دومینوی تعطیلی بانک های آمریکایی به Signature رسید

بانک Signature در نیویورک روز یکشنبه به طور ناگهانی توسط ناظران ایالتی تعطیل شد. این اقدام، تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از فساد در سیستم بانکی کشور و رفع نگرانی گسترده مشتریان در مورد ایمنی سپرده‌هایشان را تایید می ‌کند.

به گزارش تکناک، این بانک اعتباری، پس از فروپاشی بانک رمزارزی Silvergate Capital Corp و بانک Silicon Valley Group’s SVB Financial، تحت نظارت مقامات نظارتی فدرال قرار گرفت. هم ‌زمان با اعلام این خبر، واشنگتن نیز به دلیل تضمین برآورده شدن درخواست ‌های مشتریان برای برداشت وجه، برنامه جدید وام دهی برای بانک‌ها را ایجاد کرد.

این برنامه توسط بانک مرکزی فدرال آمریکا راه‌اندازی و به منظور اطمینان از اینکه بانک‌ها بتوانند درخواست‌های مشتریان را برآورده کنند، طراحی شده است.

مقامات نظارتی گفته اند که مشتریان بیمه شده و بیمه نشده شرکت Signature می توانند با استفاده از “استثنای خطر سیستمیک” به تمام سپرده های خود دسترسی پیدا کنند. همچنین این استثنا از دوشنبه به مشتریان بانک Silicon Valley اجازه دسترسی به وجوهشان را خواهد داد.

تصمیم برای بستن شرکت Signature به طور غیرمنتظره‌ای اعلام شد. یک شخص آگاه در این باره گفت که مدیران کمی قبل از اعلام عمومی از این تصمیم مطلع شدند. در روز جمعه، شرکت Signature با حجم عظیمی از سپرده‌ها روبرو شد، اما به گفته همین شخص، تا روز یکشنبه وضعیت به ثبات رسیده بود.

بارنی فرانک، یکی از اعضای هیئت مدیره بانک Signature، اظهار کرد که بهترین بانک وام ‌دهنده در شهر نیویورک هستند و اگر اجازه بازگشایی بانک به آن‌ها داده می ‌شد، آن‌ها قادر به ادامه فعالیت خود بودند.

به گفته شرکت بیمه فدرال (Federal Insurance Deposit Corp.)، تمامی سپرده‌ها و اکثر دارایی‌ های بانک Signature به بانک Signature Bridge Bank NA منتقل شده‌است. این بانک، با تمامی خدمات یک بانک کامل و تحت اداره شرکت FDIC فعالیت می ‌کند.

یک شخص آگاه از موضوع گفت که مزایده برای فروش بانک، می‌تواند از دوشنبه آغاز شود.

فرانک به این موضوع اشاره کرد که قیمتی که در فروش حاصل می ‌شود، قدرت بانک Signature را نشان می‌ دهد. بانک Silicon Valley با Signature بسیار شبیه به هم بودند، زیرا  تقریبا فقط شرکت‌ها مشتریان آن‌ها بودند. علاوه بر این،  بانک Signature هم یک پایگاه سپرده تقریباً بیمه ‌نشده داشت. در واقع حدود ۹۰٪ سپرده‌های Signature و بیش از ۹۳٪ سپرده‌های داخلی در بانک Silicon Valley بیمه ‌نشده بودند. احتمالاً عدم توجه نظارت‌کنندگان به بانک‌هایی با پایگاه سپرده بیمه ‌نشده بود که این مساله به وجود آمد.

با توجه به گفته‌ های آن فرد آگاه از موضوع، دارایی‌های بانک Signature نسبت به بانک‌های دیگر تنوع کمتری داشت. احتمالاً مدیریت بانک Signature در سال گذشته با افزایش نرخ بهره تهاجمی، که باعث از بین رفتن ارزش اوراق بهادار شده بود، این موضوع را دشوارتر کرده بود. سقوط بانک Signature ممکن است برای بخش کریپتو مشکلات جدی به همراه داشته باشد. شرکت Coinbase Global، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در ایالات متحده، اعلام کرد که تا جمعه شب، ۲۴۰ میلیون دلار موجودی در این بانک داشته است. Paxos Global همچنین گفت که ۲۵۰ میلیون دلار در این بانک دارد. اکنون، بخش کریپتو تقریباً به طور کامل از بانکداری ایالات متحده خارج شده است.

