شرکت آئروفوجیا اعلام کرد با موفقیت پرواز آزمایشی نمونه اولیه AE200 ،تاکسی هوایی الکتریکی eVTOL (برخاست و فرود عمودی الکتریکی ) خود را با موفقیت به پایان رسانده است.
به گزارش تکناک، این تاکسی هوایی الکتریکی AE200 دارای پیکربندی موتور شیبدار است، همچنین دارای بال پهن و نصبشده در بالا است و چهار غلاف پیشرانه بلند دارد که هر کدام با یک ملخ در انتهای خود تجهیز شده اند.
این خودرو ظرف دو ماه پس از دریافت اولین مجوز کشوری برای چنین خودروی پرنده سرنشین دار توسط آئروفوجیا آزمایش شد و در حال حاضر فضایی برای یک خلبان و چهار مسافر دارد.
اگر وسیله نقلیه آشنا به نظر می رسد، به این دلیل است که شباهت زیادی به ماشین پرنده Terrafugia Transition دارد که چند سال پیش از ماساچوست بیرون آمد. ماشین پرنده Terrafugia 279000 دلار قیمت داشت و می توانست 800 کیلومتر مسافت را طی کند.
Terrafugia در سال 2017 توسط جیلی خریداری شد و پس از آن کم و بیش تعطیل شد و در سال 2021 به چین منتقل شد.
جیلی سپس حدود 55 میلیون دلار در شرکت آلمانی eVTOL Volocopter سرمایهگذاری کرد، یک شرکت تابعه به نام Aerofugia در چنگدو افتتاح کرد و از ادغام Terrafugia با سازنده هواپیماهای بدون سرنشین چینی AOSSCI برای ورود به تجارت تاکسیهای هوایی eVTOL حمایت کرد.
این شرکت همچنین سرمایهگذاریهای دیگری را با خرید Volvo Cars در سال 2010، سهام کنترلی Lotus Cars در سال 2017 و سهام اقلیت در گروه Mercedes-Benz در سال 2018 انجام داد.
وانگ ، مشاور ارشد متمرکز بر صنعت خودرو در پکن، به South China Morning Post (SCMP) گفت: پرواز آزمایشی موفقیتآمیز جیلی نشان میدهد که توانایی علمی و فنی کافی برای تجاری شدن این خودروی پرنده وجود دارد. با این حال، صنعت خودروهای پرنده داخلی هنوز در مراحل اولیه توسعه است.
جمع آوری داده های ایمنی
Aerofugia هنوز پروازهای آزمایشی زیادی برای تکمیل دارد تا اطلاعات ایمنی کافی برای درخواست مجوز رسمی برای عرضه تجاری خودرو eVTOL را جمع آوری کند. یکی از نمایندگان Aerofugia به SCMP گفت که این نوع گواهینامه احتمالاً در عرض سه تا پنج سال به دست می آید.
چین اخیراً علاقه خاصی به خودروهای eVTOL داشته است. نمونههای اولیه در حال آزمایش برای رفع ازدحام ترافیک زمینی و کاهش ردپای کربن طراحی شدهاند.
وانگ گفت: در حال حاضر، ایمنی و پایداری فنی هنوز تأیید نشده است. با توجه به اینکه خودروهای پرنده هنوز در چین جدید هستند، پذیرش آن زمان می برد.
نمونه اولیه AE200 بزرگترین eVTOL چینی است که تاکنون پرواز کرده است. Aerofugia همچنین در حال کار بر روی هواپیمای دیگری به نام TF-2 است که امیدوار است تا سال 2025-2025 گواهینامه دریافت کند و وارد خدمت شود.