بیماری سپسیس چیست؟

سپسیس پاسخ شدید سیستم ایمنی بدن به عفونت است. هر سال 1.7 میلیون بزرگسال در آمریکا به سپسیس مبتلا می شوند و تقریباً 270هزار نفر در نتیجه آن می میرند.

به گزارش تکناک، همچنین این بیماری علت اصلی مرگ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ها است. سپسیس مسئله ای بسیار اورژانسی است. در این مطلب به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

علائم شایع سپسیس عبارتند از تب، لرز، پوست مرطوب و تنگی نفس. بسیاری از این علائم با یک عفونت معمولی نیز مشترک هستند، بنابراین ممکن است در مراحل اولیه تشخیص آن دشوار باشد. این علائم ممکن است با گذشت زمان شدیدتر شوند و علائم جدیدی با پیشرفت سپسیس ظاهر شوند.

علائم بعدی سپسیس عبارتند از گیجی، اکسیژن پایین و ادرار کم. این علائم می توانند نشانه های التهاب شدید و نارسایی اندام ها باشند که بسیار مرگبار هستند.

علائم اولیه

علائم اولیه سپسیس اغلب می تواند شبیه علائم عفونت باشد. برخی از علائم اولیه رایج سپسیس، تغییرات در علائم حیاتی هستند، از جمله:

  • افزایش دمای بدن
  • تب، لرز، یا لکه دار شدن پوست و عرق کردن
  • هیپوترمی یا دمای پایین بدن
  • تاکی کاردی یا داشتن ضربان قلب 90 ضربه در دقیقه یا بیشتر برای بزرگسالان
  • تاکی پنه یا 20 بار یا بیشتر نفس کشیدن در دقیقه برای بزرگسالان

علائم پیشرونده

پیشرفت سپسیس، ممکن است این بیماری به عنوان سپسیس شدید طبقه بندی شود که به عنوان اختلال عملکرد اندام تعریف می شود. این به این معنی است که روند سپسیس باعث می شود اندام های بدن شما آسیب ببینند یا از کار بیفتند. سپسیس در این مرحله می تواند بسیار سریع به آخرین مرحله خود یعنی شوک سپتیک، پیشرفت کند و نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه (ICU) دارد.

علائم ریوی

ریه ها اندام هایی هستند که ممکن است تحت تاثیر سپسیس شدید قرار گیرند. اگر سپسیس شدید دارید، ممکن است خیلی سریع شروع به تنفس کنید، در تنفس مشکل داشته باشید و دچار هیپوکسی (سطح پایین اکسیژن خون) شوید. هیپوکسی می‌تواند باعث سیانوز شود، یعنی زمانی که لب‌ها، انگشتان دست یا انگشتان پا، رنگ آبی به خود می‌گیرد.

به دلیل این که ریه ها بیشتر تحت فشار قرار می گیرند، این فشار می تواند منجر به سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) شود و ممکن است فرد در این مرحله به یک دستگاه تنفسی، حداقل به طور موقت نیاز داشته باشد.

علائم کلیوی

سپسیس اغلب بر کلیه ها نیز تأثیر می گذارد. سپسیس می تواند باعث آسیب حاد کلیوی (AKI) شود، که در این بیماری بدن ادرار بسیار کمی دفع می کند یا به طور کلی دفع ادرار متوقف می شود. این مسئله می تواند باعث ایجاد سموم در خون شود زیرا کلیه ها نمی توانند آنها را فیلتر کنند.

گاهی اوقات از دیالیز برای بهبود عملکرد کلیه ها استفاده می شود. در طول دیالیز، یک دستگاهی خون را برای شما فیلتر می کند و در عین حال بدن شما در حال بهبود است. گاهی اوقات افراد حتی پس از بهبودی از سپسیس نیاز به دیالیز دارند. خبر خوب این است که این بیماری اغلب برگشت پذیر است و بسیاری از افراد بسته به شدت آسیب اولیه، عملکرد کلیه را دوباره به دست می آورند.

علائم مغزی

مغز نیز اغلب تحت تأثیر سپسیس شدید قرار می گیرد. این تاثیر می تواند با سردرگمی یا آشفتگی شروع شود. همچنین می تواند باعث شود که مست یا خواب آلود به نظر برسید. این علائم می تواند پیشرفت کند و بیدار شدن فرد را سخت کند یا حتی باعث به کما رفتن شود.

فردی که از سپسیس جان سالم به در می برد ممکن است شاهد از بین رفتن علائم مغزی نیز باشد. با این حال، گاهی اوقات مشکلات حافظه یا تمرکز ممکن است حتی بعد از بهبودی از این بیماری، ادامه یابد.

علائم مرحله پایانی

آخرین مرحله سپسیس، شوک سپتیک است. شوک سپتیک بسیار جدی است و میزان مرگ و میر آن تا 40٪ است. فردی که شوک سپتیک دارد، علائم سپسیس (sepsis : life-threatening organ dysfunction triggered by infection) شدید و همچنین افت فشار خون یا فشار خون پایین را خواهد داشت. شوک سپتیک زمانی می تواند کشنده باشد که فشار خون شما به حدی پایین بیاید که قادر به رساندن اکسیژن به بافت های شما نباشد.

ممکن است این مرحله یک دوره کوتاه داشته باشد که در این حالت بدن شما می تواند مقاومت کند و فشار خون شما را بالا نگه دارد. شوک سپتیک همراه با فشار خون پایین صدمات جبران‌ناپذیری را برای فرد به همراه دارد، که باعث می‌شود دست‌ها و پاها لمس و خنک شوند و نبض بسیار ضعیف بزند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سپسیس یک فوریت پزشکی جدی است، بنابراین بهتر است احتیاط کنید و هر زمان هر یک از علائم گفته شده را مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.