تبدیل سلول های سرطانی به بافت سالم با روش درمانی نوظهور

محققان آزمایشگاه Cold Spring Harbor در یک شاهکار قابل توجه ، سفری را برای تبدیل سلول های سرطانی مهاجم به بافت سالم کاملاً کاربردی آغاز کرده اند.

به گزارش تکناک، ماموریت این آزمایشگاه به رهبری پروفسور کریستوفر واکوک بر روی کاوش در درمان متمرکز است، که یک روش درمانی نوآورانه است که می تواند جایگزینی برای درمان های سخت و اغلب دردناک موجود ارائه کند.

رابدومیوسارکوم چیست؟

سارکوم ها دسته ای از سرطان ها هستند که از بافت های همبند مانند ماهیچه ها منشا می گیرند و چالش های درمانی پیچیده ای را ارائه می دهند. به طور معمول، درمان این نوع سرطان شامل ترکیبی از شیمی‌درمانی، جراحی و پرتودرمانی است که اغلب بر بیماران، به‌ویژه کودکان تأثیر می‌گذارد.

با این حال، آزمایش پیشگام واکوک با هدف تبدیل سلول‌های سرطانی به سلول هایی سالم و رهایی از درد و رنج بسیار زیاد بیماران و خانواده‌هایشان، امیدی در درمان این سرطان ایجاد می کند.

در قلب پیشرفت در این نوع درمان ها، رابدومیوسارکوم (RMS) نهفته است که یک سرطان بسیار تهاجمی و کشنده در کودکان است که شباهت هایی به سلول های عضلانی کودکان دارد.

به مدت شش سال، تیم تحقیقاتی واکوک سخت کوشید تا بفهمد آیا تمایز درمانی می‌تواند در درمان RMS اعمال شود یا خیر؛ پرسشی که تاکنون بی‌پاسخ مانده است.

روش نوآورانه غربالگری ژنتیکی آنها که از طریق فناوری ویرایش ژنوم توسعه یافته است، نقش حیاتی پروتئینی به نام NF-Y را مشخص کرد.

به طور قابل توجهی در این آزمایش مشخص شد که زمانی که پروتئین NF-Y دچار اختلال می شود، یک تحول شگفت انگیز آشکار می شود.

نمودار در مقابل تصویر میکروسکوپی که تبدیل سلول های RMS به سلول های عضلانی قوی را نشان می دهد.

واکوک در یک بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: در این روش سلول ها به معنای واقعی کلمه به ماهیچه تبدیل می شوند و تومور تمام ویژگی‌های سرطانی خود را از دست می‌دهد.

اهمیت این توسعه فراتر از RMS است. ارتباط کشف شده بین NF-Y و تبدیل سلول های سرطانی می تواند راه را برای استراتژی های درمانی انقلابی برای انواع مختلف سرطان هموار کند.

واکوک آینده‌ای را متصور است که در آن محققان چگونگی ترغیب سلول‌های تومور به سلول‌های سالم را رمزگشایی می‌کنند؛ چشم‌اندازی که پتانسیل تحول‌بخش برای درمان سرطان دارد.

واکوک گفت: روش درمانی ما می تواند به شما اجازه دهد تا هر نوع سرطانی را در بدن پیدا کنید و به دنبال چگونگی ایجاد تمایز آن باشید. این روش ممکن است گامی کلیدی در جهت سهل الوصول تر کردن تمایز درمانی باشد.

سفر واکوک به سمت این مکاشفه با مشارکت خانواده‌هایی که عمیقاً تحت تأثیر این سرطان‌ها قرار گرفته‌اند، پشتیبانی می‌شود. تیم واکوک با الهام از تعهد تزلزل ناپذیر خود، با موفقیت سلول‌های سارکوم یوینگ را به سلول‌های بافت عملکردی تبدیل کردند.

آینده درمان سرطان

تشویق و فداکاری قاطعانه خانواده بیماران مبتلا به سرطان، آزمایشگاه واکوک را به خط مقدم پیشرفت علمی سوق داده است و به طور باورنکردنی روایتی بدیع را در درمان سرطان شکل می دهد.

واکوک به عنوان شاهدی بر پتانسیل تحول آفرین این تحقیق است؛ سفری که از بذر کنجکاوی و همکاری سرچشمه می گیرد.

واکوک اظهار داشت: هر داروی موفقی داستان منشأ خود را دارد. تحقیقات مانند خاکی است که داروهای جدید از آن متولد می شوند.

اگرچه راه از کشف آزمایشگاهی تا کاربرد عملی می تواند طولانی باشد، اما گام های برداشته شده توسط واکوک و تیمش پایه و اساس پیشرفت های آینده را ایجاد می کند.

همانطور که علم به کشف اسرار سرطان ادامه می دهد، آزمایش ها در این زمینه نوری از امید را ارائه می دهد؛ چراغی که مسیر را به سمت درمان های موثرتر، هدفمند و دلسوزانه سرطان روشن می کند.

مطالعه کامل در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم در 28 آگوست منتشر شد.

1 دیدگاه برای “تبدیل سلول های سرطانی به بافت سالم با روش درمانی نوظهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.