توییتر دیگر ابزاری نجات بخش برای افراد دارای معلولیت نیست

توییتر معلولیت

در 28 اکتبر، کاربران توییتر با واقعیت جدیدی از خواب بیدار شدند. ایلان ماسک پلتفرم را تصاحب کرده بود و تقریباً بلافاصله شروع به ایجاد تغییرات کرد.

به گزارش تکناک، برای افراد دارای معلولیت که سیستم حمایت عاطفی در توییتر پیدا کرده بودند، نگرانی از تحولات ماسک بسیار شدید بود.

توییتر یکی از کاربرپسندترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بود . با تیمی در سطح جهانی که مطمئن می‌شد این پلتفرم برای افراد معلول با نیازهای مختلف و متفاوت قابل استفاده باشد. به علاوه، یک مگافون و یک راه نجات برای دنیای خارج بود، برای کسانی که در طول همه گیری آسیب پذیر بودند و بیشتر در خانه می‌ماندند. اما با تغییرات ایجاد شده حالا همه چیز روی هوا بود.

یکی از این کاربران، استفانی تایت، نویسنده، سخنران و مدافع معلولیت است که از چندین بیماری مزمن مرتبط با بیماری لایم رنج می‌برد. او می‌گوید: بسیاری از مردم در مورد اینکه چگونه حذف توییتر به صلاح خواهد بود، شوخی می‌کنند، زیرا همه بیرون می‌روند و چمن‌ها را لمس می‌کنند، آنچه برای جامعه ما دشوار است این است که ما در اینجا تلاش می‌کنیم تا مردم درک کنند که این برای برخی از ما امکان‌پذیر نیست.

به گزارش تکناک، بسیاری از کاربران گفتند که توییتر را ترک خواهند کرد. هشتگ TwitterMigration ترند شد. اما عواقب آن برای برخی افراد بیشتر از دیگران بود. برای تایت و سایر کاربران معلول، چیزهای بسیار بیشتری از یک گاه نمای پر از جوک‌ها، میم‌ها و به روز رسانی‌های خبری در معرض خطر است. تایت سال ها از توییتر برای ایجاد مخاطبان خود به عنوان نویسنده و افزایش آگاهی در مورد معلولیت ها استفاده کرده است و در این فرآیند نزدیک به 37هزار دنبال کننده به دست آورده است.

برای کارلی درو، نویسنده، خالق و فعالی با نزدیک به 20هزار دنبال کننده که با یک اختلال عصبی-عضلانی پیشرونده به نام آتروفی عضلانی نخاعی متولد شده، توییتر منبع بسیاری از فرصت های شغلی بوده است. او می‌گوید که تغییری که تا همین حالا ماسک تلاش کرد ایجاد کند ( دریافت 8 دلار در ماه برای تأییدیه ) تهدیدی برای معیشت برخی از کاربران دارای معلولیت بود.

درو می‌گوید: شخصیت‌های عمومی معلولی در توییتر وجود دارند که قبلاً تأیید شده‌اند و اعتبار و شغل‌شان از این تأیید بیرون آمده است. آن‌ها نمی‌توانند این هزینه 8 دلاری را حفظ کنند.

اگر مالکیت ماسک منجر به خروج دسته جمعی از توییتر یا ورشکستگی احتمالی شود، که او روز پنجشنبه درباره آن هشدار داد، می‌تواند به معنای حذف بسیاری از محافل اجتماعی ضروری، منابع دانش و منابع مالی برای افراد زیادی باشد. و اگر اطلاعات نادرست فراگیر شود و جامعه معلولان روی پلتفرم باقی نمانند، حتی اگر توییتر به پیشرفت خود ادامه دهد، این چیزها از بین می‌روند.

