تغییر شکل سیاره زمین با نیروی جدید طبیعت

جوامع انسانی به روش های مختلف  توانایی‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی پیدا کرده‌اند تا قادر باشند سطح سیاره زمین را بازسازی کرده و در این فرآیند پیشرفت کنند.

به گزارش تکناک، در حالی که جوامع بشری توانایی‌های بی‌سابقه‌ای برای بهبود کیفیت و طول عمر زندگی انسان‌ها به دست آورده‌اند، دانشمندی به نام ارل الیس نشان می‌دهد که پیامدهای ناخواسته این پیشرفت‌ها عموماً برای بقیه زندگی روی زمین منفی بوده است؛ از تغییرات آب و هوایی گرفته و انقراض گونه‌ها تا آلودگی به طور فزاینده.

با وجود این چالش‌های محیطی مخرب دوره آنتروپوسین، اگر قرار باشد آینده بهتری هم برای مردم و هم برای بقیه طبیعت وجود داشته باشد، نیاز به اقدام وجود دارد.

همانطور که الیس نشان می‌دهد، به تصویر کشیدن آنتروپوسن به عنوان یک بحران زیست محیطی، مهم‌ترین پیام آن را نادیده می‌گیرد. وقتی مردم با هم کار می‌کنند، در واقع می‌توانند دنیا را به سمت بهتر شدن تغییر دهند.

تلاش‌های موفقیت‌آمیز برای شکل‌دهی آینده‌ای بهتر در درازمدت مستلزم تلاش‌ در راستای قابلیت‌های اجتماعی بی‌سابقه جوامع بشری و توانمندسازی کاربرد آن‌ها از طریق آرمان‌های مشترک انسانی است.

ارتباط با یکدیگر و طبیعت

الیس محدودیت‌های علوم طبیعی که برای پیش‌بینی و مدیریت موفقیت‌آمیز تغییرات دگرگون‌کننده بی‌سابقه در جوامع، محیط‌ها و تعاملاتی که شرایط آنتروپوسن را نشان می‌دهند، ارزیابی می‌کند. قابلیت‌هایی که همواره جوامع بشری را قادر می‌سازد تا در شرایط محیطی طاقت‌فرسا، بقا و حتی رشد کنند، اجتماعی و فرهنگی هستند که بر پایه نهادها، شیوه‌ها و روایت‌هایی ساخته شده‌اند که تلاش‌های مشترک برای حمایت از نفع عمومی را ممکن می‌سازند. اگر قرار است آینده‌ای بهتر برای بقیه طبیعت وجود داشته باشد، این قابلیت‌های اجتماعی و فرهنگی باید به زندگی فراتر از جوامع انسانی تعمیم داده شوند.

تاکید مجدد بر روابط خویشاوندی بین همه موجودات زنده یعنی اصل و نسب تکاملی مشترک ما، شروع تحقق این امر است که باید با راه‌های جدید برای ارتباط مردم و طبیعت مانند سنجش از راه دور، استفاده از وب‌کم‌ها، برنامه‌های طبیعت، ذخیره‌گاه‌های حفاظتی جامعه و اکوتوریسم همراه باشد.

الیس می‌گوید: آرزوها برای آینده‌ای بهتر باید از طریق بازگرداندن حاکمیت بومی و سنتی بر زمین‌ها و آب‌ها باشد و با گذشته صلح شود.

الیس تأکید می‌کند که توانایی‌های اجتماعی برای شکل دادن به آینده‌ای بسیار بهتر از آینده‌ای که اکنون انتظار می‌رود، برای دهه‌ها وجود داشته است. کلید عملی کردن آن ایجاد انگیزه در اجرای آن با افزایش درک عمومی است که این قابلیت‌ها نه تنها وجود ‌دارند، بلکه می‌توانند با موفقیت از طریق قدرت سیاره‌ای بی سابقه و آرزوهای مشترک بشری ما برای زندگی در جهانی بهتر، اجرا شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.