تاثیر ظهور هوش مصنوعی بر صنایع

ما اکنون شروع عصر هوش مصنوعی را با ظهور ChatGPT، DALL-E، Bard و ابزار های دیگر هوش مصنوعی دیگر تجربه می کنیم.

ما اکنون شروع عصر هوش مصنوعی را با ظهور ChatGPT، DALL-E، Bard و ابزار های دیگر هوش مصنوعی دیگر تجربه می کنیم.

به گزارش تکناک، OpenAI با رونمایی از اولین نسخه نمایشی ChatGPT ، سر و صداهای زیادی را به راه انداخت. این ربات چت هوشمند، که قادر به تولید متون است، نحوه تعامل ما با وب یا جستجوی اطلاعات را کاملاً تعییر داد.

ChatGPT غول هایی مانند گوگل را شگفت زده کرد و آنها را مجبور به ورد به رقابت در ساخت ابزار های هوش مصنوعی مشابه کرد. در حال حاضر، شرکتها یا باید به OpenAI بپیوندند یا ابزار هوش مصنوعی خود را توسعه دهند.در غیر این صورت، آنها توسط یک موج جدید فناوری هوش مصنوعی درهم شکسته خواهند شد.

ابزارهای هوش مصنوعی متعددی مانند تولیدکننده‌های تصویر، تولیدکننده‌های متن و حتی تولیدکننده‌های دنیای متاورسی در حال افزایش هستند. با دستورات ساده، می‌توانید پاسخ‌های سریع دریافت کنید، آثار هنری ایجاد کنید و حتی به آن‌ها دستور دهید تا برنامه های کامپیوتری بنویسند. برخی از آنها به دلیل توانایی در جایگزینی مشاغل انسانی ترسناک هستند، اما مساله فراتر از این حرفهاست.

بسیاری از ابزار های متداول هوش مصنوعی می توانند تهدیدی برای مشاغل خاص باشند. ابزار های هوش مصنوعی تولید کننده تصویر می توانند در آینده جایگزین هنرمندان انسانی شوند. ابزار هایی  مانند DALL-E می توانند به سرعت تصاویر را از چند دستور متنی ایجاد کنند. آنها نتایج بی شماری را تنها در چند ثانیه به شما می دهند.

digikala

این تازه شروع عصر هوش مصنوعی است و در آینده انتظار می رود که مولد تصویر OpenAI حتی قدرتمندتر از این بشود. همانطور که گفتیم، این تنها یک سناریو  آغاز عصر هوش مصنوعی است که در آن هوش مصنوعی می تواند جایگزین یک شغل انسانی شود. بسیاری مشاغل  دیگر نیز وجود دارند، اما یک گزارش جدید بیان می‌کند که ظهور هوش مصنوعی می‌تواند کل صنایع را تغییر دهد.

اگر به گذشته نگاه کنیم، ظهور اتوماسیون، صنعت را به طور کامل اصلاح کرد. میلیون ها شغل را کاهش داد اما نیاز به دیگر مشاغل  را نیز افزایش داد. اگر به انقلاب صنعتی برگردیم، ظهور فناوری تغییرات بزرگی را در مواردی مانند خطوط تولید ایجاد کرد.

پیشرفت ها به صورت کلی  باعث کاهش مشاغل در طول تاریخ می‌شوند و  این مساله تنها به هوش مصنوعی مربوط نمی‌شوند. فناوری اسکنرهای خودپرداز جایگزین تعدادی از صندوق‌های فروش در سوپرمارکت‌ها شد که قبلاً توسط کارمندان اداره می‌شدند. امروزه حتی ماشین آلات خودکار برای هتل ها وجود دارد. پس جایگزین شدن مشاغل با اتوماسیون چیز جدید نیست.

تغییر بزرگی که ظهور هوش مصنوعی به همراه دارد این است که فراتر از اتوماسیون می‌رود. ابزارهایی مانند ChatGPT یا DALL-E فقط شغل‌های موجود را جایگزین نمی‌کنند، بلکه شغل‌ها و صنایع موجود را به گونه‌ای تحول می‌بخشند که بر افرادی که هنوز در آن‌ها استخدام نشده‌اند نیز تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر، بخش آموزش یکی از عرصه‌هایی است که بزرگترین تحولات را  با ظهور هوش مصنوعی در خود مشاهده می‌کند.

همانطور که می دانیم ChatGPT یک تحول بزرگ برای آموزش است. اول از همه، این امکان را به دانش آموزان می دهد که بدون تلاش زیاد، پاسخ های سریع ایجاد کنند.  با این ابزار هوش مصنوعی می توانید مقاله تولید کنید، مسائل علمی  را تجزیه و تحلیل کنید، و حتی کد بنویسید. این ابزار به عنوان یک ابزار کمکی می‌تواند عجایبی را رقم بزند ، اما برای بعضی از افراد، مسیر را آسان‌تر می‌کند. ما سال‌هاست که گوگل را برای دانش‌آموزانی که فقط به دنبال پاسخ‌های سریع هستند داریم. اما واقعیت این است که ChatGPT کارها را برای آنها به شیوه‌ای بیشتر سنتی و عملی انجام می‌دهد.