ارزش توییتر برای کاربران دارای معلولیت از چه جهت است

به گزارش تک ناک، هنگامی که ابی اویوول در سال 2019 شروع به استفاده منظم از توییتر کرد، به دنبال پاسخ بود. او می‌گوید هنگام رسیدگی به تعدادی از مسائل پزشکی، از جمله فیبرومیالژیا و سندرم خستگی مزمن، به دنبال «توییتر معلولیت» بوده است. اکنون او بیش از 25هزار دنبال کننده دارد.

او می‌گوید: من به دنبال جامعه بودم و یافتن افرادی مانند من که با سلامتی خود دست و پنجه نرم می‌کردند، واقعاً به من کمک کرد تا با مشکلات سلامتی خودم کنار بیایم. در آن زمان، زندگی من را تا حد زیادی نجات داد زیرا اطلاعات بسیار مهمی به دست آوردم. داشتن این حمایت و شناخت دیگرانی که در حال گذراندن شرایط مشابه هستند، بسیار حیاتی بود.»

با ساختار دنبال‌کنندگان توییتر که به‌عنوان «بزرگ‌ترین گروه تمرکز جهان» معرفی می‌شود می‌توانید بدون اینکه آن‌ها شما را دنبال کنند و بالعکس، آن‌ها را دنبال کنید . به کاربران این امکان را می‌دهد که هم از گوشه‌های پلتفرم اطلاعات را هم پخش کنند و هم به آن‌ها دسترسی داشته باشند. اتان زاکرمن، استادیار سیاست عمومی، ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه ماساچوست آمهرست می‌گوید: کسی که در مورد تجربه خود از زندگی با معلولیت صحبت می‌کند، به لطف ماهیت عمومی و نامتقارن توییتر به طور بالقوه می‌تواند به مخاطبان بزرگ و گسترده ای دست یابد.

تایت می‌گویدکه این به افراد دارای معلولیت و سایر گروه‌های به حاشیه رانده شده که تبعیض و طرد را تجربه می‌کنند اجازه می‌دهد جامعه را به گونه‌ای بسازند که در دیگر پلتفرم‌ها امکان‌پذیر نیست. او می‌گوید: زمانی که انواع خاصی از معلولیت‌ها را دارید، به‌ویژه زمانی که تشخیص‌های پزشک برای شما چیزهای چندان رایجی نیستند، به اعداد زیادی نیاز دارید تا حتی شانس پیدا کردن فردی با شرایط مشابه خود را داشته باشید. در توییتر می‌تونید به آسانی افرادی را که اصلاً با آن‌ها ارتباطی ندارید را بیابید و بگویید: سلام، ما علائم مشابه یا تشخیص‌های مشابهی داریم، یا بیماری شما تشخیص داده شده است و بیماری من نه، یا شما در حال حاضر تحقیقاتی انجام داده اید که برای من بسیار مهم خواهند بود.

به گزارش تکناک، تایت می‌گویدکه اثر مگافون توییتر را همچنین برای سازمان‌دهی کمک‌های متقابل، جمع‌آوری کمک‌های مالی، و سایر اشکال تلاش‌های مراقبت از جامعه برای افراد دارای معلولیت مفید کرده است. اگر فقط از همان افراد در حلقه نزدیک خود بارها و بارها کمک بخواهید، فقط تا یک مرحله پیش می‌رود. او می‌گوید اگر توییتر را حذف کنید، اغراق نیست که بگوییم که برخی اقدامات پزشکی اتفاق نمی‌افتند.

از نظر اقتصادی نیز بر مردم تأثیر می‌گذارد. کسانی که برای داشتن مشاغل سنتی تلاش می‌کنند، کل مدل‌های کسب و کار خود را حول توسعه و دستاورد توییتر ساخته اند.

برای Oyewole، توییتر نقش اساسی در رشد تجارت آنلاین ایفا کرده است که او را قادر می‌سازد از خود حمایت کند. او می‌گوید: من نمی‌توانم بیشتر شغل‌ها را انجام دهم، زیرا معلول هستم و با حضور در توییتر، می‌توانم به راحتی تجارت خود را تبلیغ کنم. پلتفرم‌های دیگر از شما می‌خواهند که پولی بپردازید تا کار شما دیده شود. اما با توییتر، می‌توان از طریق پشتیبانی فالوورها، به دستاورد زیادی رسید.

