تماشای این ستاره دنباله‌ دار قدیمی را از دست ندهید

طبق بیانیه ناسا که هفته گذشته منتشر شد، یک ستاره دنباله‌ دار که آخرین بار در عصر یخبندان در آسمان شب ظاهر شده بود، به زودی در فوریه 2023 دوباره ظاهر خواهد شد.

به گزارش تکناک، این ستاره دنباله دار C/2022 E3 (ZTF) نام دارد و هر 50هزار سال یکبار به دور خورشید می گردد وقرار است در یک فوریه 2023 از فاصله 26 میلیون مایلی زمین عبور خواهد کرد.

همچنین این ستاره (star) می تواند در اواسط تا اواخر ژانویه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد. این دنباله دار را می توان با استفاده از دوربین های دوچشمی و تلسکوپ های سطح پایین در زمانی که آسمان صاف است مشاهده کرد.

یک استارسر آبی-سبز و یک دم طلایی

ستاره‌شناسانی که دنباله‌دار E3 را ردیابی کرده‌اند، ادعا می‌کنند که این دنباله‌دار دارای استارسر سبز-آبی و دم طلایی است. E3 برای اولین بار توسط اخترشناسان برایس بولین و فرانک ماسی با استفاده از نظرسنجی Zwicky Transient Facility (ZTF) در 2 مارس 2022 کشف شد و از آن زمان توسط ستاره شناسان ناسا عکس گرفته شد.

(استارسر گاز ابر مانندی که هسته ی ستاره ی دنباله دار را احاطه کرده و با آن تشکیل راس ستاره دنباله دار (Setareh Donbale Dar) را می دهد)

از آن زمان، دنباله دار جدید بلند دوره (دنباله‏داری که دورۀ مداری آن بیش از دویست سال باشد) به طور قابل توجهی درخشیده است و اکنون در آسمان های پیش از طلوع بر روی صورت فلکی شمالی تاج بوریالیس در حال عبور است. اگرچه هنوز برای دیدن بدون تلسکوپ بسیار کم نور است. اما این تصویر تلسکوپی خوب از 19 دسامبر، استارسر سبز روشن‌تر دنباله‌دار، و دنباله گرد و غبار پهن و دم یونی کم‌نور طولانی را نشان می‌دهد که در عرض میدان دید 2.5 درجه گسترده است.

در یک فوریه سال جاری نیز این دنباله دار در نزدیکترین فاصله خود نسبت به سیاره زیبای ما واهد بود. روشنایی دنباله‌دارها به‌طور دقیق غیرقابل پیش‌بینی است، اما در نزدیک ترین فاصله خود نسبت به زمین دنباله دار 2022 E3 فقط در آسمان‌های تاریک شب با چشم  غیر مصلح قابل مشاهده است.

بر اساس مشاهدات انجام شده، بزرگی ظاهری این دنباله‌دار 17.3 بوده و حدود 4.3 AU (640 میلیون کیلومتر) از خورشید فاصله داشته است.

روشن کردن آسمان

در ماه فوریه، این اولین star (astronomical object consisting of a luminous spheroid of plasma held together by its own gravity) خواهد بود که از زمان دنباله‌دار NEOWISE در تابستان 2020، آسمان را روشن می‌کند. NEOWISE درخشان‌ترین دنباله‌دار قابل مشاهده از نیمکره شمالی از زمان دنباله دار هیل باپ به حساب می‌آمد.

هر کسی که مایل به دیدن دنباله دار E3 است باید یک نقطه تاریک را انتخاب کند و نیم ساعت زمان دهد تا چشم ها تنظیم شوند.

اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های تخصصی گوشی‌های هوشمند، مانند Star Chart، Sky Safari و SkyView نیز می‌توانند به ردیابی موقعیت دنباله‌دار در آسمان کمک کنند.

وب سایت ردیابی دنباله دار In-The-Sky همچنین خاطرنشان کرد: دنباله دارها ذاتا اجرام بسیار غیرقابل پیش بینی هستند، زیرا روشنایی آنها به پراکندگی نور خورشید از ذرات غبار در استارسر و دم دنباله دار بستگی دارد.

این غبار به صورت پیوسته از هسته دنباله‌دار دور می‌شود، و چگالی آن در هر زمان خاص با سرعت تصعید یخ در هسته دنباله‌دار کنترل می‌شود، زیرا توسط پرتوهای خورشید گرم می‌شود. همچنین به مقدار گرد و غباری که با آن یخ مخلوط شده است بستگی دارد. بنابراین پیش‌بینی میزان روشنایی این دنباله دارها بسیار دشوار است و می‌تواند حتی بین ظهورهای پی در پی یک دنباله‌دار بسیار متغیر باشد.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.