جاسوسی مکرر آمریکا از ماهواره های چینی

یک مطالعه چینی ادعا می کند که ایالات متحده آمریکا طی 2 سال اخیر 14 ماموریت جاسوسی بر روی ماهواره های چینی انجام داده است.

به گزارش تکناک، ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP) روز جمعه گزارش داد که ماهواره های برنامه آگاهی موقعیت فضایی ژئوسنکرون (GSSAP) نیروی هوایی ایالات متحده بارها به گران ترین و پیچیده ترین ماهواره های چین در مدار ثابت زمین (GEO) نزدیک شده اند.

این تیم به رهبری کای شنگ، محقق موسسه اپتیک، مکانیک و فیزیک چانگچون، ادعا کرد: نزدیک شدن مکرر ماهواره GSSAP به دارایی‌های فضایی با ارزش چین، تهدیدی جدی برای امنیت آنها است.

ارتش آمریکا در یک سری آزمایش‌های فناوری دفاعی و حمله فضایی، توانایی و قصد خود را برای ایجاد اختلال در استفاده چین از فضا نشان داده است.

ماهواره های GSSAP

ماهواره‌های GEO معمولاً برای پرتاب و نگهداری از ماهواره‌های LEO گران‌تر هستند، زیرا آنها همیشه در موقعیت مشابهی نسبت به زمین قرار دارند.

ماهواره های GEO علاوه بر استفاده برای زیرساخت های حیاتی مانند سیستم های بانکی و مالی، توسط بسیاری از کشورها برای ارتباطات نظامی و نظارت استفاده می شوند.

بر اساس مطالعه چینی، ماهواره‌های GSSAP دارای دوربین‌های نوری با وضوح بالا و ابزارهای نظارت الکترونیکی پیچیده هستند که آنها را قادر می‌سازد عکس بگیرند و به ارسال‌های رادیویی از فضاپیماهای دیگر گوش دهند.

آنها به لطف دوربین های نوری با وضوح بالا می توانند از دیگر ماهواره های GEO، از جمله جزئیاتی مانند آنتن ها و حسگرها، عکس های دقیق بگیرند.

طبق تحقیقات چینی، ماهواره‌های جاسوسی ایالات متحده معمولاً تصمیم می‌گیرند از نقطه‌ای مناسب به اهداف خود نزدیک شوند.

هنگامی که ماهواره هدف در “منطقه مشاهده نور پایین” است، یا زمانی که خورشید مستقیماً پشت ماهواره GSSAP قرار دارد و به ماهواره هدف می تابد، این برای ماهواره های GSSAP مزیت به شمار می آید.

از سوی دیگر، اگر ماهواره هدف در “منطقه مشاهده نور بالا” ماهواره GSSAP باشد، که در بین ماهواره GSSAP و خورشید قرار می گیرد، سودمند نخواهد بود.

در این شرایط، نور پراکنده خورشید ممکن است مانع از تصویربرداری شود و کسب اطلاعات دقیق در مورد جسم را دشوارتر کند.

پاسخی به سوال که چرا این گزارش اکنون فاش شده است وجود ندارد

به گفته یک کارشناس مستقر در پکن، تماس‌های نزدیک در فضا معمولاً مخفی نگه داشته می‌شوند، زیرا ارتش ممکن است چنین مواردی را حساس یا طبقه‌بندی شده در نظر بگیرد و از این بیم دارد که افشای آن نقاط قوت یا ضعف خود را در معرض دید سایر کشورها قرار دهد.

اگرچه موسسه مستقر در چانگچون، بخشی از آکادمی علوم چین، سابقه طولانی در تولید فناوری لیزر، سنجش از دور و اپتیک فضایی برای برنامه فضایی چین دارد، اما چین هنوز توضیح نداده است که چرا اکنون این اتفاق را فاش کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.