عواملی که توییتر را خاص کرده است

زاکرمن می‌گوید که توییتر در توانایی خود در تقویت صداهای به حاشیه رانده شده، به ابزاری حیاتی برای ایجاد و حفظ جامعه در میان جمعیت‌های آسیب پذیر تبدیل شده است.

او می‌گوید: سال‌ها است که مردم وقتی در یافتن محیط اجتماعی در دنیای واقعی دچار مشکل هستند در شبکه‌های اجتماعی جامعه پیدا می‌کنند، این افراد می‌توانند در اقلیت‌های کوچکی در جوامعی باشند که در آن زندگی می‌کنند یا ممکن است افرادی باشند که دسترسی به دنیای فیزیکی برایشان دشوار است.

فقط یک هفته پس از به دست گرفتن کنترل توییتر، ماسک تیم دسترسی این شرکت را نابود کرد. این بدان معناست که کاری که آن کارمندان انجام می‌دادند تا پلتفرم را برای تعداد هر چه بیشتری از مردم در دسترس قرار دهند متوقف شده است. به عنوان مثال: اضافه کردن توضیحات تصویر به توییت‌ها برای افرادی که دارای اختلال بینایی هستند و به‌روزرسانی صداهای توییتر برای خوشایند کردن آن‌ها برای افراد دارای حساسیت‌های حسی.

این برای بسیاری از کارشناسان تعجب آور نیست، زیرا اشاره کرده اند که اهداف “آزادی بیان” ماسک به نظر می‌رسد با ایجاد یک فضای خوشایند برای طعمه‌های آسان ترول ها و سایر بازیگران بد در تضاد باشد.

به گزارش تکناک، زاکرمن می‌گوید: اگر توییتر به مکانی تبدیل شود که به آزاردهنده‌ها و ترول‌ها اجازه می‌دهد بدون مجازات عمل کنند، تعهد ماسک به آزادی بیان بی‌معنی است. اینکه اجازه دهیم مردم مجبور به سکوت شوند، به اندازه ممنوع  کردن کاربران کم اثر ترین نوع سانسور است.

ماسک همچنین از کارمندان بخش های حقوق بشر، اعتماد و ایمنی محصول، و بخش‌های اخلاقی هوش مصنوعی توییتر کاسته است و به نظر می‌رسد امنیت پلتفرم در حال حاضر رو به نابودی است. روز چهارشنبه، ماسک به فضاهای توییتر رفت تا توضیح دهد که چگونه این پلتفرم به یک پلتفرم رایگان برای کلاهبرداران و ترول ها تبدیل نمی‌شود. روز بعد، سایت مملو از حساب‌های «تأیید شده» جعلی بود و مدیران کلیدی حریم خصوصی و امنیتی استعفا دادند.

 

هزینه خروج از توییتر

برخی از کاربران به سرعت در حال ترک پلتفرم هستند. در روزهای پس از اینکه ماسک خرید 44 میلیارد دلاری خود از توییتر را تکمیل کرد، برآوردهای شرکت تحقیقاتی Bot Sentinel نشان داد که توییتر ممکن است بیش از یک میلیون کاربر را از دست داده باشد. Bot Sentinel دریافت که حدود 877هزار حساب غیرفعال شده و 497هزار حساب دیگر بین 27 اکتبر تا 1 نوامبر به حالت تعلیق درآمده است. طبق گزارش MIT Technology Review، این بیش از دو برابر تعداد معمول از دست دادن حساب کاربری است.

از آن زمان، دانلود Mastodon، جایگزین توییتر به شدت افزایش یافته است، به گزارش شرکت تجزیه و تحلیل داده data.ai که دانلودهای Mastodon در ایالات متحده در بازه 10 روزه 27 اکتبر تا 5 نوامبر، نزدیک به 5هزار درصد افزایش یافته است.

