسته به روز رسانی Moment4 طراحی مجدد File Explorer  است. File Explorer جدید که توسط WinUI طراحی شده تجربه مدرن تری را ارائه می دهد. این ویژگی فایل های پیشنهادی را معرفی می کند و فایل های مرتبط با انتخاب های شما را نمایش می دهد. با این حال مهم است که توجه داشته باشید که این ویژگی در حال حاضر برای کاربرانی که با حساب Azure AD وارد ویندوز شده اند در دسترس است.

نوار آدرس File Explorer نیز ارتقا یافته. اکنون هم پوشه های محلی و هم پوشه هایCloud را تشخیص می دهد واستفاده از آن  برای کاربرانی که به خدمات ذخیره سازی Cloudمتکی هستند راحت تر می شود.

افزودن ویژگی جدید که با فشار دادن ALT+Shift+P قابل دسترس است نحوه دسترسی شما به فایل های خود را بهبود می بخشد. این صفحه بدون نیاز به باز کردن خود فایل اطلاعات متنی را در مورد فایل انتخابی از جمله تصویر کوچک فایل و وضعیت اشتراک گذاری و اقدامات مرتبط را ارائه می کند.

گالری در فایل اکسپلورر یکی دیگر از ویژگی های هیجان انگیز معرفی شده در این آپدیت است که دسترسی به مجموعه عکس های شما را ساده ترمی کند و عکس هایی که اخیرا گرفته شده را در بالا نشان می دهد. محتوای موجود در گالری درقسمت All Photos در برنامه Photos نشان داده می شود از جمله عکس هایی از تلفن همراه شما در صورتی که از برنامه Camera Roll پشتیبان گیری کرده باشید. شما می توانید پوشه های نمایش داده شده در گالری را شخصی سازی کنید.

 

بهبود پشتیبانی از فایلهای فشرده

بروزرسانی Moment4 قابلیت های File Explorer را گسترش می دهد.این پشتیبانی از طریق libarchive امکان پذیر شده و شامل فرمت هایی مانند TAR و TAR GZ و BAR و BZ2 و غیره است.

اکنون به برخی از تغییرات قابل توجه در ویندوز 11 اشاره می کنیم:

  • Volume Mixer : این به روز رسانی یک ویژگی را معرفی می کند که از طریق تنظیمات سریع قابل دسترس است. این ویژگی به شما امکان می دهد تنظیمات صوتی را برای برنامه های جدا گانه انتخاب کنید و به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشید. با استفاده از میانبرWIN+CTRL+V می توانید به سرعت به این ویژگی دسترسی پیدا کنید.
  • Windows Spatial Audio : اکنون برای شما ساده تر شده است که تجربه spatial audio  را در windows فعال کنید. یک لیست دسترسی سریع جدید تمام فناوری های صوتی نصب شده را نمایش می دهد. برای گزینه های اضافی صدا مانندDolby وdts می توانید در فروشگاه های مایکروسافت آن ها را جست و جو کنید.
  • حالت Never Combined : این حالت در به روز رسانی جدید معرفی شده است که به شما امکان می دهد برنامه ها و برچسب های آن ها را به طور جداگانه در نوار Taskbar مشاهده کنید. این ویژگی را می توان در تنظیمات به ویژه در قسمت Personalization`Taskbar`Taskbar Behaviors  پیکر بندی کرد.
  • برچسب های دسکتاپ:  برچسب های دسکتاپ از این پس با استفاده از روش های مختلف از جمله میان بر های صفحه کلید و حرکات لمسی بین دسکتاپ ها در Task View ظاهر می شوند.
  • سفارشی سازی System Tray : کاربران اکنون می توانند زمان و تاریخ را در System Tray مخفی کنند و کنترل بیشتری بر ظاهر Taskbar داشته باشند. این ویژگی از طریق کلیک راست بر روی ساعت و انتخاب گزینه “تنظیم تاریخ و زمان” قابل دسترسی است.
  • اعلان ها: اعلان ها اکنون به صورت نماد زنگ در System Tray ظاهر می شوند. این به روز رسانی همچنین یک دکمه”مشاهده اعلان” را برای اعلان های فوری دریافت شده در حالت”مزاحم نشوید” معرفی می کند.
  • App Termination : اکنون می توانید روی یک برنامه در نوار Taskbar کلیک راست کرده و برنامه های در حال اجرا را مدیریت کنید.
  • عیب یابی شبکه: کاربران می توانند با کلیک راست روی  نماد شبکه عیب یابی مشکل شبکه را مستقیما از System Tray آغاز کنند.
  • Search Highlight Gleam : اکنون انتخاب این گزینه یک صفحه به نام Bing.Com را برای جست و جوی روزانه باز می کند.این ویژگی در ابتدا برای مخاطبان محدودی در دسترس است و به تدریج همگانی خواهد شد.
  • Notification Toast Interaction: ویندوز اکنون تشخیص می دهد که آیا متوجه اعلان ها می شوید یا نه اگر نه پیشنهاد می کند برای جلوگیری از حواس پرتی اعلان های برنامه ها را خاموش کنید.

