بررسی تزریق سالیانه واکسن کووید در آمریکا

FDA هفته گذشته به اتفاق آرا، تزریق سالیانه یکسان واکسن کووید 19 به همه، صرف نظر از اینکه این واکسن سری اولیه باشد یا یک واکسن تقویت کننده است را توصیه کرد

کمیته ای که به سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مشاوره می دهد، هفته گذشته به اتفاق آرا، تزریق سالیانه  یکسان واکسن کووید 19 به همه، صرف نظر از اینکه این واکسن سری اولیه باشد یا یک واکسن تقویت کننده سیستم ایمنی را توصیه کرد.

به گزارش تکناک، همچنین مشاوران در مورد پیشبرد استراتژی سالانه این واکسن گفتگو کردند، اما درمورد این موضوع به نتیجه ای نرسیدند. اگر این اتفاق بیفتد، سازندگان واکسن، واکسن های خود را به طور دوره ای به روز می کنند تا این واکسن ها با سویه های جدید مطابقت داشته باشند.

در طول این جلسه یک روزه، هیئتی 21 نفره درباره همه مسائل مربوط به این روش، از جمله بهترین زمان از سال برای تزریق سالانه واکسن و اینکه آیا واکسیناسیون معمولی ضروری است یا خیر، بحث کردند.

این جلسه با پرسش های فراوانی به پایان رسید. ما در مورد چگونگی تصمیم گیری مسئولان برای ایجاد استراتژی درمورد واکسن در ماه های آینده بیشتر خواهیم آموخت، اما آنچه تاکنون فهمیدیم را در این مطلب نوشته ایم.

چگونه FDA برنامه واکسیناسیون COVID-19 را ساده می کند؟

در حال حاضر، یک فرمول از واکسن به عنوان سری اولیه تجویز می شود، و دیگری که نسخه ای با دو دوز به روز شده است، به عنوان یک واکسن تقویت کننده سیستم ایمنی ارائه می شود.

اعضای کمیته موافقت کردند که برنامه واکسیناسیون را می توان با استانداردسازی فرمول، ساده تر کرد. در حال حاضر، این بدان معناست که فقط نسخه‌های دو دوزی هر نوع واکسن برای همه کسانی که به دنبال واکسیناسیون هستند، در دسترس است.این موضوع به اینکه افراد تا بحال واکسن زده اند یا نه هم بستگی ندارد.

ناهماهنگی زیادی در بین مردم در مورد این واکسن ها وجود دارد. آنها در مورد انواع گوناگون واکسن و تولید کنندگان مختلف بسیار سردرگم هستند. دکتر جیمز هیلدرث، گفت: امیدواریم که این جلسه، بخشی از مشکل را حل کند.

در ماه‌ها و سال‌های آینده، تولیدکنندگان احتمالاً ترکیبات واکسن خود را برای محافظت در برابر انواع سویه های نوظهور کرونا، تغییر خواهند داد و آن را بروز خواهند کرد.

آیا دریافت کنندگان واکسن mRNA برای اولین بار ، نیاز به تزریق دو واکسن اولیه هم دارند؟

اگر مقامات FDA و CDC تصمیم بگیرند که از توصیه کمیته مشورتی پیروی کنند، روش تزریق سری اولیه واکسن فعلی تغییر خواهد کرد. به جای دادن یک سری اولیه mRNA متشکل از دو واکسن به فاصله چند هفته یا یک دوز نوواکس، بیشتر بزرگسالان فقط یک دوز از یک واکسن به روز را دریافت می کنند.

به جای ادامه واکسیناسیون سری اولیه، FDA تمرکز خود را بر بیش از 83 درصد از افرادی معطوف کرده است که هنوز واکسیناسیون انجام نداده اند. حدود 81 درصد از افراد بالای 5 سال حداقل یک بار واکسن کووید-19 را زده اند.

آیا واکسن ها بصورت سالیانه تزریق می شوند؟

ما هنوز جواب این سوال را نمی دانیم. FDA از هیئت درخواست کرد تا بررسی کنند که آیا تزریق سالانه واکسن منطقی است یا خیر. در حالی که اعضای شورا اکثراً موافق بودند که واکسن باید به‌طور دوره‌ای به روز شود تا با رایج‌ترین سویه‌ها نیز مطابقت داشته باشد،اما در این جلسات توافق کمی در مورد تعداد دفعات تزریق آن وجود داشت.

دکتر اریک روبین یکی از اعضای انجمن گفت: هنوز تصمیمی درمورد تزریق سالیانه این واکسن گرفته نشده است.

آیا کسی به بیش از یک دوز واکسن در سال نیاز دارد؟

هنوز پاسخ روشنی برای این سوال وجود ندارد. FDA در نظر دارد سالانه یک واکسن برای هر فرد و دو دوز به افراد مسن، افراد با ایمنی ضعیف و کودکان خردسالی که قبلا واکسینه نشده اند، تزریق کند. البته اعضای هیئت به این مسئله رأی ندادند.

برخی از اعضای هیئت پیشنهاد کردند که دو دوز واکسن ممکن است برای محافظت از کودکانی که تابحال واکسن نزده اند کافی نباشد. دکتر پل آفیت، مدیر مرکز آموزش واکسن در بیمارستان کودکان فیلادلفیا، معتقد است بزرگسالان سالم، ممکن است نیازی به تزریق سالانه نداشته باشند.

افرادی که دچار نقص ایمنی هستند یا دارای بیماری های زمینه ای هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری شدید یا مرگ ناشی از کووید-19 هستند، به این معنی که ممکن است برای ایجاد یک پاسخ ایمنی مناسب، نیاز به تقویت مکرر سیستم ایمنی داشته باشند.

