تکنیک چاپ مدار بر روی سطوح منحنی ابداع شد

یک چشم مدل برای اندازه‌گیری فشار هوشمند که از طریق روش جدید ایجاد شده است

در حالی که روند توسعه قطعات الکترونیکی قابل چاپ بسیار امیدوار کننده است،اما چاپ مدارها بر روی سطوح منحنی هنوز بسیار چالش برانگیز است.

به گزارش تکناک، یک تکنیک جدید فرآیند انجام این کار را تا حد زیادی ساده می کند و به طور بالقوه امکان استفاده از انواع جدیدی از دستگاه های الکترونیکی را فراهم می کند.

این روش در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی توسط تیمی به رهبری یوکسوان لیو، یونگ ژو، برندان اوکانر، مایکل ژنگ و جینگیان دونگ توسعه داده شد. این روش دو نقص تکنیک های اخیر برای چاپ مدارها بر روی سطوح موجود را برطرف می کند.

اول از همه، جوهرهای رسانای مورد استفاده در چنین مدارهایی معمولاً دارای مواد اتصال دهنده پلیمری هستند که به آنها کمک می کند در ابتدا به مواد زیرلایه بچسبند. با این حال، این عوامل رسانایی را مختل می کنند، بنابراین یک مرحله اضافی برای حذف آنها پس از چاپ مدار لازم است.

علاوه بر این، چنین مدارهایی معمولاً فقط می توانند مستقیماً روی سطوح صاف چاپ شوند. اینجاست که تکنیک جدید وارد می شود.

digikala

این کار با ایجاد یک قالب شروع می شود، که الگوی میکروکانال ها را در خود جای می دهد و در ادامه الگوی مدار مورد نظر را تشکیل می دهد. از آن الگو برای ایجاد یک غشای الاستومری نازک استفاده می شود تا الگوی میکروکانال بازتولید شود. در نهایت غشای انعطاف پذیر متعاقباً روی سطح هدف منحنی، به سمت پایین کانال اعمال می شود.

سپس یک محلول مایع فاقد عامل اتصال و حاوی نانوسیم‌های نقره و اتانول با عمل مویرگی به غشاء کشیده می‌شود و حفره‌های تشکیل‌شده توسط میکروکانال‌ها را پر می‌کند. پس از خشک شدن محلول، غشاء برداشته می شود و یک مدار نانوسیم نقره ای کاربردی باقی می ماند که با خطوط سطح مطابقت دارد.

در آزمایش‌های اثبات مفهومی که تاکنون انجام شده است، دانشمندان یک لنز تماسی که می‌تواند برای اندازه‌گیری فشار مایع در چشم استفاده شود، یک دستکش لاتکس با حسگرهای فشار یکپارچه که می تواند به روبات ها یا پروتزها حس لامسه بدهد و یک الکترود شفاف انعطاف پذیر که ممکن است در سلول های خورشیدی یا پانل های حساس به لمس استفاده شود ساخته اند.

ژو گفت: ما فکر می‌کنیم از این فناوری برای تولید در مقیاس بالا استفاده کنیم. ما آماده گفتگو با صنایعی هستیم که علاقه مند به کشف پتانسیل این تکنیک هستند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.