اما حقیقتاً تغییر پلتفرم برای بسیاری از کاربران معلول امکان‌پذیر نیست. زاکرمن می‌گوید: بسیاری از افراد در اجتماعات توییتر حمایت می‌شوند. حذف آن فضا یا انتقال آن به پلتفرم دیگری که در آن مردم باید بفهمند چگونه همه ابزارها و زیرساخت هایی را که برای استفاده از آن پلتفرم نیاز دارند، بازسازی کنند، هزینه زیادی دارد.

برای درو، از دست دادن توییتر به معنای از دست دادن پلتفرم اجتماعی است که او بیشترین دسترسی را به او دارد. آتروفی عضلانی نخاعی درو باعث ضعف عضلانی می‌شود. او می‌گوید: تایپ کردن من کمی طول می‌کشد و نمی‌توانم خودم عکس بگیرم، بنابراین اینستاگرام و تیک‌تاک و سایر پلتفرم‌ها برای من سخت‌تر هستند. با توییتر، می‌توانم به راحتی آنچه را که می‌خواهم بگویم، بدون اینکه از کسی کمک بخواهم یا تمام انرژی و زمان خود را مصرف کنم.

به گزارش تکناک، از آنجایی که همه‌گیری کووید-19 مسائل مربوط به سلامتی و انزوا را برای بسیاری از افراد دارای معلولیت تشدید می‌کند، درو می‌گوید که از دست دادن توییتر به عنوان دروازه‌ای به جهان بسیار وحشتناک خواهد بود. او می‌گوید: شخصاً فالوورهای من به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است و در حال حاضر شاهد وقوع آن هستم. بسیاری از افراد معلول احساس می‌کنند گم‎شده اند، زیرا ما این حس اجتماعی را از دست می‌دهیم. ما چند سالی است که به همه‌گیری رسیده‌ایم و بسیاری از ما هنوز در قرنطینه هستیم، بنابراین این تنها چیزی است که برای ما باقی مانده است.

مشکل جایگزین‌های توییتر مانند Mastodon و Reddit که در آن کاربران خود را در جوامع مختلف سازماندهی می‌کنند، این است که آن‌ها بر اساس موضوع و علاقه حذف می‌شوند. این امر می‌تواند اتحاد مجدد یک جامعه را در یک پلتفرم جدید دشوار کند، و به این معنی است که اگر  برای مثال افراد دارای معلولیت خاص در یک فضای آنلاین خاص متحد شوند، پست های آن‌ها همان گستره وسیع و جهانی سابق را نخواهد داشت. .

تایت می‌گوید: حتی اگر بتوانید به نحوی جادویی همه توییتر معلولیت را به همان پلتفرم رسانه‌های اجتماعی جایگزین منتقل کنید، ما به گونه‌ای در انزوا قرار می‌گیریم که بقیه جهان دیگر مجبور به دیدن ما نشوند. اگر ما را به سایتی سوق دهید که بتوانیم همدیگر را پیدا کنیم، اما دیگران مجبور نباشند ما را ببینند، برای ما بسیار خطرناک است زیرا به حاشیه راندن و پشت سر گذاشتن ما بسیار آسان تر می‌شود.

یکی از بزرگترین نگرانی‌های درو این است که اگر افراد زیادی تصمیم به ترک پلتفرم بگیرند، افراد به حاشیه رانده شده در توییتر به حال خود رها می‌شوند. او می‌گوید: من افراد حاشیه‌نشینی را که می‌روند سرزنش نمی‌کنم زیرا وب‌سایت می‌تواند بدون نظارت و تأیید بر اساس شایستگی‌های واقعی به مکانی ناامن تبدیل شود. اما تا آنجا که متحدان پیش می‌روند، اگر آن‌ها را نداشته باشیم، چیزی نخواهیم داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.