این بهبود ها تعامل کاربر و گزینه های شخصی سازی را با Taskbar و System Tray و اعلان ها افزایش می دهد.

بهبود منوی START

منوی start چندین پیشرفت را در به روز رسانی Moment4  دریافت می کند:

  1. Richer Preview : در فایل ها در بخش “توصیه شده” در منوی استارت کاربران می توانند پیش نمایش های غنی تری را مشاهده کنند. همچنین پیش نمایش های جزئی برای برخی فایل ها در دسترس هستند و تجربه آموزنده تری را برای کاربران فراهم می کنند.
  2.  به اشتراک گذاری فایلCloud : در این به روز رسانی گزینه ای برای اشتراک گذاری سریع فایل های Cloud با کلیک راست بر روی آن ها معرفی می شود.
  3. طبقه بندی فایل های اخیر: در هفته های آینده منوی Start طبقه بندی جدیدی را برای فایل هایی که اخیرا استفاده شده نشان می دهد. این طبقه بندی فاکتور هایی مانند آخرین تاریخ استفاده و پسوند فایل را در نظر می گیرد و نمایش فایل را به طور شخصی سازی شده ارائه می دهد.

این پیشرفت ها منوی Start را پویا تر می کند و تضمین می کند که کاربران می توانند به سرعت به مرتبط ترین فایل ها و اسناد خود دسترسی داشته باشند.

ادغام Copilot در ویندوز 11

به روز رسانی Moment4 ویژگی Copilot  در ویندوز را معرفی می کند که یک ویژگی کمکی هوش مصنوعی است. این به روز رسانی ویندوز 11 را به عنوان اولین کامپیوتر شخصی ای معرفی می کند که از هوش مصنوعی متمرکز با هدف کمک به کاربران برای بهره وری بیشتر استفاده می کند.

 شخصی سازی  و ACCESSIBILITY

ویندوز 11 همیشه تاکید زیادی بر شخصی سازی داشته است. به روز رسانی Moment4 این تعهد را با چندین به روز رسانی تقویت می کند:

  • پنهان کردن زمان و تاریخ: کاربران اکنون می توانند زمان و تاریخ را در System Tray مخفی کنند تا ظاهر نوارTaskbar ساده تر باشد.
  • قابلیت دسترسی برای اعلان ها: اعلان های فوری یا مهم دریافت شده در حالت “مزاحم نشوید” اکنون شامل دکمه “مشاهده اعلان ها” برای دسترسی آسان به محتوای اعلان است.
  • پشتیبانی راوی پیشرفته: راوی یا صفحه خوان صداهای طبیعی جدید را پشتیبانی می کند وهمچنین تجربه خواندن کارآمد تری را در اکسل فراهم می کند.
  • پیشرفت های دسترسی صوتی : دسترسی صوتی که برای کاربران دارای معلولیت طراحی شده است اکنون شامل دستوراتی برای تصحیح کلمات شناسایی شده و پشتیبانی بهبود یافته برای استفاده از برنامه است. دسترسی صوتی را می توان از صفحه قفل شروع کرد.

