تشخیص آلزایمر قبل از بروز علائم امکانپذیر شد

تشخیص آلزایمر

وجود دو پروتئین در مغز به محققان این امکان را می دهد تا ابتلا به بیماری آلزایمر را پیش از بروز علائم پیش بینی کنند.

به گزارش تک ناک، یک مطالعه جدید نشان می دهد بیماری آلزایمر را می توان قبل از مشاهده علائم تشخیص داد و وضعیت افرادی که ممکن است در سال‌های آینده وخیم شود را پیش‌بینی کرد.

پروتئین های مرتبط با بیماری آلزایمر

دو پروتئین بتا آمیلوئید و تاو با بیماری آلزایمر مرتبطند. پروتئین بتا آمیلوئید در مغز، پلاک ایجاد می کند و تاو در داخل سلول های مغز تشکیل می شود. سطوح بالای این دو پروتئین، همراه با اختلالات شناختی، اغلب هسته اصلی تشخیص بیماری آلزایمر هستند.

توانایی تشخیص و پیش بینی زمان ابتلا فرد به این بیماری، انقلابی است. اسکار هانسون، استاد دانشگاه لوند و پزشک ارشد مغز و اعصاب در بیمارستان دانشگاه اسکان گفت: تغییرات بین 10 تا 20 سال قبل از تجربه علائم واضح توسط بیمار، در مغز رخ می دهد، و تنها هنگام شروع گسترش تاو، سلول های عصبی می میرند و فرد مورد نظر اولین مشکلات شناختی را تجربه می کند. وی در ادامه عنوان کرد: به همین دلیل است که تشخیص آلزایمر در مراحل اولیه آن بسیار دشوار است.

در این مطالعه، 1325 شرکت کننده از سوئد، ایالات متحده، هلند و استرالیا حضور داشتند. در ابتدای مطالعه، هیچ یک از شرکت کنندگان نشانه ای از اختلال شناختی نداشتند. محققان از PET اسکن برای مشاهده وجود پروتئین های تاو و بتا آمیلوئید در مغز شرکت کنندگان استفاده کردند.

افرادی که وجود این دو پروتئین را نشان دادند، در معرض خطر بسیار بیشتری در ابتلا به بیماری آلزایمر در مقایسه با افرادی که پروتئین‌های مذکور و تغییری در مغزشان نداشتند، بودند. شرکت‌کنندگان با حضور پروتئین‌های تاو و بتا آمیلوئید ، 20 تا 40 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری بودند.

از عامل خطرساز تا تشخیص

ریک اوسنکوپله، نویسنده اول این مطالعه و محقق ارشد در دانشگاه لوند و مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام گفت: زمانی‌که هر دو پروتئین بتا‌آمیلوئید و تاو در مغز وجود دارند، دیگر نمی توان آن را یک عامل خطر، بلکه با ید آن را یک تشخیص در نظر گرفت. پاتولوژیستی که این نمونه های مغز را بررسی می کند، بلافاصله بیماری آلزایمر را در بیمار تشخیص می دهد.

اوسنکوپله دو ایدئولوژی متفاوت محققان نسبت به تشخیص آلزایمر را توصیف می کند.باور گروهی بر این است که تا زمان شروع اختلالات شناختی در افراد نمی‌توان آلزایمر را تشخیص داد. اما گروه دیگر، که وی نیز جزو آنهاست، معتقدند، تشخیص بیماری بر اساس نتایج بیولوژیکی و مشاهده  اسکن مغز توسط محققان ممکن است.

تشخیص زودهنگام

همانند تشخیص سایر بیماری‌ها مانند سرطان، اوسنکوپله معتقد است، یافتن نشانگر زیستی آلزایمر، امکان تشخیص زودهنگام را قبل از اینکه بیماری مضر شود، می‌دهد. برای مثال، می‌توانید نتایج را هنگام ابتلا به سرطان پروستات مقایسه کنید. اگر بیوپسی انجام و سلول های سرطانی پیدا شوند، تشخیص سرطان خواهد بود، حتی اگر فرد مورد نظر هنوز علائمی نداشته باشد.

تیم تحقیقاتی امیدوار است که این مطالعه امکان تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر را فراهم و به بیماران فرصت دهد که با تمرینات بدنی و تغذیه مناسب، از ابتلا به اختلالات شناختی بیشتر جلوگیری شود و در نهایت روزی با دارو سرعت بیماری را کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.