تیمی از ربات های کاوشکر به ماه می روند

 محققان سوئیسی در دانشگاه ETH زوریخ در حال بررسی امکان اعزام یک تیم به هم پیوسته از ربات های کاوشگر پیاده رو و پروازی به ماه هستند.

به گزارش تکناک، در آزمایش‌های اخیر، محققان سه ربات ANYmal را به ابزارهای علمی مجهز کردند تا آزمایش کنند که آیا برای اکتشافات ماه مناسب هستند یا خیر؟ ربات‌های ANYmal شبیه ربات‌های چهارپایی معروف Boston Dynamics هستند، اگرچه در ETH زوریخ در داخل کشور سوئیس ساخته شده اند.

مزایای استفاده از چند ربات

محققان ربات های چهارپا خود را در چندین زمین مختلف در سوئیس و در مرکز نوآوری منابع فضایی اروپا (ESRIC) در لوکزامبورگ آزمایش کردند.

آنها همچنین برنده یک مسابقه اروپایی برای اکتشاف ماه در ESRIC شدند که شامل یافتن و شناسایی مواد معدنی بر روی آزمایش مدل‌سازی شده از سطح ماه بود.

در مقاله جدیدی که در مجله Science Robotics منتشر شده است، محققان نحوه استفاده از تیم ربات هایشان را برای اکتشافات فضایی توضیح می دهند.

فیلیپ آرم، دانشجوی دکترا در گروه تحت رهبری مارکو هاتر، پروفسور ETH توضیح داد: استفاده از ربات‌های متعدد دو مزیت دارد. ربات های انفرادی می توانند وظایف تخصصی را بر عهده بگیرند و آنها را به طور همزمان انجام دهند. علاوه بر این، به لطف کارگروهی، یک تیم رباتی قادر است ضعف برخی از اعضای تیمی خود را جبران کند.

تیم ربات ها به گونه ای طراحی شده اند که تعادل خوبی بین این تخصص و کارگروهی داشته باشند. در طول آزمایش‌ها، دو ربات به‌عنوان متخصص مستقر شدند. یکی از ربات‌ها برای نقشه‌برداری از زمین با طیف‌سنج رامان و دوربین میکروسکوپی و دیگری برای طبقه‌بندی زمین‌شناسی با یک اسکنر لیزری و چندین دوربین برنامه‌ریزی شدند.

ربات سوم وظایف عمومی را بر عهده داشت و قادر بود زمین را نقشه برداری و سنگ ها را شناسایی کند، البته با ابزارهای تخصصی کمتر و در نتیجه دقت کمتر. آرم گفت: این نوع چیدمان امکان تکمیل ماموریت را در صورت نقص عملکرد هر یک از ربات ها ممکن می کند.

ازدحام ربات ها در فضا

جایزه مسابقه ESRIC یک قرارداد تحقیقاتی یک ساله بود تا به آنها کمک کند تا فناوری خود را بیشتر توسعه دهند. محققان اکنون توجه خود را به اشکال مختلف پیمایش معطوف می کنند و در عین حال تمرکز خود را بر ساخت شبکه ای از ربات های به هم پیوسته حفظ می کنند.

سپس، آنها قصد دارند با ربات های چرخدار و پرنده، برای اکتشاف ماه آزمایش انجام دهند. آنها همچنین قصد دارند در یک مرکز کنترل، استقلال ربات های خود را افزایش دهند و آنها را کمتر به دستورات وابسته کنند.

ما قبلاً یک روتورکرافت )هلیکوپتر Ingenuity ناسا( را دیده‌ایم که به آسمان می‌رود و به عنوان پیشاهنگ هوایی برای مریخ‌نورد استقامت عمل می‌کند. شاید طولی نکشید که انبوهی از ربات‌ها را در حال انجام اکتشافات فضایی قبل از مأموریت‌های ارسال خدمه به همان مکان‌های دوردست ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.