توسعه ارگانوئید ها از سلول‌های بنیادی جنین

به‌تازگی محققان از سلول‌های بنیادی جنین، ارگانوئید هایی را برای درک بهتر رشد جنین در دوران بارداری ایجاد کردند.

به گزارش تکناک، برای اولین بار، محققان دانشگاه کالج لندن و بیمارستان گریت اورموند استریت (GOSH)  با استفاده از سلول‌های بنیادی انسانی در حاملگی فعال، ارگانوئیدهایی را ایجاد کردند.

طبق بیانیه مطبوعاتی، این اندام‌های کوچک، اطلاعات بیولوژیکی نوزاد را حفظ می‌کنند.

این ارگانوئیدها ممکن است برای نظارت بر اختلالات مادرزادی و تحقیق در مورد درمان‌های احتمالی استفاده شوند.

توسعه ارگانوئید با استفاده از سلول‌های بنیادی زنده

در سال‌های اخیر، توسعه ارگانوئیدهای مبتنی بر آزمایشگاه برای درک بهتر پیشرفت بیماری‌ها و ارزیابی درمان‌های جدید، شتاب بیشتری داشته است.

این به این دلیل است که این اندام‌های کوچک به عملکرد اندام اصلی نگاه می‌کنند که در غیر این صورت به سختی می‌توان دیدگاهی درمورد کارکرد آنها به دست آورد.

علاوه بر این، این ارگانوئیدها پتانسیل بررسی چگونگی تغییر و عملکرد اندام‌ها در پاسخ به بیماری‌ها را دارند.

در این مطالعه جدید، محققان این ارگانوئیدهای سلول بنیادی را برای درک اختلالی به نام فتق دیافراگم مادرزادی (CDH) ایجاد کردند. فتق دیافراگم مادرزادی (CDH) یک اختلال غیر معمول است که به دلیل سوراخ در دیافراگم نوزاد متولد نشده رخ می دهد.

محققان راهی برای رشد ارگانوئیدها از سلول‌های بنیادی در مایع آمنیوتیک اطراف جنین کشف کردند. سلول‌های بنیادی زنده از 12 مادر باردار گرفته شدند و ارگانوئیدهای کوچک با استفاده از سلول‌های بنیادی ریه، کلیه و روده ساخته شدند.

این کار به محققان اجازه داد تا اطلاعات بیولوژیکی را بدون نقض محدودیت‌های نمونه‌برداری، حفظ کنند.

ماتیا گرلی، نویسنده اول این مطالعه گفت: ارگانوئیدهایی که ما از سلول‌های مایع آمنیوتیک ایجاد کردیم، بسیاری از عملکردهای بافت‌ها از جمله فعالیت ژن و پروتئین را نشان می‌دهند.

گرلی افزود: آنها به ما اجازه می‌دهند آنچه را که در طول توسعه در سلامت و بیماری اتفاق می‌افتد، مطالعه کنیم؛ چیزی که قبلاً امکان‌پذیر نبود. ما در مورد اواخر بارداری انسان اطلاعات کمی داریم، بنابراین باز کردن حوزه‌های جدیدی از دوران بارداری بسیار هیجان انگیز است.

استفاده از ارگانوئیدها برای مطالعهCDH

دانشمندان خواص بیولوژیکی CDH را با مقایسه ارگانوئیدها، قبل و بعد از درمان با نوزادان سالم ارزیابی کردند.

علاوه بر این، آنها همچنین می‌توانند اثربخشی درمان را در سطح سلولی درک کنند.

طبق بیانیه مطبوعاتی، محققان تفاوت‌های رشدی بین ارگانوئیدهای CDH سالم و قبل از درمان مشاهده کردند. در مقابل، ارگانوئیدها در گروه CDH پس از درمان به‌طور قابل توجهی به افراد سالم نزدیکتر بودند.

این مطالعه برای اولین بار دیدگاهی به رشد انسان در اواخر بارداری ارائه می‌دهد.

نویسنده ارشد این مطالعه، گریت اورموند استریت می‌گوید: این اولین باری است که می‌توانیم یک ارزیابی عملکردی از وضعیت مادرزادی کودک قبل از تولد انجام دهیم، که گام بزرگی برای پزشکی پیش از تولد است.

این یافته ها در مجله Nature Medicine منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.