تاثیر شگرف غذاهای ناسالم بر سلامت جسمی و روانی

خوردن غذاهای ناسالم با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های روحی و جسمی مرتبط است

بر اساس یک مطالعه جدید مشخص شده است که مصرف غذاهای ناسالم فوق فرآوری شده که معمولا به عنوان غذای ناسالم شناخته می‌شود، با خطر بالای بیش از 30 پیامد نامطلوب سلامت روانی و جسمی مرتبط است.

به گزارش تکناک، این تحقیق طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی را که خوردن این نوع غذاها می‌تواند ایجاد کند، نشان می‌دهد.

اغلب به ما گفته می‌شود که برای حفظ سلامتی، باید خوب غذا بخوریم که شامل یک رژیم غذایی متعادل و مصرف کم مواد غذایی فوق فرآوری شده (UPF) شامل محصولات پخته شده بسته‌بندی شده و تنقلات، نوشیدنی‌های شیرین، گازدار، شکلات، غلات شیرین و محصولات آماده مصرف است.

در حالی که بسیاری از ما به‌خوبی از خطرات سلامتی مرتبط با داشتن یک رژیم غذایی سرشار از UPF آگاه هستیم، ممکن است متوجه این نباشیم که چقدر این نوع غذاها می‌توانند مضر باشند. محققان داده‌های 45 مطالعه متاآنالیز متمایز را که UPF را با پیامدهای نامطلوب سلامتی مرتبط می‌کنند، جمع‌آوری کرده‌اند و خلاصه‌ای از شواهد در سطح بالا را ارائه کرده‌اند.

تعداد کل شرکت‌کنندگانی که در این بررسی گنجانده شده بودند نزدیک به 10 میلیون نفر بود. تمام متاآنالیزها در سه سال گذشته منتشر شد و هیچ کدام توسط شرکت‌هایی که UPF تولید می‌کنند،‌ تامین مالی نشدند.

محققان شواهد را به عنوان شواهد قانع کننده، بسیار پیشنهادی، پیشنهادی، ضعیف یا بدون شواهد دسته بندی کردند. همچنین آنها کیفیت شواهد را بالا، متوسط، کم یا بسیار پایین ارزیابی کردند. به‌طور کلی، داده‌ها حاکی از آن بود که قرار گرفتن بیشتر در معرض UPF به‌طور مداوم با افزایش خطر 32 پیامد نامطلوب سلامتی مرتبط است که شامل مرگ و میر، سرطان، و پیامدهای سلامت روانی، تنفسی، قلبی عروقی، گوارشی و متابولیک می‌شود.

شواهد متقاعد کننده نشان داد که مصرف بیشتر UPF با حدود 50 درصد افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، 48 تا 53 درصد بیشتر خطر اضطراب و اختلالات رایج سلامت روان و 12 درصد بیشتر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

شواهد بسیار پیشنهادی نشان داد که مصرف بالاتر UPF با 21 درصد بیشتر خطر مرگ به هر دلیلی، 40 تا 66 درصد افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، چاقی، دیابت نوع 2 و خواب ضعیف و 22 درصد افزایش خطر افسردگی مرتبط است.

شواهد محدودی وجود داشت که UPF را با آسم، سلامت دستگاه گوارش، برخی سرطان‌ها و عوامل خطرساز متابولیک قلبی مانند چربی خون بالا و سطوح پایین کلسترول خوب مرتبط کند.

این مطالعه علاقه زیادی را در محققان و پزشکان برانگیخته است. شارلوت گوپتا، محقق مؤسسه اپلتون، فکر می‌کرد که این تحقیق شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌کند، اما به این که چرا برخی افراد تمایل زیادی به خوردن غذاهای UFP دارند نیز پرداخت.

گوپتا گفت: برای برخی از افراد، مانند افرادی که در شب کار می‌کنند، کمبود مواد غذایی تازه یا زمان برای تهیه غذا وجود دارد، بنابراین باید به غذاهای فوق‌فرآوری‌شده روی بیاورند. این امر نه تنها نیاز افراد برای کاهش مصرف غذاهای فوق فرآوری شده در رژیم غذایی خود، بلکه اقدامات بهداشت عمومی برای بهبود دسترسی به غذاهای را سالم‌تر نشان می‌دهد.

ملانی مک گریس که یک متخصص تغذیه معتبر است، گفت که نتایج این مطالعه با تجربه حرفه‌ای او مطابقت دارد.

مک گریس گفت: در نقش خود به عنوان یک متخصص تغذیه، افراد زیادی را می‌بینم که به غذاهای فوق‌فرآوری شده وابسته هستند. برخی از عوامل کلیدی موثر بر مصرف غذاهای فوق فرآوری شده عبارتند از: راحتی، تأثیرات اجتماعی، غذا خوردن احساسی و تبلیغات. من نتایج فوق‌العاده‌ای را در افراد در نتیجه کاهش مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده دیده‌ام.

کلر کالینز، یک استاد تغذیه و رژیم غذایی در دانشگاه نیوکاسل و یکی از مدیران برنامه تحقیقاتی غذا و تغذیه نیز در موسسه تحقیقات پزشکی هانتر، با انجام تحقیقات مداخله‌ای بیشتر به این موضوع اشاره کرد.

کالینز گفت: مطالعات انجام شده مشاهده‌ای هستند، به این معنی که علت و معلول قابل اثبات نیست و شواهد تحقیقاتی در مقایسه با مطالعات مداخله‌ای تنزل می‌یابد. مشکل این است که انجام یک مطالعه مداخله‌ای که برای چندین سال به طول می‌انجامد، اخلاقی نیست چون شما هر روز مقدار زیادی UPF به مردم می‌دهید و منتظر می‌مانید تا آنها بیمار شوند و بمیرند.

محققان اذعان می‌کنند که بررسی آنها نمی‌تواند علت را ایجاد کند که همین مسئله نشان می‌دهد به تحقیقات بیشتر به ویژه آزمایش تصادفی‌سازی و کنترل‌شده نیاز است. با این وجود، محققان می‌گویند که رویکرد دقیق و سیستماتیک آنها برای ارزیابی اعتبار و کیفیت تحلیل‌هایی که به آنها نگاه کرده‌اند، نشان می‌دهد که نتیجه در برابر بررسی دقیق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.