بهبود ویژگی های امنیتی

امنیت اولویت اصلی مایکروسافت است و به روز رسانی Moment4 چندین پیشرفت امنیتی را معرفی می کند:

  1. Passkeys : این گزینه جایگزین ایمن تری برای رمز عبور برای ورود به وب سایت ها و برنامه ها ارائه می کند. کاربران می توانند با استفاده از Windows Hello برای امنیت بیشتر کلید های عبور ایجاد کنند.
  2. Phishing Protection : این گزینه پیشرفته در Microsoft Defender SmartScreen  به محافظت در برابر استفاده نا امن از رمز عبور کمک می کند.
  3. خط مشی های سازمانی: مشتریان سازمانی توانایی پیاده سازی خط مشی در مورد تجربه استفاده از سیستم بدون رمز عبور را به دست می آورند که رمز های عبور را برای سناریو های احراز هویت ویندوز مخفی میکند.

بهبود قابلیتهای گرافیکی

بروز رسانی Moment4 مدیریت رنگ خودکار ACM را برای نمایش گر های محدود دینامیکی استانداردSDR معرفی می کند و  نمایش رنگ های ثابت و دقیق در تمام برنامه های Microsoft Windows (family of computer operating systems developed by Microsoft) را ارائه می دهد. این ویژگی از طیف وسیعی از پردازنده های گرافیکی و انواع نمایشگر بهره می برد و تجربه بصری را برای کاربران افزایش می دهد.

برای کاربران Windows Mixed Reality مایکروسافت مشکلی را حل کرده است که در آن مشکل فروشگاه مایکروسافت هنگام دسترسی از طریق هدست پاسخ نمی داد.

بهبود اتصال BLUETOOTH

ویندوز 11 از طریق تنظیمات بهبود یافته و ویژگی های بلوتوث تجربه شخصی تری را ارائه می دهد:

  • صفحه اصلی تنظیمات:  نسخه جدید صفحه اصلی تنظیمات دارای ویژگی هایی است که دستگاه ها و تنظیمات مربوط به حساب کاربری را نشان می دهد که دسترسی سریع به تنظیمات کلیدی از جمله فضای ذخیره سازی Cloud و بازیابی حساب کاربری و موارد دیگر را فراهم می کند.
  • Dev Drive : این ویژگی شکل جدید از ذخیره سازی است که برای تولید کنندگان طراحی شده است. این ویژگی بر اساس فناوری ReFS ( Resilient File System ) ساخته شده است.
  • نور دهی دینامیک یا پویا: این ویژگی به کاربران این امکان را می دهد که رنگ های صفه نمایش ویندوز خود را با دستگاه های مختلف خود همگام سازی کنند.
  • کاهش نور تشخیصی: دستگاه های مجهز به حسگر حضور کاربر می توانند هنگامی که کاربر پشت سیستم نیست نور صفحه را کم کنند و با بازگشت کاربر نور را به حالت طبیعی برگردانند.
  • ویژگی های تنظیم کننده ی شبکه: اکنون کاربران می توانند به طور مستقیم از برنامه تنظیمات به این ویژگی وبه تنظیمات اینترنت دسترسی داشته باشند.
  • گذر واژه های وای فای: این به روز رسانی به کاربران اجازه می دهد تا رمز های عبور وای فای را برای شبکه های شناخته شده از طریق تنظیمات مشاهده کنند.
  • حذف برنامه ها: این ویژگی حذف نصب برنامه ها را از منوی Start آسان تر می کند.
  • مدیریت برنامه ها و طراحی Fire wall : این ویژگی ها اکنون با اصول طراحی ویندوز 11 هماهنگ هستند و به کاربران خدمات منسجم تر و جذاب تری را ارائه می دهند.

