تزریق استروئید باعث پیشرفت آرتروز می‌شود

مطالعات ارائه شده در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی نشان می دهد تزریق کورتیکواستروئید می تواند پیشرفت آرتروز زانو را تسریع کند.

 به گزارش تکناک، این تحقیق که هنوز توسط سایر محققان مورد بررسی قرار نگرفته ، نشان می‌دهد که تزریق اسید هیالورونیک در صورت در دسترس بودن برای بیماران ممکن است گزینه بهتری برای تسکین درد باشد.

یک درمان رایج برای تسکین درد شدید آرتروز، تزریق کورتیکواستروئیدها است. برای اکثر بیماران، این تزریق‌های استروئیدی می‌تواند در تسکین درد حاد کاملاً مؤثر باشد، اما در سال‌های اخیر تعدادی از محققان شروع به زیر سوال بردن اثرات طولانی‌مدت این درمان‌ها کرده‌اند.

اگرچه برخی مطالعات اولیه نشان داده اند که تزریق کورتیکواستروئید ممکن است پیشرفت استئوآرتریت (آرتروز زانو) را تسریع کند، شواهد کاملاً قطعی نیستند. انجمن های پزشکی به طور کلی توصیه می کنند که این نوع درمان ها باید با احتیاط انجام شود و نه به عنوان اولین درمان درد استئوآرتریت.

اولین مطالعه جدیدی که اخیرا توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) ارائه شد، به داده‌های شرکت‌کنندگان در یک مطالعه طولانی‌مدت به نام ابتکار استئوآرتریت پرداخته است. محققان داده‌های MRI از بیمارانی که یا تزریق کورتیکواستروئید یا تزریق اسید هیالورونیک دریافت کرده بودند را با داده‌های گروه کنترلی که هیچ‌کدام از درمان‌ها را دریافت نکرده بودند، مقایسه کردند. تصاویر MRI در زمان درمان و دو سال بعد دوباره گرفته شده بود.

دکتر Upasana Upadhyay Bharadwaj از دپارتمان رادیولوژی UCSF، گفت که بررسی داده‌های دو ساله به وضوح نشان می‌دهد افرادی که تزریق استروئید را دریافت کرده‌اند، در مقایسه با دو گروه دیگر، پیشرفت بیشتری از بیماری استئوآرتریت در زانوی خود داشتند.طبق گفته او گروهی که با  اسید هیالورونیک درمان شده بودند به طور جالبی پیشرفت کندتر بیماری را نسبت به گروه کنترل نشان دادند. این یافته ها نشان می دهد که این درمان ممکن است مزایای طولانی مدت بیشتری ارائه دهد و در عین حال باعث تسکین درد حاد موثر نیز شود.

دکترUpadhyay Bharadwaj ادامه داد: این اولین مقایسه مستقیم تزریق کورتیکواستروئید و اسید هیالورونیک با استفاده از روشهای ارزیابی نیمه کمی و کل اندام زانو با MRI است. در حالی که گزارش شده است که تزریق کورتیکواستروئید و هیالورونیک اسید به تسکین درد علامت دار استئوآرتریت زانو کمک می کند، نتایج ما به طور قطع نشان می دهد که کورتیکواستروئیدها با پیشرفت قابل توجه آرتروز زانو تا دو سال پس از تزریق مرتبط هستند و باید با احتیاط تجویز شوند.

مطالعه جدید دیگری که اخیراً در نشست سالانه RCNA ارائه شد، از روش تحقیق مشابهی استفاده کرد، و بیماران پروژه ابتکاری استئوآرتریت را طی دو سال مورد بررسی و ردیابی قرار داد.  این تحقیق بر تغییرات قابل تشخیص از طریق تصویربرداری اشعه ایکس به جایMRI  که در مطالعه قبلی استفاده شده بود متمرکز شد. باز هم، این مطالعه پیشرفت بیشتر بیماری را در افرادی که تزریق کورتیکواستروئید دریافت می‌کنند را نشان داد و مزایای بالقوه درمانی طولانی‌مدت در بیمارانی که با تزریق اسید هیالورونیک درمان شده بودند مشاهده شد.

آزاد دربندی، از متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه شیکاگو گفت: اگرچه یافته‌های تصویربرداری برای همه بیماران در ابتدا مشابه بود، علائم تصویربرداری استئوآرتریت دو سال بعد در بیمارانی که تزریق کورتیکواستروئید دریافت کردند در مقایسه با بیمارانی که تزریق هیالورونیک اسید دریافت کردند یا اصلاً هیچ درمانی نداشتند بدتر شد. او ادامه داد: نتایج نشان می دهد که تزریق اسید هیالورونیک برای مدیریت علائم آرتروز زانو باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و تزریق استروئید باید با احتیاط بیشتری مورد استفاده قرار گیرد.

این یافته های جدید به دنبال یک مطالعه مشابه اخیر است که نشان می دهد استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن نیز می تواند با پیشرفت بیشتر آرتروز مرتبط باشد. در حالی که به نظر می رسد همه این تحقیقات به این احتمال اشاره می کند که درمان های سنتی ضد التهابی برای استئوآرتریت ممکن است در درازمدت مفید نباشد، متخصصان محتاط هستند که در این مرحله در مورد این نتایج سریع تصمیم گیری نکنند.

دربندی در گفتگو با سی ان ان به تغییرات در ساختار مفصل اشاره کرد که از طریق تصویربرداری قابل تشخیص است و این تغییرات لزوماً به این معنا نیست که وضعیت بیمار به صورت ظاهری بدتر می شود. بنابراین اینکه آیا این مطالعات تغییرات بالینی معنی‌داری را در پیشرفت بیماری نشان می‌دهند، هنوز یک سوال باز است.

دربندی ادامه داد: ممکن است در عکس رادیوگرافی مشاهده کنید که زانو بد به نظر می رسد و وضعیت خوبی ندارد، اما ممکن است بیمار علائم بدتری نداشته باشد.

جاناتان ساموئلز، از NYU Langone Health، به NBC News گفت که هنوز خیلی زود است که بگوییم تزریق کورتیکواستروئید مضر است. این تحقیق هنوز مقدماتی است و درمان موثر درد حاد بیمار ارزش دارد.

ساموئلز نتیجه گیری کرد: ما شواهد زیست شناسی برای اثبات اینکه خود تزریق باعث آسیب سریع می شود، نداریم. ارتباط دادن مستقیم تزریق ها به وضعیت آسیب در این مرحله از داده های مقدماتی مشکل است. اما مطرح کردن این پرسش بسیار مهم است، زیرا تزریق استروئید یک روش متداول است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.