به دنبال برخی التهابات ونابسامانی های بازار موبایل در ماه های اخیر و ایجاد شائبه برای واردات برخی برندها وزارت صمت تصمیمات مهمی را برای تنظیم آن اتخاذ کرد.
به گزارش تکناک به نقل از برنا ، در این راستا محسن شکرالهی مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری در نامهای به احمدی سرپرست معاونت مقررات و برنامه ریزی بانک مرکزی، ۵ پیشنهاد جدید وزارت صمت را برای تنظیم بازار موبایل و تبلت اعلام کرد.
در این مکاتبه آمده است: پیرو ضوابط ایجاد شده در خصوص واردات گوشی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار تحت تعرفه ۸۵۱۷۱۳۹۰ (گوشی هوشمند) و تأثیرات جدی آن بر قیمت کالا، از بین رفتن نظم قیمت گذاری در بازار، عدم شفافیت خرید و فروش ارز صادراتی به دلیل عدم همسویی تجارت (واردکننده با صادر کننده) و عدم شفافیت نرخ ارز کالا از محل صادرات خود، لذا با توجه به موارد فوق الذکر، خواهشمند است دستور فرمائید پیشنهادات ذیل در راستای تنظیم بازار به نحو مقتضی انجام پذیرد:
- حذف محدودیت واردات گوشیهای تلفن همراه با ارزش بالاتر از ۶۰۰ دلار صرفاً از محل صادرات خود و ایجاد امکان خرید برای این مدل گوشیها در تالار دوم
- در نظر گرفتن سابقه واردات گوشی تلفن همراه به صورت میانگین ۲ سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای سال آتی
- انجام طبقه بندی تخصصی واردکنندگان گوشی تلفن همراه و تبلت
- در نظر گرفتن سابقه واردات تبلت به میزان ۴ برابر مجموع سابقه دو سال آخر
- شمولیت بررسی سابقه واردات برای تأمین ارز از محل صادرات خود در کالای تلفن همراه
بر اساس اماری که معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات عنوان کرده کشور سالانه به ۱۵ میلیون عدد گوشی هوشمند تلفن همراه نیاز دارد. همچنین طبق اعلام سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه در سال 1400 در مجموع ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تلفن همراه واردات به کشور داشتیم که از این تعداد ۱۸ میلیون و ۲۸۰ هزار دستگاه وارد شبکه ارتباطی کشور شده است.
از این میزان برند سامسونگ ۴۸ درصد سهم بازار را داشته و در این مدت ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار دستگاه تلفن همراه سامسونگ از مدلهای مختلف به ارزش یک میلیارد و ۸۷۸ میلیون دلار وارد کشور شده است. بعد از سامسونگ برند شیائومی ۲۸ درصد سهم بازار را داشته و ۵ میلیون و ۲۱۰ هزار دستگاه از این برند در کشور مصرف شده که ارزش آن یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار بوده است.
رتبه سوم برندها به نوکیا میرسد که ۱۲ درصد سهم بازار را داشته و ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه به ارزش ۵۴ میلیون دلار در کشور مصرف شده است. بعد از نوکیا، اپل ۶ درصد سهم بازار ایران را در اختیار دارد و یک میلیون و ۳۰ هزار دستگاه تلفن همراه از این برند به ارزش یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار در سال 1400در کشور مصرف شده است..