تلاش روسیه برای خودکفایی در صنعت میکرو الکترونیک

محققان دانشگاه پلی تکنیک سنت پترزبورگ روسیه ، یک مجموعه نانو لیتوگرافی بدون ماسک داخلی برای تولید تراشه با استفاده از حکاکی توسعه داده‌اند که برای خودکفایی روسیه در زمینه میکرو الکترونیک بسیار مهم است.

به گزارش تکناک، قیمت یکی از ابزارها پنج میلیون روبل (۴۹.۵ هزار دلار)، معادل قیمت یک خودروی مدرن است و هزینه‌های دیگر نیز نامعلوم است.

این مجموعه شامل دو ابزار است. ابزار اول برای “نانو لیتوگرافی بدون ماسک” طراحی شده است و تصاویر را بدون استفاده از ماسک بر روی زیرلایه‌ها پخش می‌کند. ابزار دوم، که بر پایه الگوهای زیرلایه‌ای ساخته شده توسط ابزار اول است، مسئول شکل‌دهی به ساختارهای نانویی با استفاده از حکاکی است.

علاوه بر این، این نصب‌ و راه‌اندازی قادر به ساخت غشاء‌های سیلیکونی برای کاربردهایی مانند سنسورهای بیش‌فشاری کشتی است. برجسته است که این غشاء‌ها به ادعای تولیدکننده، قابلیت اعتماد و حساسیت بیشتری نسبت به غشاء‌هایی که به وسیله روش‌های دیگر تولید می‌شوند، دارند.

پیشرفت‌های روسیه (Russia : sovereign state in Eastern Europe and Northern Asia) در حوزه میکرو الکترونیک در میان تلاش‌های گسترده‌تر برای همگام‌سازی با استانداردهای جهانی تولید تراشه قرار دارد. در حال حاضر، این کشور تنها محدود به فناوری فرآیند ۶۵ نانومتر در تولید تراشه است، در حالی که استانداردهای جهانی به فناوری فرآیند ۳ نانومتر کاهش یافته‌اند. یک تلاش قابل توجه دیگر توسط موسسه فیزیک کاربردی  Nizhny Novgorod (IAP RAS) است که هدف آن ایجاد لیتوگرافی با قابلیت تولید تراشه‌های ۷ نانومتری است، اگرچه تا سال ۲۰۲۸ به این هدف نخواهد رسید .علاوه بر این، وزارت صنعت و تجارت ۱.۱ میلیارد روبل سرمایه‌گذاری کرده است تا مواد لیتوگرافی خاصی را برای میکروالکترونیک توسعه دهد.

فراتر از تولید تراشه‌ها یا غشاء‌های سیلیکونی، این مجموعه نصب‌ و راه‌اندازی شده می‌توانند به طرز قابل توجهی در سایر صنایع مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، طول عمر تجهیزات رادار را بیش از ۲۰ برابر افزایش می‌دهند. در حوزه انرژی سبز، این ابزارها می‌توانند پانل‌های خورشیدی را به صورت کوچکتر و سبک‌تر کنند و کارایی آنها را افزایش دهند.

توسعه‌دهندگان نانو لیتوگرافی بدون ماسک دیدگاه‌های بزرگی برای آن دارند. آن‌ها در نظر دارند هر دو دستگاه را به وسیله هوش مصنوعی تجهیز کنند تا قابلیت‌های آنها را تقویت کنند. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا تولیدکنندگان تراشه روسیه علاقه‌مندی خود را نسبت به این دستگاه‌ها اعلام کرده‌اند یا خیر و هیچ جدول زمانی برای استفاده از این ابزارها در تولید واقعی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.