تغییرات آب و هوایی جهان عامل تقویت بیماری های عفونی

بیش از 50 درصد از بیماری های عفونی انسان از جمله مالاریا و هپاتیت.با تغییرات   آب و هوایی می توانند قوی تر شوند.

به گزارش تکناک تحقیقات جدید نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی می تواند 58 درصد از بیماری های عفونی را از ویروس های رایج آبی گرفته تا بیماری های کشنده مانند طاعون که انسان در سراسر جهان با آنها در تماس است، تشدید کند.

یک تیم  از دانشمندان محیط زیست و سلامت دانشگاه هاوایی  دهه‌ها مقاله علمی را در مورد همه پاتوژن‌های بیماری‌زای شناخته شده بررسی کردند تا نقشه‌ای از ریسکهای انسانی تشدید شده مرتبط با تغییرات آب و هوایی ترسیم کنند.

اعداد به دست آمده گیج کننده بود. آنها  دریافتند از 375 بیماری انسانی، 218 مورد که  تقریباً بیش از نیمی از بیماریها را شامل میشود، می توانند تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گیرند.

به عنوان مثال، سیل می تواند باعث گسترش هپاتیت شود. افزایش دما می تواند زندگی پشه های ناقل مالاریا را افزایش دهد. خشکسالی می تواند جوندگان آلوده به هانتاویروس را برای جستجوی  غذا وارد جوامع انسانی کند.

این دانشمندان با بررسی  تأثیر تغییر اقلیم بر بیش از 1000 مسیر انتقال بیماری و تاثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی به طور فزاینده ای در سطح جهانی، به این نتیجه رسیدند  که انتظار از جوامع انسانی برای سازگاری مموفق  با این تغییرات  گزینه ای واقع بینانه نیست. برای کاهش این خطرات باید انتشار گازهای گلخانه ای را که باعث تغییرات آب و هوایی می شود، کاهش یابد.

نقشه برداری از خطرات بهداشتی تغییرات  آب و هوایی

بشریت نیاز به درک جامعی از مسیرها و میزان تأثیر تغییرات آب و هوایی برعوامل بیماری زایی دارد . این درک به  ما کمک میکند تا بتوانیم برای جلوگیری  از بحران های بهداشتی جهانی چاره ای بیندیشم.

تحقیقات تیم  دانشمندان دانشگاه کلمبیا بر روی 10 خطر مرتبط با تغییرات آب و هوای ناشی از  افزایش انتشار گازهای گلخانه ای متمرکز بود. گرم شدن جو، امواج گرما، خشکسالی، آتش سوزی های جنگلی، بارش های شدید، سیل، طوفان، افزایش سطح دریا، گرم شدن اقیانوس ها و تغییر پوشش زمین. سپس آنها مطالعاتی را دنبال کردند که  در مورد مشاهدات خاص و قابل اندازه‌گیری از وقوع بیماری‌های انسانی مرتبط با آن تغییرات آل و هوایی بحث می‌کردند.

در مجموع، بیش از 77000 مقاله علمی مورد بررسی قرار گرفت.. از این تعداد، 830 مقاله دارای تاثیر تغییرات  آب و هوایی بود که بر یک بیماری خاص در یک مکان و یا زمان مشخص اثر می‌گذاشت.این بررسی به تیم محقق  ما امکان داد که  یک پایگاه داده از تغییرات آب و هوایی، مسیرهای انتقال، پاتوژن‌ها و بیماری‌ها ایجاد کنند. یک نقشه تعاملی از هر مسیر بین ریسک و پاتوژن به صورت آنلاین در دسترس است.

یک نسخه ساده شده از نمودار عوامل بیماری زا
یک نسخه ساده شده از نمودار عوامل بیماری زا نشان می دهد که چگونه بلایای مختلف آب و هوایی با مسیرهای انتقال و عوامل بیماری زا تعامل دارند. نسخه کامل در https://camilo-mora.github.io/Diseases/ Camilo Mora، CC BY-ND موجود است

بیشترین تعداد بیماری هایی که با تغییرات آب و هوایی تشدید می شوند، مربوط به انتقال ناقلین هستند، مانند بیماری هایی که توسط پشه ها، خفاش ها یا جوندگان منتشر می شوند. با نگاهی به نوع تغییرات آب و هوا، تشدید اکثریت بیماری ها  با گرم شدن جو (160 بیماری)، بارش شدید (122) و سیل (121) مرتبط بودند.

چگونه آب و هوا بر ریسک عامل بیماری زا تأثیر می گذارد؟

در این تحقیقات تیم دانشمندان دانشگاه هاواییا چهار روش کلیدی را که تغییرات  آب و هوایی با عوامل بیماری‌زا و انسان‌ها تعامل دارند پیدا کرند.

