تقویت سیستم ترمز خودرو با فناوری نانو

تقویت سیستم ترمز خودروها با فناوری نانو

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو، سیم‌های ترمز تقویت‌شده با گرافن تولید کرده است که با افزایش استحکام و کیفیت بالاتر بهره وری بیشتری را در سیستم ترمز خودروها به ارمغان می آورد.

به گزارش تک ناک، شرکت مارتینریا (Martinrea) برنده جایزه صنعت خودرو برای تولید سیم ترمز تقویت‌شده با گرافن شد. شرکت مارتینریا تامین‌کننده جهانی قطعات خودرو، سازه‌های سبک وزن و سیستم‌های محرکه با ارزش افزوده بالا است که با شرکت نانواکسپلور (NanoXplore) همکاری دارد. این شرکت در مراسم اهدای جوایز در ۱۹ سپتامبر به عنوان برنده جایزه PACE ۲۰۲۲ شناخته شد.

شرکت مارتینریا برای سیم ترمز خود با نام GrapheneGuard شناخته می‌شود، که گفته می‌شود اولین استفاده از گرافن در ساخت سیم ترمز خودرو است. مارتینریا پتانسیل گرافن را تشخیص داده و فناوری انقلابی پوشش GrapheneGuard را توسعه داد که در آن گرافن با نایلون ترکیب شده است.

توسعه GrapheneGuard همگرایی نوآورانه علم مواد و مهندسی فرآیند است که پوشش مورد استفاده در سیم ترمز را به بازار خودرو می‌آورد که ظاهراً خواص بی‌نظیری دارد. این ماده می‌تواند تا ۲۵ درصد وزن را کاهش دهد در حالی که همزمان استحکام را افزایش داده، محافظت در برابر سایش بیشتر و مقاومت شیمیایی بهبود یافته را به دنبال دارد. همه این ویژگی‌ها در حالی پدیدار می‌شوند که از تجهیزات و فرآیندهای تولید فعلی استفاده می‌شود.

digikala

پت دایروما از مدیران این شرکت گفت: «به رسمیت شناخته شدن به‌عنوان برنده جایزه PACE در میان نوآوری‌های برتر در صنعت خودرو، گواهی بر تعهد ما به توسعه راه حل‌های نوآورانه و توانایی گرافن برای مقابله با چالش‌های کلیدی در صنعت خودرو است. با پتانسیل ثابت شده برای کاهش وزن و در عین حال افزایش عملکرد، ما همچنین در حال بررسی فرصت‌هایی برای بهبود سایر اجزای خودرو از طریق محصولات تقویت‌شده با گرافن هستیم.»

لازم به ذکر است که شرکت نانواکسپلور، تولیدکننده گرافن و مارتینرا اینترنشنال، با انجام سرمایه‌گذاری مشترک روی توسعه کاربردهای گرافن کار می‌کنند. این دو شرکت همکاری خود را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرده‌اند. با این سرمایه‌گذاری مشترک، مارتینرا اینترنشنال قادر خواهد بود که تخصص خود را به‌عنوان تولید کننده برجسته سازه‌‌های سبک و سیستم‌های پیشرانه در بازارهای خودرو و صنایع دیگر، با موقعیت شرکت نانواکسپلور به‌عنوان یک شرکت بزرگ در حوزه گرافن و مواد تقویت‌شده با گرافن، ترکیب کند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.