این پیشرفت ها تجربه کاربر را از نظر شخصی سازی و راحتی و کنترل بهبود می بخشند.

قابلیتهای لمسی و قلمی پیشرفته

به روز رسانی Moment4 بهبود هایی را در دست نویسی دیجیتال در Windows Ink به ارمغان آورده. این ویژگی در ابتدا برای زبان انگلیسی در ایالات متحده در دسترس است و تشخیص دقیق تری را برای ویرایش متن ارائه می دهد. ویندوز 11 همیشه ویژگی های لمسی و قلمی را در اولویت قرار داده و به روزرسانی Moment4 همچنان به بهبود این ویژگی ها ادامه می دهد :

  1. جوهر دیجیتال: این به روز رسانی ویژگی های جدیدی را برای جوهر دیجیتال معرفی می کند. به عنوان مثال اکنون می توانید از دکمه برگشت برای حذف کلمات یا عبارات استفاده کنید. تشخیص دست خط نیز دقیق تر شده است و این کار را برای کاربرانی که ترجیح می دهند روی دستگاه های  خود به طور لمسی بنویسند آسان تر می کند. این ویژگی ابتدا به زبان انگلیسی در دسترس است و انتظار می رود در به روز رسانی های آینده زبان های بیشتری به آن اضافه می شوند.
  2. پیشرفت های صفحه کیبورد: اکنون کیبورد روی صفحه نمایش دارای طراحی به روز شده و کارآمد تر است که با اندازه های مختلف صفحه نمایش سازگار است.
  3. پشتیبانی از زبان ها: پشتیبانی از ویژگی های دست نویسی و نوشتن لمسی در زبان های دیگر نیز گسترش می یابد و این اطمینان را می دهد که کاربران بیشتری در سراسر جهان می توانند  از این ویژگی ها استفاده کنند.

بهبود بازی های ویندوز 11

ویندوز 11 با چندین به روز رسانی در قسمت بازی ها در آپدیت Moment4 به پیشرفت خود ادامه می دهد:

ذخیره سازی مستقیم بازی های بیشتر: ذخیره سازی مستقیم زمان بارگذاری بازی را سرعت می بخشد و عملکرد بازی را بهبود می بخشد. این ویژگی ازقدرت حافظه های NVMe SSDs بهره می برد و تجربه بازی روان تری را به ارمغان می آورد.

پشتیبانی خودکار HDR در نمایشگر ها: HDR خودکار که به طور خودکار رنگ و تطبیق رنگ ها را در بازی های پشتیبانی شده افزایش می دهد اکنون در طیف گسترده تری در مانیتور ها ارائه می شود. این ویژگی تجربه یک بازی جذاب تر را بدون نیاز به نمایشگر خاصی ارائه می دهد.

به روز رسانی مجوز ها برای خدمات بازی : این به روز رسانی صدور مجوز برای سرویس های بازی را ساده تر می کند و آن را برای کاربران شفاف تر و جذاب تر می کند. این به روز رسانی در واقع به نفع گیمر ها و تولید کنندگان بازی ها است.

فروشگاه های مایکروسافت به پیشرفت خود ادامه می دهند و تجربه بهتری را به تولید کنندگان و کاربران خود ارائه می دهد:

پیش نمایش های مستقیم لینک های URL : اکنون کاربران می توانند مستقیما با استفاده از لینک های URL به محتوای موجود در فروشگاه مایکروسافت دسترسی داشته باشند. این ویژگی تجربه یکپارچه تری را برای مرور و اشتراک گذاری فهرست برنامه ها فراهم می کند.

صفحه ساده شده ی لیست برنامه ها: فهرست برنامه ها در فروشگاه مایکروسافت طراحی جدیدی دارد که جست و جوی جزئیات و نصب برنامه هارا برای کاربران راحت تر می کند.کاربران به راحتی می توانند اطلاعات کلیدی و نظرات را پیدا کنند.

