تیر گرم ترین ماه ثبت شده در 170 سال گذشته!

جولای 2023 (تیرماه) گرمترین ماه در 170 سال گذشته و از زمان ثبت آمارهای هواشناسی اعلام شده است.

به گزارش تکناک، این آمار اعلام شده توسط ناسا روند نگران کننده ای را دنبال می کند و احتمال زیادی دارد سال 2023 به عنوان گرم ترین سال ثبت شده در تاریخ آمار هواشناسی اعلام شود.

ناسا، NOAA و سایر سازمان‌ها دمای جهانی را با استفاده از ده‌ها هزار ایستگاه هواشناسی در سرتاسر جهان پیگیری می‌کنند، آرشیو کردن این اطلاعات به سال 1850 برمی گردد. دماهای “نرمال” با میانگین گیری داده ها در دوره های چند دهه ای محاسبه می شوند. برای مثال، ناسا از سال 1951 تا 1980 را به عنوان مبنا استفاده می کند. سپس نوسانات دما به عنوان انحراف از میانگین انتخاب شده تعیین می شود.

در سطح جهانی، جولای گرم ترین ماه در هر سال است، زیرا اوج تابستان در نیمکره شمالی که در آن توده‌های خشکی بیشتری وجود دارد، است. داده های ناسا نشان می دهد که امسال میانگین دمای هوای جهانی 1.18 درجه سانتیگراد (2.1 درجه فارنهایت) گرمتر از میانگین جولای بوده است. این رکورد از رکورد قبلی، جولای 2019، 0.24 درجه سانتیگراد (0.43 درجه فارنهایت) پیشی گرفت. در حقیقت گرم ترین ماه های جولای ثبت شده در آمار هواشناسی مربوط به 5 سال گذشته است.

از آنجایی که ناسا و NOAA (ادارهٔ ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا ) از مجموعه داده‌های متفاوتی استفاده می‌کنند، معمولاً ارقام کمی تفاوت دارند، اما همچنان به یک اجماع می‌رسند. NOAA گزارش می دهد که جولای امسال 1.12 درجه سانتیگراد (2.02 درجه فارنهایت) گرمتر از میانگین بوده است. این آمار برای چهل و هفتمین جولای متوالی و پانصد و سی و سومین ماه متوالی، ثبت دمای بالا تر میانگین قرن بیستم را نشان داد.

بر اساس داده‌های NOAA، دمای سطح دریا نیز شاهد اختلاف درجه حرارت 0.99 درجه سانتی‌گراد (1.78 درجه فارنهایت) بالاتر از میانگین بلندمدت بود. این اتفاق احتمالاً به ثبت پوشش کم یخ دریا، چه در سطح جهانی و چه در قطب جنوب، نسبت داده می شود، در حالی که قطب شمال نیز شاهد پوشش کمتر از حد متوسط بوده است.

شاید تعجب آور نباشد که چشم انداز بقیه سال چندان هم خوشایند نیست، زیرا انتظار می رود اثر ال نینو تا سال 2024 ادامه داشته باشد. NOAA 99 درصد این احتمال را می دهد که سال 2023 گرم ترین سال در پنج سال گذشته باشد و همچنین برای سال 2023، 50 درصد شانس در نظر می گیرد که گرمترین سال 170 سال گذشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.