بانک Signature در این هفته  به عنوان دومین بانک دوستدار رمز ارزها به سرعت سقوط کرده است. روز چهارشنبه، بانک Silvergate به دلیل مشکوک بودن به فعالیت‌های غیرقانونی با تحقیقاتی از سوی واحد کلاهبرداری وزارت دادگستری مواجه شد که در نتیجه به پایان رسید. پس از کمتر از دو روز، نوبت به بانک Signature رسید و همچنین تحت بررسی مقامات نظارتی قرار گرفت. این سقوط‌ها، مربوط به معاملات با غول‌های رمزارزی مانند Sam Bankman-Fried، FTX و Alameda Research بوده است.

پس از سقوط شبکه SEN Silvergate در اوایل ماه مارس، Signature Bank’s Signet که به عنوان یک شبکه پرداختی به مشتریان تجاری ارز دیجیتال اجازه می داد در هر زمان و هفت روز هفته، پرداخت های خود را به دلار انجام دهند، تنها مرکز برای بسیاری از مشتریان کریپتو در نیویورک بود. LedgerX که یک پلتفرم برای مشتقات رمز ارزها است، قبلاً به مشتریان دستور داده بود که به جای موسسه Silvergate، حواله های داخلی را به بانک Signature بفرستند.

اگر Signet از دسترس خارج شود، ممکن است کاربران در ورود و خروج سریع صرافی‌ها با مشکل مواجه شوند و این موضوع به طور چشمگیری بر نقدینگی بازار ارز دیجیتال تأثیر خواهد گذاشت.

بیشترین مزیت بانک های Silvergate و Signature این بود که آنها تنها سیستم های تسویه حساب جهانی 24/7  بودند و حتی برای بسیاری از مشتریان کریپتو در نیویورک، Signet تنها مرکز پرداختی بود.

مدیران نظارتی در حال رقابت برای یافتن راه‌حل ‌هایی برای بانک Silicon Valley و جلوگیری از هرگونه تخلف در سایر بانک‌های وام دهنده هستند. وزیر خزانه داری آمریکا نیز یک قطعنامه در رابطه با بانک Silicon Valley  تصویب کرد که به طور کامل از تمام سپرده‌گذاران محافظت می کند و این اقدام قرار است برای مشتریان بانک Signature  نیز اعمال شود.

در بیانیه‌ای از سوی ناظران ایالتی، اعلام شده است که Signature دارای کل دارایی حدود ۱۱۰.۳۶ میلیارد دلار و کل سپرده‌های آن تقریباً ۸۸.۵۹ میلیارد دلار تا تاریخ ۳۱ دسامبر بوده است. بانک Signature که به گفته FDIC، دارای ۴۰ شعبه در شهرهای نیویورک، کالیفرنیا، کانکتیکات، کارولینای شمالی و نوادا است، از دسترس خارج شده است.

همچنین، مانند Signet، Signature نیز پس از سقوط FTX در اواخر سال گذشته که باعث عقب‌نشینی ارزهای دیجیتال شد، تا تاریخ ۸ مارس، سپرده‌های مشتریان مرتبط با ارزهای دیجیتال را به ارزش ۱۶.۵ میلیارد دلار در خود نگه داشته بود.

شرکت FTX حساب هایی در بانک Signature داشت که به گفته خود بانک کمتر از ۰.۱ درصد از کل سپرده های بانک بود. در ماه دسامبر، پس از فروپاشی FTX، بانک Signature اعلام کرد که قصد دارد تا ۱۰ میلیارد دلار از سپرده های مشتریان دارای ارز دیجیتال را حذف کند. این موضوع باعث می شود که سپرده های مرتبط با ارزهای دیجیتال به حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از کل سپرده های بانک برسند و بانک اعلام کرد که سهم سپرده های هر مشتری دارای ارزهای دیجیتال را محدود خواهد کرد.

اگر شرکت های رمزارز مجبور به پیدا کردن روابط بانکی دیگری شوند، به صورت مستقیم با یک سری مشکلات پیش و پا افتاده  روبرو خواهند شد که برای این صنعت نگرانی های مهمی به همراه خواهد داشت. اخیرا ما شاهد دلسردی منفعلانه بانک ها در مورد شرکت های رمزارزی بوده ایم که به بانک های دیجیتال وابسته هستند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.