تشابه شگفت انگیز کووید طولانی و سندرم پس از آنفولانزا

مقایسه سویه امیکرون با آنفولانزا در ایالت کوئینزلند استرالیا در سال 2022 نشان می‌دهد که بار طولانی مدت ویروس کرونا بر سیستم‌های بهداشتی و درمانی، ممکن است نه از شدت، بلکه به دلیل حجم بالا درگیر شدن افراد با این بیماری ناشی شود.

به گزارش تکناک، بر اساس تحقیقات جدیدی که در کنگره اروپایی میکروبیولوژی بالینی و عفونی امسال ارائه شده است، در جمعیت کامل واکسینه شده کوئینزلند که در معرض سویه امیکرون قرار داشتند، به نظر می رسد کووید طولانی به عنوان یک سندرم پسا ویروسی ظاهر می شود که شیوع یا شدت آن دقیقا همانند آنفولانزا فصلی است.

کووید طولانی، یک شرایط پیچیده است که در طول یا بعد از ابتلا به ویروس کرونا ایجاد می‌شود و برای توصیف علائمی که به مدت 4 تا 12 هفته ادامه می‌یابند و همچنین عوارض طولانی‌مدت به مدت بیش از 12 هفته بعد از ابتلا به ویروس کرونا به کار می‌رود.

کووید طولانی تأثیر قابل توجهی بر جامعه دارد، از افزایش هزینه های درمانی گرفته تا زیان های اقتصادی به فرد و جامعه. تصور می‌شود بین 5 تا 10 درصد موارد کرونا در استرالیا منجر به کووید طولانی مدت می‌شود (علائم بیش از 3 ماه ادامه می‌یابند) و افراد را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد. تنگی نفس، سرفه، تپش قلب، سردرد و خستگی شدید از شایع ترین علائم هستند.

برای درک بیشتر در مورد اثرات کووید در ایالت کوئینزلند استرالیا، محققان، بزرگسالان (18 ساله یا بالاتر) مبتلا به کرونا تایید شده توسط تست PCR به منظور بررسی داشتن کرونا و آنفلوانزا، در کوئینزلند بین 12 تا 25 ژوئن 2022 مورد بررسی قرار دادند.

در زمانی که همزمان سویه امیکرون و آنفولانزا فصلی در اواسط سال 2022 رخ داد، 2195 بزرگسال مبتلا به کرونا و 951 بزرگسال مبتلا به آنفولانزا به مدت 12 هفته تحت نظر قرار گرفتند و با استفاده از پرسشنامه ای که از طریق پیامک برای افراد ارسال می شد، در مورد علائم پایدار و اختلالات عملکردی افراد از آنها سوال شد.

از بین کسانی که به سویه امیکرون مبتلا شده بودند، یک پنجم (21 درصد) علائم پایدار را تا 12 هفته و 4 درصد مابقی گزارش کردند که دارای محدودیت های عملکردی متوسط ​​تا شدید در زندگی روزمره هستند.

پس از کنترل عوامل تأثیرگذار از جمله سن، جنسیت، وضعیت جغرافیایی، وضعیت واکسیناسیون و وضعیت اجتماعی-اقتصادی، محققان هیچ شواهدی پیدا نکردند که نشان دهد بزرگسالان مبتلا به امیکرون، نسبت به افرادی که آنفولانزا داشتند، وضعیت بدتری داشتند و علائمشان بیشتر بود.

جالب توجه است که تحلیل‌ها نشان می‌دهند که گروه‌های سنی جوان‌تر و جمعیت‌های غیربومی، بیشتر احتمال دارد که محدودیت‌های عملکردی متوسط ​​تا شدید را پس از آنفولانزا نسبت به به دوران پس از امیکرون داشته باشند.

علیرغم یافته‌های مهم، این مطالعه دارای محدودیت‌های متعددی نیز بود، از جمله اینکه این مطالعه یک مطالعه شهودی بود و نمی‌توانست علت چیزی را اثبات کند و نمی‌توانست این احتمال را رد کند که سایر عوامل اندازه‌گیری نشده مانند بیماری های زمینه‌ای و وضعیت واکسیناسیون آنفلوآنزا، بر نتایج تأثیر ندارند.

همچنین محققان به شواهد زیادی اشاره می کنند که نشان می دهد خطر ابتلا به کووید طولانی در سویه امیکرون در مقایسه با انواع قبلی کووید، کمتر بوده است، و از آنجا که اکثریت قریب به اتفاق مردم در کوئینزلند زمانی که سویه امیکرون ظاهر شد واکسینه شدند، این بیماری شدت کمتری داشت.

(زیرنویس عکس: تحقیقات دانشگاه کوئینزلند استرالیا نشان می‌دهد که تأثیر طولانی کرونا بر سیستم‌های درمانی ممکن است به دلیل حجم زیاد بالا ابتلا به این ویروس باشد تا شدت علائم، زیرا بروز و شدت آن مشابه آنفولانزای فصلی است. تحقیق انجام شده دارای محدودیت‌هایی مانند عوامل اندازه‌گیری نشده و تأثیر واکسیناسیون و یا انوع سویه ها بر شدت اثرات طولانی مدت کووید بود.)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.