دسته بندی های به روز شده: فروشگاه مایکروسافت اکنون شامل لیست برنامه های جدیدی است که روشی سازمان یافته تر و کارآمد تر را برای کاربران برای یافتن برنامه های مورد نیازشان ارائه می کند.

نصب برنامه های ساده شده ی PWA : کاربران اکنون می توانند برنامه های PWA را از وب سایت های مورد نظر خود با روش های ساده ای  به طور مستقیم از فروشگاه مایکروسافت دریافت کنند.

به روز رسانی Moment4 چند ویژگی دیگر برای تولید کنندگان نیز ارائه می دهد:

API های جدید: تولید کنندگان می توانند از API های جدید برای ایجاد برنامه های همه جانبه تر و غنی تر استفاده کنند. این API ها قابلیت های برنامه های ویندوز را افزایش می دهند و تجربه غنی تری را به کاربران ارائه می دهند.

بهبود عملکرد: این به روز رسانی شامل بهبود عملکرد های مختلفی است که تضمین می کند برنامه های ویندوز راحت و کارآمد تراجرا می شوند.

ابزار های توسعه دهنده: برنامه های SDK ویندوز و ابزار های توسعه دهنده به روز رسانی می شوند تا پشتیبانی بهتری را برای تولید کنندگان برای ساخت برنامه هایی با کیفیت بالا فراهم کنند.

دسترسی همیشه محور اصلی در ویندوز11 بوده است و این به روز رسانی چندین ویژگی و پیشرفت جدید را معرفی می کند:

صدا های طبیعی جدید: راوی یا صفحه خوان داخلی اکنون دارای صدا های طبیعی جدیدی است. گوش دادن به آن کار را برای کاربرانی که دارای اختلالات بینایی هستند لذت بخش تر می کند و درک آن را آسان تر می کند.

بهبود پشتیبانی از زبان های متنوع: راوی یا صفحه خوان داخلی دارای گسترش در تنوع زبانی شده است که منجر به ارائه خدمات به کاربرانی در سراسر جهان می شود که به قابلیت صفحه خوان به زبان مادری خود احتیاج دارند.

راوی یا صفحه خوان در اکسل:اکنون راوی یا صفحه خوان در اکسل مایکروسافت تجربه کارآمد تری را ارائه می دهد. این ویژگی باعث افزایش بهره وری برای کاربرانی می شود که برای کار یا تحصیل به این ابزار متکی هستند.

دسترسی صوتی از صفحه قفلLock Screen   : این ویژگی پیشرفته به کاربران اجازه می دهد تا با دستگاه ویندوز خود از طریق دستورات صوتی مستقیما از صفحه قفل ارتباط داشته باشند و تجربه ای در دسترس و راحت تر را داشته باشند.

نتیجه گیری

به روز رسانی Moment4 ویندوز 11 نسخه قابل توجهی است که مجموعه گسترده ای از ویژگی ها و پیشرفت های جدید را برای سیستم عامل ویندوز 11 به ارمغان می آورد.هدف این به روز رسانی افزایش بهره وری و شخصی سازی مخصوص کاربران است. این به روز رسانی همچنین کمک های هوش مصنوعی و بهبود دسترسی و پیشرفت های امنیتی را ارائه می دهد. همه این ها بر ارائه یک تجربه جذاب تر و شخصی تر تمرکز می کنند.

همانطور که مایکروسافت به اصلاح ویندوز 11 ادامه می دهد کاربران می توانند انتظار یک سیستم در حال تکامل و پیشرفت را داشته باشند که نیاز های مختلف آن هارا برآورده می کند. در آینده این به روز رسانی اجباری خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که همه کاربران ویندوز 11 از مزایای این به روز رسانی بهره مند خواهند شد.

به طور خلاصه به روز رسانی ویندوز 11 یک گام مهم رو به جلو در تلاش های مداوم مایکروسافت برای اصلاح و بهبود سیستم عامل ویندوز 11 است و آن را جذاب تر و ایمن تر و قابل تنظیم تر از قبل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.