کشف راه جدید برای توقف پیشرفت آلزایمر

دانشمندان دانشگاه هلسینکی با موفقیت نشان دادند که ترکیبی به نام مهارکننده PREP می‌تواند از ساخت پروتئین مضری که مسئول پیشرفت آلزایمر است، جلوگیری کند.

به گزارش تکناک، تجمع این پروتئین مضر، مشابه آنچه در بیماری پارکینسون مشاهده می شود، در بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل نیز مشاهده می شود.

این فرآیند شامل تشکیل پلاک‌های بتا آملوئید و تجمعات پروتئین تاو در سلول‌های مغزی است که به نام درهم‌تنه‌های نوروفیبریلاری شناخته می‌شوند. یک تئوری رایج نشان می دهد که ایجاد توده های پروتئینی تاو در نهایت منجر به مرگ نورون ها می شود.

مقدار پروتئین تاو موجود با شدت علائم بالینی مطابقت دارد. پروتئین تاو نقش مهمی در زوال عقل ایفا می کند، به ویژه در نوعی از زوال عقل به نام تائوپاتی که شامل شرایطی مشابه زوال عقل فرونتوتمپورال است.

در مقاله‌ای که به تازگی منتشر شده است، گروهی از پژوهشگران نشان دادند که یک PREP، تجمع پروتئین تاو و سمیت را در مدل‌های سلولی، از جمله نورون‌های مشتق شده از بیماران مبتلا به زوال عقل فروتنومپورال، کاهش می‌دهد.

پس از به دست آمدن نتایج امیدوارکننده، درمان با PREP نیز در موش آزمایشگاهی مبتلا به زوال عقل فرونتوتمپورال آزمایش شد. برای پیگیری وضعیت بالینی، یک درمان یک ماهه با PREP تا زمان اختلال حافظه آغاز شد. در این آزمایش، موش‌هایی که درمان رایج را دریافت کردند، در تست حافظه عملکرد ضعیفی داشتند، اما موش‌هایی که با مهارکننده PREP درمان شدند، مهارت‌های ذهنی طبیعی داشتند.

مهم‌ترین کشف این تحقیق این بود که درمان با مهارکننده PREP، تجمع پروتئین تاو را در نواحی مغز مرتبط با شناخت و حافظه کاهش می دهد و همچنین منجر به کاهش نشانگرهای استرس اکسیداتیو که در بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی رایج هستند، می شود.

نتایج آزمایش‌های حافظه پس از درمان با مهارکننده PREP به‌طور شگفت‌انگیزی خوب بود، زیرا درمان‌های موثردر مطالعات مشابه، معمولاً قبل از علائم شروع می‌شوند نه بعد از شروع علائم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.