تاثیر رژیم غذایی دوران بارداری بر سلامت مغز نسل های بعد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد مادرانی که ترکیبات طبیعی که سلامت مغز را در اوایل بارداری بهبود می‌بخشد، مصرف می کنند ممکن است فواید آن را به فرزندان و حتی نوه‌های خود نیز منتقل کنند.

به گزارش تکناک، محققان می گویند یافته های آنها اهمیت داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری را خاطرنشان می کند.

در حیوانات، قرار گرفتن در معرض تغییرات محیطی و رژیم غذایی می تواند منجر به تغییرات فیزیولوژیکی در فرزندان شود. اما نسل های بعد از آن چطور و آیا در انسان هم همین اتفاق می افتد؟

Caenorhabditis elegans کرم‌های گرد مورد علاقه دانشمندان هستند زیرا حاوی ژن‌های زیادی هستند که در انسان نیز یافت می‌شود. مطالعه جدیدی که روی این کرم ها توسط محققان دانشگاه موناش انجام شد، نشان داد مادرانی که در اوایل بارداری سیب و گیاهان مصرف می‌کنند می‌توانند از سلامت مغز فرزندان و نوه‌های خود محافظت کنند.

به طور خاص، محققان آکسون‌ها را بررسی کردند که تکانه‌های الکتریکی را بین سلول‌های عصبی (نورون‌ها) منتقل می‌کنند. سلامت آکسون توسط مجموعه ای یکنواخت از میکروتوبول ها حفظ می شود که مواد ضروری مانند RNA، پروتئین ها و لیپیدها را انتقال می دهند. میکروتوبول‌های ناقص، عرضه این مواد را مختل می‌کنند و باعث شکنندگی آکسون می‌شوند که با اختلالات نورودژنراتیو(عصبی) مرتبط است.

راجر پوکاک، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: ما می خواستیم بدانیم که آیا محصولات طبیعی موجود در رژیم غذایی می‌توانند این آکسون‌ها را تثبیت کرده و از شکستگی جلوگیری کنند یا خیر.

محققان از یک نمونه کرم C. elegans استفاده کردند که شامل آکسون‌های شکننده است که با پیر شدن حیوان، می شکنند. آن‌ها متوجه شدند که تامین عصاره اورسولیک اسید که یک ترکیب طبیعی است که در پوست سیب، رزماری و نعناع یافت می‌شود، در این کرم ها منجر به کاهش شکستگی آکسون می‌شود. قبلاً در تحقیقات متعددی مشخص شده بود که اورسولیک اسید تأثیرات ضد التهاب، آنتی‌اکسیدان و ضد سرطان دارد.

پوکاک گفت: ما مولکولی را در سیب و گیاهان دارویی (اسید اورسولیک) شناسایی کردیم که شکنندگی آکسون را کاهش می‌دهد. ما فهمیدیم که اسید اورسولیک باعث فعال شدن ژنی می شود که نوع خاصی از چربی را می سازد. این چربی خاص همچنین با بهبود انتقال آکسون و در نتیجه سلامت کلی آن، از شکنندگی آکسون با افزایش سن حیوانات جلوگیری کرد.

این چربی یک اسفنگولیپید به نام اسفنگوزین-1-فسفات (S1P) است. اسفنگولیپیدها در سیستم عصبی مرکزی یافت می شوند و در رشد بافت، شناسایی سلول و چسبندگی شرکت می کنند. محققان متوجه شدند که اسفنگولیپید بلعیده شده باید از روده مادر به تخمک در رحم برود تا بتواند از آکسون‌ها در فرزندان محافظت کند. جالب توجه است که محققان فهمیدند که این حفاظت به نسل های بعدی نیز ادامه می یابد.

پوکاک گفت: این اولین بار است که نشان داده شده است که یک نوع لیپید یا چربی، ارثی است. علاوه بر این، تغذیه مادر با اسفنگولیپید از آکسون های دو نسل بعدی محافظت می کند. این بدان معناست که رژیم غذایی مادر می تواند نه تنها بر مغز فرزندان، بلکه بر روی نسل های بعدی نیز تأثیر بگذارد. آزمایش ما از یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری برای رشد و سلامت بهینه مغز پشتیبانی می کند.

اگرچه این یافته‌ها امیدوارکننده هستند، اما باید تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه آیا این پدیده در انسان هم رخ می‌دهد یا خیر، انجام شود.این مطالعه در مجله Nature Cell Biology منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.