طبق گزارش Omdia، داده های تلفن های هوشمند فعال در فصل سوم 2022 نشان از کاهش استفاده از گوشی های تک سیم کارت ، غالب شدن تلفنهای دو سیمکارت و تسلط گوشی های eSIM در آیندهای نزدیک بر بازار دارد.
به گزارش تکناک، در حال حاضر، هنوز هستند افرادی که بیش از یک گوشی دارند و دلایل متعددی برای این کار خود دارند.
داشتن دو گوشی معمولاً در محیط های کاری خاص مانند مواقع نیاز به استفاده از یک شماره تلفن کاری در کنار شمارهتلفن اصلی به منظور جداکردن مسائل کاری از زندگی شخصی اتفاق می افتد. بر اساس گزارشهای اخیر، به کارگیری این روش، رو به پایان است.
در گذشته، داشتن بیش از یک تلفن برای استفاده تجاری واقعاً ضروری بود. با وجود تنها یک شیار سیمکارت در گوشی ها، تنها امکان استفاده از یک شماره در یک تلفن وجود داشت اما با ظهور گوشی های دو سیم کارته این موضوع تغییر کرد.
چگونه دو سیم کارت جای فناوری تک سیم کارت را گرفت؟
تلفن های دو سیم کارته چندین سال پیش و حتی قبل از وجود گوشی های هوشمند ظاهر شدند. این ویژگی در چند دستگاه بلک بری وجود داشت که بسیار نوآورانه بهنظر میرسید و به فرد اجازه داشتن بیش از یک سیم کارت را میداد. در واقع، برخی از این دستگاهها حتی به فرد اجازه میداد سه و حتی چهار سیمکارت در دستگاه داشته باشد، اما این گوشی ها عملکرد پایینی داشتند. به هر حال، تمایل به دستگاه های دو سیم کارته در بخش دستگاههای چینی دست نخورده باقی ماند. ظهور برندهای چینی این گرایش را به بازارها و برندهای غربی سوق داد.
در سپتامبر 2017، 75 درصد از گوشی های جهانی تک سیم کارته بودند، در حالی که 25 درصد دارای شیار دوگانه سیم کارت بودند. اکنون این نرخ متفاوت است. آخرین شمارش در سپتامبر 2022 نشان می دهد تنها 15 درصد از کل گوشی های هوشمند تک اسلات هستند. این در حالی است که گوشی های دو سیم کارته 83 درصد سهم بازار را در اختیار دارند. حتی تلفنهای سه اسلات در ۲درصد گوشیها وجود دارند.
به لطف گوشی های دو سیم کارته، دیگر نیازی به استفاده از گوشی های جداگانه برای موارد تجاری نیست. امروزه حتی نسخههای «Business» برنامههایی مانند واتساپ وجود دارد و به کاربران اجازه استفاده از حساب تجاری و شخصی خود در یک دستگاه را میدهد. از آنجایی که دیگر لزوم استفاده از گوشی ثانویه احساس نمیشود، شاهد کاهش تقاضای گوشی هوشمند و سهم سرانه آنها خواهیم بود. این خبر خوبی برای محیط زیست است زیرا زباله های الکترونیکی و نیازهای تولید نیز کاهش خواهد یافت. با این حال، این یک حرکت بحث برانگیز برای تولیدکنندگان است. به هر حال، برندها با گوشی های دو سیم کارته، یک گوشی را به جای دو گوشی می فروشند. با ظهور eSIM، امکانات آنها بیشتر خواهد شد.
eSIM بر بازار چیره خواهد شد
سهم بازار گوشی eSIM هنوز میکروسکوپی است. اما در نظر گرفتن این فناوری به عنوان ویژگی برجسته بعدی در صنعت اجتناب ناپذیر است. این دلیل واقعی پایان تلفن های ثانویه است و موجب گسترش بیشتر امکانات خواهد شد.
