تشخیص زودهنگام بیماری زوال عقل امکانپذیر شد

محققان دانشگاه کمبریج نشان دادند شناسایی شاخص‌های اختلال مغزی در افراد تا 9 سال قبل از تشخیص بیماری‌ های مرتبط با زوال عقل (Dementia) امکان‌پذیر است.

به گزارش تکناک، تیم تحقیق با بررسی داده‌های بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا موفق به کشف اختلال در تعدادی از زمینه‌ها، از جمله حل مسئله و یادآوری عددی، در شرایط مختلف، شدند.

نتایج نشان می‌دهد در آینده، امکان آزمایش افراد در معرض خطر، برای کمک به شناسایی افراد مناسب برای ثبت نام در کارآزمایی‌های بالینی درمان‌های جدید وجود خواهد داشت.

برای بیماری زوال عقل(Dementia) و سایر بیماری های تحلیل عصبی مانند بیماری پارکینسون، در حال حاضر درمان های موثر بسیار کمی وجود دارد. این مساله تا حدی به دلیل شناسایی این بیماری‌ها پس از ظهور علائم آن، و همچنین تخریب عصبی زمینه‌ای آغازشده از سال ها یا حتی دهه ها قبل است. یعنی زمانی که افراد در آزمایش‌های بالینی ثبت نام می‌کنند، ممکن است برای تغییر مسیر بیماری بسیار دیر شده باشد.

تا به حال، امکان تشخیص تغییرات در عملکرد مغز قبل از شروع علائم مشخص نبود. برای کمک به پاسخ به این سوال، محققان دانشگاه کمبریج و بیمارستان‌های NHS Foundation Trust دانشگاه کمبریج با مراجعه به بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا داده‌های نیم میلیون فرد 40 تا 69 ساله بریتانیایی را بررسی کردند.

digikala

علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات در مورد سلامت و تشخیص بیماری شرکت‌کنندگان، بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا مجموعه‌ای از داده‌های آزمایش‌های حل مسئله، حافظه، زمان واکنش و قدرت گرفتن، و همچنین داده‌هایی در مورد کاهش و افزایش وزن و تعداد زمین خوردن جمع‌آوری کرد. این داده‌ها به آنها اجازه نگاه به گذشته و بررسی علائم پیشین به منظور تشخیص زودتر علائم و یا عدم ظهور آنها (بین پنج تا نه سال قبل از تشخیص) را از شرکت کنندگان داد.

افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در ادامه در مقایسه با افراد سالم امتیازات ضعیف تری در موارد حل مسئله، زمان واکنش، به خاطر سپردن لیست اعداد، حافظه آینده نگر (توانایی ما برای به خاطر سپردن انجام وظایف آتی) و تطبیق جفت ها به دست آوردند. این مساله همچنین در مورد افراد مبتلا به شکل نادر فرونتوتمپورال بیماری زوال عقل(Dementia) در ادامه نیز صادق بود.

افراد مبتلا به بیماری آلزایمر ، بیشتر از بزرگسالان سالم، در 12 ماه اخیر زمین خورده‌بودند(از دست دادن تعادل). آن دسته از بیماران مبتلا به بیماری عصبی نادر معروف به فلج فوق هسته ای پیشرونده (PSP) ، که بر تعادل فرد تأثیرگذار است، بیش از دو برابر افراد سالم در معرض خطر زمین خوردن بودند.

نول سوادیویپونگ نویسنده اول مطالعه که یک پزشک جوان در دانشگاه کمبریج است، گفت: وقتی به تاریخچه بیماران می‌نگریم، مشخص می‌شود آنها چندین سال پیش از آشکاری کافی علائم و به موجب آن تشخیص سریع بیماری، برخی از اختلالات شناختی را نشان داده‌اند. این اختلالات اغلب جزئی اما در تعدادی از جنبه های شناختی هستند. این گامی برای غربال افراد در معرض بیشترین خطر است . برای مثال، افراد بالای 50 سال یا کسانی که فشار خون بالا دارند یا به اندازه کافی ورزش نمی کنند امکان مداخله در مراحل اولیه و کمک به آنها به منظور کاهش خطر را فراهم می‌کند.

دکتر تیم ریتمن، نویسنده ارشد از دپارتمان علوم اعصاب بالینی دانشگاه کمبریج، اضافه کرد: اگر برای مثال، افراد به طور کلی در به خاطر آوردن اعداد خوب نیستند، نباید بی مورد نگران باشند. حتی برخی از افراد سالم به طور طبیعی برتری یا کاستی نسبت به همسالان خود خواهند داشت. اما هر کسی که نگران افول حافظه خود است بهتر است با پزشک عمومی خود مشورت کند.

دکتر ریتمن گفت این یافته‌ها همچنین به شناسایی و شرکت افراد داوطلب در آزمایش‌های بالینی برای درمان‌های جدید بالقوه می‌تواند کمک کند.یکی از مشکلات کارآزمایی‌های بالینی اغلب حضور و انتخاب بیماران بر اساس تشخیص بیماری آنها است. با در نظر گرفتن اینکه آنها دیگر تا حدودی در مسیر هستند، وضعیت آنها را معمولا نمی‌توان متوقف کرد. اگر بتوان بیماری را در این افراد زودتر شناسایی کرد، شانس بیشتری در مشاهده تاثیر داروها وجود خواهد داشت.

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.