تغییرات آب و هوایی، عوامل بیماری زا را به انسان نزدیکتر می کند.

در برخی موارد، خطرات مرتبط با تغییرات آب و هوایی، دامنه حیوانات و موجوداتی را که می‌توانند به عنوان ناقل عوامل بیماری‌زای خطرناک عمل کنند، تغییر می‌دهند. برای مثال، گرم شدن هوا یا تغییر در الگوهای بارش می‌تواند توزیع پشه‌ها را که ناقلان بسیاری از عوامل بیماری‌زای انسانی هستند، تغییر دهد. در دهه های اخیر، تغییرات جغرافیایی در شیوع بیماری های منتقل شونده از طریق پشه مانند مالاریا و دنگی با این تغییرات  آب و هوایی مرتبط بوده است.

تغییرات آب  و هوایی انسان  را به عوامل بیماری زا نزدیکتر می کند.

بلایای آب و هوایی می تواند الگوهای رفتاری انسان را به گونه ای تغییر دهد که احتمال قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری زا را افزایش دهد. به عنوان مثال، در طول موج گرما، مردم اغلب زمان بیشتری را در آب می گذرانند، که می تواند منجر به افزایش شیوع بیماری های ناشی از آب شود.

قابل توجه است که عفونت های مرتبط با ویبریو به دنبال موج گرما در شمال اسکاندیناوی در سال 2014 در سوئد و فنلاند به طور قابل توجهی افزایش یافت.

تغیرات آب و هوایی باعث افزایش پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) می شود.

در برخی موارد، خطرات مرتبط با آب و هوا منجر به ایجاد  شرایط محیطی شده است که می‌تواند فرصت‌هایی را برای عوامل بیماری زا برای تعامل با ناقل‌ها افزایش دهد یا توانایی عوامل بیماری زا را برای ایجاد بیماری‌های شدید در انسان افزایش دهد.

به عنوان مثال، آب های ساکن  به جا مانده در اثر بارش شدید و سیل می تواند زمینه های پرورش پشه ها را فراهم کند و منجر به افزایش انتقال بیماری هایی مانند تب زرد، تب دانگ، مالاریا، تب نیل غربی و لیشمانیوز شود.

مطالعات نشان داده‌اند که افزایش دما ممکن است به ویروس‌ها کمک کند تا در برابر گرما مقاوم‌تر شوند و در نتیجه شدت بیماری افزایش یابد زیرا عوامل بیماری‌زا بهتر می‌توانند با تب در بدن انسان سازگار شوند.

به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند که افزایش دمای جهانی منجر به افزایش تحمل گرما در پاتوژن های قارچی می شود. در چندین قاره ظهور ناگهانی عفونت‌های انسانی مقاوم به درمان مانند اوریس کانادایی قارچی که قبلاً برای انسان غیر بیماریزا بود ، با افزایش دمای جهانی مرتبط است. به طور مشابه، قارچ‌ها در محیط‌های شهری نسبت به مناطق روستایی که در برابر گرما مقاوم‌تر هستند.

تغییرات آب و هوا توانایی بدن را برای مقابله با عوامل بیماری زا کاهش میدهد.

تغییرات آب و هوایی می توانند توانایی بدن انسان برای مقابله با عوامل بیماری زا را از دو طریق کلیدی تحت تاثیر قرار دهند. این تغییرات  می توانند باعث زندگی اجباری انسان  در محیط خطرناک شوند زمانی که فاجعه ای آب و هوایی مانند سیل رخ میدهد منجر به زندگی انسان در محیطی با تراکم انسانی بالا و  فاقد بهداشت مناسب باشند. این مسئله جمعیت انسانی در معرض و عوامل بیماری زای بیشتری قرار میدهد و احتمال انتقال بیماری را  افزایش  می دهد.

ای تغییرات  همچنین می توانند ظرفیت بدن برای مبارزه با عوامل بیماری زا را مثلا از طریق سوء تغذیه کاهش دهند. زندگی در میان تغییرات  آب و هوایی نیز ممکن است باعث افزایش تولید کورتیزول در اثر استرس شود که منجر به کاهش پاسخ ایمنی بدن انسان می شود.

چه باید کرد؟

تغییرات اقلیمی تهدید قابل توجهی برای زندگی انسان، سلامت و رفاه اجتماعی و اقتصادی است. نقشه به دست آمده  نشان می دهد که این تهدید چقدر می تواند گسترده باشد. بهتری گزینه برای کاهش این خطرات کاهش  انتشار گازهای گلخانه ای است که  به گرمایش جهانی دامن می زند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.