تمرین با وزنه ارتباط بین اعصاب و ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند

تحقیقات جدید نشان می دهد تمرین با وزنه می تواند ارتباط بین اعصاب و ماهیچه ها را تقویت کند و این فرایند می تواند تا سال های آخر زندگی ما ادامه داشته باشد.

تحقیقات جدید نشان می دهد تمرین با وزنه می تواند ارتباط بین اعصاب و ماهیچه ها را تقویت کند و این فرایند می تواند تا سال های آخر زندگی ما ادامه داشته باشد.

به گزارش تک ناک، ما در واقع قبل از سن 40 سالگی شروع به از دست دادن توده عضلانی می کنیم که بخشی از آن ناشی از کاهش فیبرهای عضلانی است که به عنوان سلول های عصبی حرکتی (سلول های مغز و نخاع که به بدن ما می گویند حرکت کند) اتفاق می افتد.

از دست دادن توده های عضلانی را نمی توان متوقف کرد، اما مطالعه جدید نشان می دهد که می توان آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد. با توجه به نتایج این مطالعه، تمرین با وزنه باعث می شود که اتصالات بین اعصاب و ماهیچه ها قوی تر شود و از نورون های حرکتی در نخاع محافظت کند که برای عملکرد خوب بدن ضروری است.

کاسپر سوندنبرو فیزیولوژیست ورزشی از دانشگاه کپنهاگ دانمارک می گوید: پیش از این، محققان نتوانسته بودند ثابت کنند که تمرین با وزنه می تواند ارتباط بین نورون های حرکتی و ماهیچه ها را تقویت کند. مطالعه ما اولین یافته ای است صحت این موضوع را تایید می کند.

عدم موفقیت محققان قبلی تا حدی به دلیل چالش‌های موجود در نمونه‌برداری کافی از بافت ها در مکان‌هایی است که سلول‌های عضلانی و عصبی به هم متصل می‌شوند تا بتوان اندازه‌گیری‌های معنی‌داری را انجام داد. برای غلبه بر این مشکل، محققان در عوض به دنبال نشانگرهای زیستی مرتبط با پایداری اتصالات بین نورون‌ها و عضلات در نمونه‌های بیوپسی شرکت‌کنندگان بودند.

این تحقیق شامل 38 مرد سالم و مسن با میانگین سنی 72 سال بود که از آنها خواسته شد یک دوره 16 هفته ای تمرین وزنه برداری نسبتاً فشرده شامل پرس پا، اکستنشن پا، چرخش ساق پا و دو تمرین بالای بازو را انجام دهند. گروهی دیگر متشکل از 20 مرد سالم و مسن، دوباره با میانگین سنی 72 سال، هیچ تمرینی با وزنه انجام ندادند و به عنوان مقایسه کنترل مورد استفاده قرار گرفتند.

تحقیقات جدید نشان می دهد تمرین با وزنه می تواند ارتباط بین اعصاب و ماهیچه ها را تقویت کند و این فرایند می تواند تا سال های آخر زندگی ما ادامه داشته باشد.
پیش از این، محققان نتوانسته بودند ثابت کنند که تمرین با وزنه می تواند ارتباط بین نورون های حرکتی و عضلات را تقویت کند.

جلسات تمرین با وزنه سه بار در هفته انجام می شد و پس از دو ماه (نیمه آزمایش)، تفاوت در اندازه و تناسب عضلات مشاهده شد. محققان بیوپسی های عضلانی را جمع آوری کردند و تغییرات قابل تشخیصی را در بیومارکرها پیدا کردند.
گزگز در کمر گرفته تا درد در زانو، نشانه این است که تمرین با وزنه می‌تواند بخشی از این شکست بین ماهیچه‌ها و سیستم عصبی را کند کند، بدون اینکه واقعاً آن را معکوس کند.

سوندنبرو می‌گوید: مطالعه نشان می‌دهد که حتی اگر تمرینات با وزنه را در سنین بالا شروع کنید، هنوز هم می‌توانید تغییر ایجاد کنید. البته، هر چه زودتر شروع کنید، بهتر است، اما هرگز دیر نیست . حتی اگر 65 یا 70 ساله باشید. بدن شما همچنان می تواند از تمرینات سنگین وزن بهره مند شود.

اگرچه این مطالعه در مردان انجام شده است، اما این امر در مورد زنان نیز صدق می کند: به عنوان مثال، زنان مسن که بیشتر مستعد پوکی استخوان هستند، به اندازه مردان از تمرینات مقاومتی بهره مند می شوند.از آنجایی که بسیاری از جمعیت‌ها در سراسر جهان به زندگی طولانی‌تر و طولانی‌تری ادامه می‌دهند، موضوع حفظ کیفیت خوب زندگی در سال‌های بعد از میان سالی بیش از پیش مهم می‌شود و این شامل حفظ کارکرد هرچه بهتر عضلات نیز می‌شود.

در حالی که فرآیندهای بیولوژیکی خاصی وجود دارد که با گذشت سالها نمی توان آنها را متوقف کرد، تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی و همچنین ورزش می تواند در برابر برخی از آسیب هایی که پیری می تواند ما را در برابر آن آسیب پذیر کند محافظت کند.

سوندنبرو می‌گوید: اکنون باید مشخص کنیم که کدام مکانیسم‌های خاص باعث می‌شود تمرینات با وزنه برای تقویت ارتباط با سیستم عصبی ایجاد شود. برای انجام این کار، ما باید روش‌های مختلفی را معرفی کنیم، اگرچه هدف ما همچنان این است که مطمئن شویم تا حد امکان بسیاری از سالمندان نه تنها عمر طولانی‌تری داشته باشند، بلکه رفاه را نیز تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.