بخش آموزشی باید تغییر کند زیرا الگوریتم‌های تشخیص هوش مصنوعی بهینه‌سازی نشده‌اند. در حال حاضر، این فناوری سعی دارد بگوید که آیا یک متن توسط هوش مصنوعی تولید شده است یا خیر. مشکل این است که احتمالاً این کار هرگز انجام نخواهد شد. شما متن‌های معمولی را در یک الگوریتم که به آن اعتماد دارید قرار می‌دهید  و به شما می‌گوید آیا توسط هوش مصنوعی تولید شده است یا خیر. با توجه به اینکه همه‌ پرسش‌های ChatGPT، Bard و Bing در حال حاضر درست است، چگونه می‌توانیم به یک الگوریتم اعتماد کنیم که تشخیص دهد چیزی توسط انسان یا هوش مصنوعی ساخته شده است؟

بیشتر الگوریتم‌های تشخیص هوش مصنوعی ابزارهای ساده‌ای هستند که تعیین می‌کنند آیا متن توسط انسان یا هوش مصنوعی ساخته شده است.

این روش‌ها نمی‌توانند 100٪ قابل اعتماد باشند. ظاهراً یکی از روش‌ها بررسی این است که آیا متن ساده و درک آن آسان است یا خیر. اگر این مورد صادق باشد، پس این یک نکته برای در نظر گرفتن متن مبتنی بر هوش مصنوعی است. وقتی متنی پیچیده‌تر و پر از استعارات و توصیف‌های ادبی است، آن‌ها فرض می‌کنند که این متن توسط انسان نوشته شده است.

تشخیص این که دانش آموزان از ابزارهای هوش مصنوعی  استفاده می کنند برای این آشکار سازهای هوش مصنوعی دشوار است. آموزش و پرورش نیاز به یک تحول عمیق دارد. زمانی که نتوانند از استفاده از ChatGPT در مقالات جلوگیری کنند، باید راه‌های دیگری برای ارزیابی دانش‌آموزان بیابند.

بدیهی است که بحران متاثر از ظهور هوش مصنوعی فراتر از آموزش است. در حال حاضر، به نظر می رسد که آموزش و پرورش  با ظهور هوش مصنوعی بیشترین آسیب را می بیند،  اما موارد دیگری نیز وجود دارد. رسانه و مطبوعات نیز یکی دیگر از صنایعی است که قرار است با ظهور هوش مصنوعی تغییراتی را تجربه کند. خبرگزاری The Association Press از نزدیک به یک دهه هوش مصنوعی را برای درآمدهای شرکت‌ها و جمع‌آوری امتیازات ورزشی به‌کار برده است. وب‌سایت‌های دیگری مانند C-NET از هوش مصنوعی برای تولید مقالات استفاده کرده‌اند. با این حال، این موارد منجر به ارائه اطلاعات کاملاً غلط و حتی محتوای جعلی شده است. در حال حاضر، سخت است به هوش مصنوعی برای برخی نتایج اعتماد کرد، اما این تنها آغاز است.

ظهور هوش مصنوعی قرار است شرایط برای شرکت های خاصی که پشتیبانی  و خدمات مشتری را اراده می کنند تغییر دهد. امروزه اگر شما به یک سایت که از ربات چت پاسخگویی به مشتریان استفاده می کند مراجعه کنید با یک ربات چت با نتایج محدود روبرو خواهید شد. در بیشتر موارد، شما در حالی که باید منتظر یک فرد واقعی باشید که به شما پاسخ دهد، ناامید می‌شوید. از این جهت، ربات‌های چت هوش مصنوعی  می‌توانند به طور کامل این بخش را تغییر دهند. برای مثال ChatGPT-4 می تواند به طور کامل جایگزین یک عامل سرویس شود.. با این حال، ربات چت هنوز هم ممکن است اطلاعات نادرست یا نا دقیقی ارائه دهد، اما حتی نمایندگان خدمات به مشتریان نیز ممکن است این اشتباهات را انجام دهند.

البته، یک مانع بزرگ وجود دارد که جلوی انقلاب هوش مصنوعی را می‌گیرد. همه شرکت‌ها آماده نیستند که به این انقلاب بپیوندند. برای راه‌اندازی یک ابزار مانند هوش مصنوعی، به یک مرکز خدمات قدرتمند نیاز دارید. البته می‌توانید بر روی ابزارهای موجود اتکا کنید، اما برای برخی موارد خاص این امکان وجود ندارد.

نگرانی‌های زیادی درباره ظهور هوش مصنوعی وجود دارد. در حال حاضر، ما فکر نمی‌کنیم که هوش مصنوعی قادر باشد همه شغل‌ها را جایگزین کند. آیا می‌تواند کد بنویسد؟ بله، اما همچنان به کسی نیاز دارد که دستورالعمل‌ها را به او بدهد. هوش مصنوعی گاهی اوقات، تصمیمات اشتباهی می‌گیرد. برای برخی از نتایج، هوش مصنوعی کارها را بدون مشکلی انجام می‌دهد، اما برای اکثر شغل ها زیاد جای نگرانی نیست. ظهور هوش مصنوعی قطعاً تأثیرات بزرگتری بر صنعت خواهد داشت و احتمالاً شاهد آغاز یک انقلاب جدید صنعتی هستیم.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.