تفاوت چیپ های Ryzen Z1 و 7040U چیست؟

شرکت AMD، در حالی که شایعات رو به افزایش است، در مورد تفاوت‌های بین چیپ‌های Ryzen Z1 و 7040U و حذف موتور هوش مصنوعی در سری Z1  شفاف‌ سازی می‌کند.

به گزارش تکناک، وبسایت Tom’s Hardware اطلاعاتی را در مورد قطعات الکترونیکی سری Ryzen Z1 شرکت AMD برای دستگاه‌های بازی، مانند Asus ROG Ally و چیپ‌های جدید Ryzen 7040U برای لپ تاپ‌های بسیار سبک به اشتراک گذاشت. هر دو چیپست با تکنولوژی مشابهی ارائه شده‌اند، اما سازنده برای هر کدام مشخصات خاصی ایجاد کرده است تا بهترین عملکرد را در دستگاه‌های مخصوص خود داشته باشند.

طرفداران سیلیکون به سرعت شباهت بین چیپ‌های سری Ryzen Z1 و خانواده قابل‌حمل 7040U را شناسایی کردند. برای مثال، Ryzen Z1 Extreme جزئیاتی تقریباً شبیه Ryzen 7 7840U ،همتای قابل‌حمل خود دارد. این باعث شد که آندرو فری در Tom’s Hardware توضیحی از AMD بخواهد. یک کارمند به نام متیو هورویتز شباهت‌های بین قطعات الکترونیکی گیمینگ و لپ تاپ را تأیید کرد. با این حال، او تاکید کرد که مهندسان AMD به وضوح APU های Ryzen Z1 را به منظور استفاده در دستگاه‌های بازی قابل حمل تغییر داده‌اند.

چه تفاوت‌های کلیدی وجود دارد؟

تفاوت کلیدی بین چیپ‌های Ryzen Z1 و Ryzen 7040U این است که سری Z1 دارای موتور هوش مصنوعی AMD Ryzen نیست. هورویتز گفت که آن را حذف نکرده‌اند بلکه فقط برای سری Z1 آن را خاموش کرده‌اند. این تنها برای سری بسیار پیشرفته Ryzen 7 7840U و میان رده Ryzen 5 7640U فعال است.

هورویتز تأیید کرد که مهندسان در سطح سخت‌افزاری ماشین XDNA AI را حذف نکرده‌اند؛ بلکه آن را در APU های Ryzen Z1 خاموش کرده‌اند. این ویژگی فقط در مدل پیشرفته Ryzen 7 7840U و مدل میان‌رده Ryzen 5 7640U فعال است.

این تفاوت‌های جزئی نشان می‌دهد که AMD و ASUS با ساخت و بهره‌گیری از سری SoC Z1 کمی تغییر یافته، و در هزینه‌های رشد خود صرفه جویی کرده‌اند. با این حال، هورویتز بر اهمیت کار شخصی سازی شده توسط مهندسان AMD برای بازار دستگاه‌های بازی قابل حمل تأکید کرد.

احتمالا در رویداد Asus ROG Ally در تاریخ 11 ماه می، بیشتر در مورد همکاری AMD و ASUS مطلع خواهیم شد. این نشان می‌دهد که چقدر چیپ‌های سری Ryzen Z1 به خوبی کار می‌کنند. تغییرات انجام شده توسط AMD، سری Ryzen Z1 را از چیپ‌های 7040U جدا می‌کند، که نشان می‌دهد این شرکت به بازارهای مختلف اهمیت می‌دهد. AMD با ایجاد تغییرات مناسب برای هر بازار، عملکرد خوبی در بازار دستگاه های بازی و لپ تاپ های بسیار سبک دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.