“e” در eSIM مخفف “Embedded(جاسازیشده)” است و به معنای “سیم کارت الکترونیکی” نیست. این ویژگی یک سیمکارت مجازی دانلود شده توسط نرمافزار نیست، با این گزینه، یک سیمکارت در گوشی لحیم میشود و این سیم کارت را می توان به صورتی برای کارکرد با اپراتورها و شبکه های مختلف برنامه ریزی کرد.
یک سوم گوشیهای هوشمند در حال حاضر دارای یک eSIM هستند، اما معمولا با یک اسلات سیمکارت نانو معمولی همراه است. این حضور به معنای استفاده از آن نیست و نرخ استفاده کمتر از 1درصد است. دلیل آن احتمالا ارائه سیم کارت های فیزیکی توسط اپراتورها همچنان به صورت پیش فرض و همچنین، عدم پیاده سازی این فناوری در چندین کشور است. برخی از شرکتهای مخابراتی قبل از درخواست تغییر به یک eSIM معادل، نیاز به دریافت یک سیمکارت فیزیکی توسط کاربر دارند. این فرآیند در برخی موارد ناخوشایند است، و در نتیجه، کاربران دلیلی برای تغییر به eSIM نمی بینند.
این مشکلات در آینده نزدیک به همراه تلفن های ثانویه از بین خواهند رفت. هیچ راهی برای جلوگیری از ظهور eSIM به عنوان استاندارد جدید وجود ندارد. مزایای زیادی در این فناوری مانند، ارائه eSIM توسط کسبوکارها به کارمندان راه دور و اجازه تغییر هنگام سفر وجود دارد که این ویژگی درنتیجه موجب هزینه های جزئی رومینگ می شود.
ارتقا فناوری eSIM توسط اپل
اپل یکی از برندهای قدرتمندی است که در حال ارتقا فناوری eSIM است. در ایالات متحده، سری آیفون 14 این شرکت با گزینه بدون شیار سیمکارت به فروش میرسد. این بدان معناست که eSIM ها تنها گزینه برای استفاده هستند. طبق معمول، این شرکت در حال آزمایش این مدل در ایالات متحده است. نسخههای جهانی با دو شیار سیمکارت عرضه می شوند، اما تمایل اپل برای حرکت رو به جلو را نشان میدهد. بر اساس شایعات، سری آیفون 15 این برند ممکن است فقط از گزینه eSIM پشتیبانی کند. یا شاید، فقط اتحادیه اروپا علاوه بر ایالات متحده آن را اجرا کند. این کار اپراتورها را به سمت تغییر سوق میدهد و همچنین باعث پیروی برندهای دیگر نیز از آن میشود.
اگرچه eSIM ها به لطف اپل محبوب شدهاند، اما این شرکت اولین عرضه کننده آن نبود. گوگل این کار را با عرضه گوشی های پیکسل eSIM در سال 2020 انجام داد.
این نمونه در دستگاههای تاشو نیز وجود دارد. برندهای دیگر که از eSIM پشتیبانی می کنند شامل Huawei، Oppo، Xiaomi و Honor میشود.
استفاده از eSIMها اجتناب ناپذیر است
نیاز به یک تلفن ثانویه در حال حاضر با تسلط فناوری دو سیم کارت در حال نابودی است و ظهور فناوری eSIM آخرین ضربه به آن است.
ظهور eSIM مساله رضایت بخشی برای اپراتورها نخواهد بود، اما اجتناب ناپذیر است. با eSIM تغییر شبکه آسان تر میشود و رقابت بیشتر خواهد شد. همچنین با اشغال فضای کمتر در گوشی، فضای اضافی برای باتری ها و قطعات دیگر ایجاد خواهد شد. شرکتهای مخابراتی کنترل کامل تغییر به سمت eSIM را در اختیار نخواهند داشت. پیشبردن این روند بر عهده سازندگان گوشیهای هوشمند است. در حال حاضر، این ویژگی در بیشتر دستگاه های پرچمدار موجود است و نشاندهنده دربرداشتن سهم کمی از بازار است. به محض ارائه گوشی های میان رده با فناوری eSIM توسط سازندگان گوشی های تلفن همراه، شاهد افزایش قابل توجهی در این اعداد خواهیم بود.