تولید پلاستیک از یک قارچ قدیمی

دانشمندان کشف کرده اند که یک قارچ به نام تیدر که روی پوست درختان راش و توس در حال پوسیدگی رشد می‌کند و سالها به عنوان ماده ای آتش زا استفاده می شده است ممکن است یک کاربرد دیگر هم داشته باشد و آن هم تولید پلاستیک از آن است.

به گزارش تکناک، قرن هاست که انسان ها از این قارچ برای تولید آتش استفاده کرده اند. اما بر اساس مطالعه ای که در مجله Science Advances در روز چهارشنبه منتشر شد، اخیراً این قارچ توجه جامعه علمی را به عنوان جایگزینی برای پلاستیک های خاص برانگیخته است.

محققان مرکز تحقیقات فنی VTT فنلاند به تجزیه و تحلیل ساختار داخلی این قارچ، که به طور رسمی Fomes fomentarius نامیده می شود پرداختند تا بافت قوی و در عین حال سبک آن را درک کنند.

در این تجزیه و تحلیل مشخص شد که این قارچ دارای ساختاری مشابه با تخته سه لا یا چرم است اما وزن کمتری دارد. بدنه این قارچ سبک است و ترکیبات ساده ای دارد اما بسیار کاربردی است.

ماده ساده ای که در این قارچ رشد می کند و درنهایت می توان از آن پلاستیک ساخت یک راه حل جایگزین برای غلبه بر هزینه، زمان، تولید انبوه و پایداری نحوه ساخت و مصرف پلاستیک در آینده است.

دکتر پژمان محمدی، یکی از نویسندگان این مطالعه و دانشمند ارشد VTT، در ایمیلی به CNN گفت که این قارچ می تواند برای تولید درجات خاصی از پلاستیک و برخی مواد ضربه گیر استفاده شود.

محمدی توضیح داد: این قارچ دارای یک لایه بیرونی محافظ بسیار سفت و سخت، یک لایه میانی اسفنجی نرم تر، و یک لایه داخلی قوی و سخت است که هر کدام از این لایه ها می توانند از بسیاری از مواد متفاوت مصنوعی و طبیعی که برای تولید پلاستیک استفاده می شوند، بهتر عمل کنند.

این قارچ در آزمایشگاه برداشت شده است

محدودیت هایی در مورد استفاده از این قارچ برای تولید پلاستیک وجود دارد. قارچ Tinder را نمی توان از طبیعت برداشت کرد زیرا هفت تا 10 سال طول می کشد تا به اندازه قابل توجهی رشد کند. همچنین این قارچ نقش مهمی در اکوسیستم خود دارد که نباید آن را مختل کرد زیرا این قارچ روی پوست درختان پوسیده رشد می کند تا به فرآیند تجزیه کمک کند.

محمدی گفت که محققان در حال بررسی این مسئله هستند و اولین گام ها را برای رشد قارچ در محیط آزمایشگاهی برداشته اند.

وی افزود: با پیشرفت‌های چشمگیر بیوتکنولوژی صنعتی، ما پیش بینی می کنیم که می توانیم میزان انبوهی از این قارچ را فقط در عرض چندهفته در آزمایشگاه، بدون این که سال ها صبر کنیم که این قارچ در طبیعت رشد کند، تولید کنیم. البته که این مسئله نیاز به چندین سال تحقیق و آزمایش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.