تولید بهینه مصالح چوبی با کمک هوش مصنوعی

در مقایسه با ساخت و سازهای بتنی سنتی، معماری بر اساس مصالح چوبی پایدار برای محیط زیست بهتر است، اما همیشه جا برای بهبود وجود دارد.

به گزارش تکناک، با در نظر گرفتن این موضوع، یک استارتاپ جدید که توسط کارلو راتی بنیانگذاری شده است، می گوید که می توان ضایعات در فرآیند تولید الوارهای متقاطع چند لایه (CLT) را با استفاده از فناوری هوش مصنوعی تا 30 درصد کاهش داد.

کارلو راتی که استاد دانشگاه MIT است، استارت آپ جدیدی به نام Maestro را با همکاری میکولا موراشکو،  فارغ التحصیل 23 ساله کمبریج راه اندازی کرده است تا ایده الوار هوشمند را پیگیری کند.

در فرایند های سنتی تولید الوار، درختان با اشکال نامتقارن به چوب آلات صاف و یکنواخت تبدیل می شوند و در نتیجه تولید ضایعات چوب به صورت قابل توجهی بالا می رود. در روش جدید تولید CLT با الوار هوشمند اشکال متنوع درختان حفظ می شوند و چوب آلات نامتقارن در فرایند تولید به کار گرفته می شوند.

در این روش از ترکیبی از هوش مصنوعی و ابزارهای ماشینکاری دیجیتال برای اسکن کردن مجموعه‌ای از تنه گرد درختان (گرده بینه) استفاده می‌کند.

سپس گرده بینه ها به تخته های نامنظم، متناسب با اندازه گرده بینه، اره می شوند. از این مرحله به بعد، از نرم‌افزار برای شناسایی توالی ایده‌آل استفاده می‌شود تا آن‌ها را در کنار هم قرار دهند، مانند یک قطعه پازل، که منجر به تولید ضایعات کلی کمتر می‌شود.

کارلو راتی توضیح داد: از آنجایی که صنعت ساخت‌وساز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود تلاش می‌کند  تولید سیمان به تنهایی مسئول 8 درصد CO2 جهانی است و مصالح چوبی به عنوان جایگزینی برای ساخت و ساز پایدار ظاهر شده است.

کارلو راتی افزود: هوش مصنوعی می‌تواند ضایعات چوبی در تولید الوارهای چند لایه را تا 30 درصد کاهش دهد، اما این تنها یکی از مزایای آن است. این الوار ها همچنین زیبا هستند و هندسه نامنظم شکل اصلی درخت را زنده نگه می دارد. ما از مصنوعی استفاده می کنیم تا درخشش طبیعی را نمایان کنیم.

در مقاله منتشر شده راجب این تحقیق در Nature Reviews توضیح داده شده است که 1 متر مکعب CLT معمولاً به حدود 2.75 متر مکعب گرده بینه نیاز دارد. در مقایسه، کارلو راتی می‌گوید که روش الوار هوشمند می‌تواند 1 متر مکعب CLT را تنها از 1.9 متر مکعب گرده بینه تولید کند. این استارت آپ همچنین امیدوار است که این فرآیند را بیشتر نیز بهینه کند.

هنوز روزهای اولیه است، اما Maestro یک نمونه اولیه از یک سازه چوبی مثلثی شکل ساده را برای نشان دادن تکنیک های خود تولید کرده است. این سازه تا 15 سپتامبر در دانشگاه تونگجی شانگهای قابل مشاهده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.