دکتر پیتر مارکز، مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیکی FDA گفت: ما به اطلاعات بیشتری نیاز داریم تا دقیقا بفهمیم چه کسی باید دو دوز واکسن بزند و چه افرادی زدن دو دوز واکسن برایشان واجب نیست.

وی افزود که طیف وسیعی از نقوص ایمنی وجود دارند، مثلا فردی که تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرد ممکن است به دوز اضافی نیاز داشته باشد، در حالی که افرادی که دیابت دارند ممکن است به این مقدار نیاز نداشته باشند.

صحبت هایی در مورد اینکه آیا کودکان، افراد مسن یا افراد دارای نقص ایمنی باید دوز بالاتری دریافت کنند یا خیر وجود داشت اما این مسئله به جایی نرسید.

آیا واکسن‌های کووید-19 در زمان خاصی از سال تزریق می‌شوند؟

سازمان غذا و داروی آمریکا در جلسه ای در ماه ژوئن پیشنهاد کرد تا در مورد انواع واکسن های مورد نظر بحث شود تا واکسن های به روز شده برای تزریق در پاییز آماده شوند.

برخلاف آنفولانزا، که به طور گسترده ای در زمستان افزایش می‌یابد، موج کووید-19 از نظر تاریخی در تمام زمان‌های سال رخ داده است. با این حال، مارکس گفت که واکسیناسیون علیه کووید-19 در پاییز می تواند از مزایای ساده سازی برنامه واکسن و افزایش تاثیر برخوردار باشد.

مارکس گفت: قطعا زمانی که همزمان آنفولانزا، سرماخوردگی و احتمالاً کووید با یکدیگر شیوع پیدا کنند، نگرانی ها بیشتر می شود.

FDA گفت انتظار دارد تولیدکنندگان واکسن کووید-19 بتوانند واکسن های به روز شده را سریعتر از تولیدکنندگان واکسن آنفولانزا ارائه کنند. در این جلسه، شرکت فایزر گفت که می تواند واکسن را در 100 روز تحویل دهد و شرکت مدرنا گفت که می تواند این جدول زمانی را نیز رعایت کند. اما شرکت Novavax که یک واکسن مبتنی بر پروتئین تولید می‌کند، گفت که ممکن است اصلاح واکسن آن نسبت به واکسن‌های mRNA بیشتر طول بکشد و این شرکت قول داد که تا ماه مارس واکسن خود را به روز رسانی می کند.

دکتر مایکل نلسون، رئیس بخش گفت: اگر FDA تصمیم بگیرد که یک واکسیناسیون فصلی کووید-19 را اجرا کند، یادآوری به افرادی که واکسینه نشده اند مهم است . آن ها می توانند یک دوز اولیه واکسن را در بهار و تابستان بزنند.

هر یک از تولید کنندگان گفتند که در حال حاضر در حال مطالعه واکسن های ترکیبی آنفولانزا و کووید-19 هستند.دکتر بروس گلین، گفت: ما باید به خود یادآوری کنیم که این بیماری، آنفولانزا نیست.

آیا CDC واکسن اصلی COVID-19 را حذف خواهد کرد؟

اگر مسئولان طرح ساده‌سازی واکسن را امضا کنند، واکسن اصلی دیگر تجویز نمی‌شود. اعضای هیئت تصمیم گیری به طور کلی موافق هستند که واکسن دو دوزی فعلی، که تا حدی سویه امیکرون را هدف قرار می دهد، به فرمول اصلی ارجحیت دارد. اما برخی می‌گویند واکسن نسل بعدی که فقط سویه‌های Omicron را هدف قرار می‌دهد و نه نوع اصلی که از ووهان آمده است، می‌تواند حتی قوی‌تر باشد. با این حال، هنوز هیچ اطلاعاتی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.

تولیدکنندگان اصلی واکسن کووید چه کسانی خواهند بود؟

بیش از 97 درصد از واکسن‌های کووید-19 که تزریق شده‌اند، واکسن‌های mRNA بودند که توسط شرکت های Moderna و Pfizer در آمریکا تولید شده بودند. این واکسن‌ها احتمالاً در آینده نزدیک در راس کارزار واکسن خواهند بود.

واکسن کووید-19 Novavax کمتر مورد توجه قرار گرفته است، و این موضوع عمدتاً به این دلیل است که دیر وارد بازار شده است.این واکسن، یک واکسن مبتنی بر پروتئین است که کارایی مشابهی با واکسن‌های mRNA دارد، که دارای مشخصات ایمنی خوب و الزامات ذخیره‌سازی کمتر است.

واکسن‌های mRNA این مزیت را دارند که به سرعت تغییر شکل دهند و به نظر می‌رسد که به خوبی در برابر کووید-19 جواب می دهند. با این حال، همانطور که دکتر پاملا مکلنز، یکی از اعضای این هیئت اشاره کرد، به نظر می رسد محافظت ایجاد شده توسط این واکسن ها کوتاه مدت باشد. او گفت که دانشمندان باید به مطالعه ادامه دهند که آیا واکسن‌های مبتنی بر پروتئین پوشش وسیع‌تری نسبت به سایر واکسن ها با تقویت سلول‌های ایمنی و خنثی کردن آنتی‌بادی‌ها ایجاد می‌کنند یا خیر.

شرکت جانسون اند جانسون تولید واکسن کووید-19 خود را کاهش داده و تولید نسخه دو ظرفیتی واکسن خود را متوقف کرد. این شرکت به احتمال زیاد نقشی در آینده کمپین واکسن کووید-19 ایفا نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.