اپل بالاخره اجازه تعمیر مک بوک را به مشتریان داد

راه اندازی فروشگاه تعمیر سلف سرویس اپل

اپل اعلام کرده است که از فردا می توانید مک بوک های خود را با قطعات تایید شده اپل تعمیر کنید.

به گزارش تک ناک، در حال حاضر، تعمیر سلف سرویس اپل فقط برای کاربران ایالات متحده که صاحب مک بوک M1 مانند M1 MacBook Air یا M1 MacBook Pro 13 هستند امکان پذیر است .

در بیانیه اپل آمده است: “مشتریانی که با پیچیدگی‌های تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی آشنا هستند، با دسترسی به بسیاری از قطعات و ابزارهای مشابه موجود در فروشگاه اپل و ارائه دهندگان خدمات مجاز اپل می‌توانند این نوت‌بوک‌های مک را تعمیر کنند.”

کسانی که می خواهند مک های خود را تعمیر کنند، باید ابتدا دفترچه راهنمای تعمیر را مرور کنند. تنها زمانی که آنها دفترچه راهنما را مطالعه کنند، اپل به آنها اجازه دسترسی به “فروشگاه تعمیرات سلف سرویس اپل” جایی که می توانند قطعات و ابزارهای تایید شده را سفارش دهند، می دهد.

برای یک بار تعمیر، اپل به شما اجازه می دهد یک کیت تایید شده را با قیمت 49 دلار اجاره کنید. اپل این کیت را به صورت رایگان برای شما ارسال می کند و مشتریان می توانند آن را تا یک هفته نگه دارند.این سیستم شبیه به سیستم خود تعمیر آیفون است که اپل در نوامبر گذشته عرضه کرد. اپل به صاحبان آیفون اجازه داد تا مدل‌های آیفون 12 و آیفون 13 خود را تعمیر کنند و یک فروشگاه آنلاین تعمیر سلف سرویس اپل راه‌اندازی کرد. اکنون همان فروشگاه را گسترش داده‌اند تا شامل مک‌بوک‌ها نیز شود.

بیانیه اپل شامل «خانواده تراشه‌های M1» است که شامل M1 Pro و M1 Max MacBook Pro نیز می‌شود. این بدان معناست که برنامه تعمیر فعلا مک بوک های قدیمی مبتنی بر اینتل و مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی جدیدتر M2 را شامل نمی شود.

به نظر می رسد اپل تلاش می کند با این گزینه محدود خود ترمیم، از قانون جلوتر بماند. Right To Repair یک جنبش رو به رشد در ایالات متحده و سراسر جهان است. نیویورک اولین قانون حق تعمیر را در ماه ژوئن به تصویب رساند. قانون حق تعمیر منصفانه به این معنی است که تعمیرگاه‌های مستقل و شهروندان خصوصی مجاز خواهند بود بدون ترس از مجازات توسط شرکت‌های فناوری، تعمیرات و تعویض قطعات خود را انجام دهند.

لوایح مشابهی در حال اجرا در مجالس ایالتی در سراسر ایالات متحده هستند و چندین لایحه از این دست در کنگره ایالات متحده وجود دارد.

مایکروسافت اخیراً برنامه مشابهی را به عنوان بخشی از سازمان محیط زیستی “As You Sow” اجرا کرده است که به دنبال محدود کردن مقدار وسایل الکترونیکی است که به محل های دفن زباله ختم می روند. آن برنامه امکان خود تعمیری را برای محصولات سرفیس مایکروسافت تا زمانی که فاکتور های خاصی را داشته باشند، می داد. سامسونگ نیز در ماه مارس برنامه مشابهی معرفی کرد.

با این حال، اپل یکی از بزرگ‌ترین مخالفان حق تعمیر بوده است، اما به نظر می‌رسد این شرکت بالاخره شروع به تغییر آهنگ خود کرده است.

تعمیر سلف سرویس بخشی از تلاش های اپل برای گسترش بیشتر دسترسی به تعمیرات است. اپل در بیانیه خود گفت. برای اکثریت قریب به اتفاق کاربرانی که تجربه تعمیر دستگاه های الکترونیکی را ندارند، مراجعه به یک تعمیرکار حرفه ای با تکنسین های معتبر که از قطعات اصلی اپل استفاده می کنند، مطمئن ترین و مطمئن ترین راه برای تعمیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.