جام جهانی قطر؛ اولین‌ها در فناوری

جام جهانی قطر؛ اولین‌ها در فناوری

جام جهانی قطر از آن جهت متفاوت با ادوار گذشته این رویداد مهم فوتبالی است که فناوری های به کار رفته در آن در نوع خود بی نظیر و کاملا پیشرو است.

به گزارش تکناک به نقل از سیناپرس، جام جهانی پیش رو در قطر می تواند از بسیاری جهات، انقلابی باشد. این رویداد از سوی کارشناسان با عنوان جام جهانی اولین ها توصیف شده و شاید این عبارت، توصیفی مناسب برای جام جهانی آینده ۲۰۲۲ باشد که قرار است در پایان ماه جاری به میزبانی قطر آغاز شود.

قطر ۲۰۲۲ اولین باری است که یک کشور مسلمان میزبان جام جهانی است. همچنین این اولین بار است که جام جهانی در اواسط فصل لیگ های فوتبال اروپا برگزار می شود. ناگفته نماند که هر استادیوم محل برگزاری جام جهانی در فاصله یک ساعتی از یکدیگر قرار دارند و این اولین جام جهانی فشرده در نوع خود است.

با این حال، جام جهانی قطر، به ویژه از نظر نوآوری های تکنولوژیکی، نویدهای بسیار بیشتری را می دهد و عاشقان فناوری می توانند در کنار جادوی مستطیل سبز، با فناوری های فوق مدرنی مواجه شوند که تاکنون در هیچ رویداد ورزشی استفاده نشده بود.

با توجه به تعداد تغییرات نوآورانه ای که در  جام جهانی ۲۰۲۲ را می دهد، تجربه هواداران فوتبال به خودی خود می تواند شاهد تغییراتی انقلابی باشد. در این گزارش قصد داریم نگاهی به نوآوری های تکنولوژیکی بیندازیم که قرار است در جام جهانی پیش رو طرفداران، بازیکنان و سایرین را شگفت زده  کند.

فناوری خنک کننده پیشرفته استادیوم ها

هفت استادیوم از هشت استادیوم جام جهانی ۲۰۲۲ دارای فناوری خنک کننده پیشرفته هستند. این فناوری یک سیستم انقلابی است که هوای داخل استادیوم را در قلب کویر سوزان قطر خنک نگه می دارد. اشتباه نکنید منظور ما از هوای داخل استادیوم، تنها زمین بازی نیست بلکه جو داخل ورزشگاه و سکوهای تماشاچیان نیز در دمای مطلوبی خواهد بود. تنها استادیومی که این فناوری خنک ‌کننده پیشرفته را ندارد، به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی ساحل به طور طبیعی هوای خنکی داشته و  تهویه می‌شود.

بر اساس اطلاعات موجود، یک مرکز انرژی در نزدیکی هر استادیوم وجود خواهد داشت که از آنجا آب سرد با یک خط لوله به محل برگزاری مسابقه آورده می شود. پس از آن این آب خنک از رادیاتورهای ویژه ای عبور کرده و دمنده های قوی باد خنک و هوای سرد را به زمین بازی و محل نشستن تماشاگران هدایت می کنند.

این اولین بار است که قرار است چنین فناوری در جام جهانی توسط هواداران و بازیکنان تجربه شود.

استادیوم کاملا قابل حمل

یکی از استادیوم های میزبان برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ – استادیوم ۹۷۴ نام دارد که  ممکن است بعد از جام جهانی وجود نداشته باشد! در واقع استادیوم ۹۷۴ یک سازه کاملاً جداشدنی است. این استادیوم با استفاده از کانتینرهای حمل و نقل و قاب های فولادی ساخته شده است. طراحی استادیوم آن را از نظر بصری جذاب کرده و در عین حال با توجه به اینکه مواد کمتری در مقایسه با یک استادیوم سنتی در آن استفاده شده است، مقرون به صرفه بودن را نیز تضمین می کند.

گفتنی است این اولین استادیوم در تاریخ فوتبال و برگذاری رقابت های جهانی است  که به طور کامل قابل جداسازی بوده و می توان آن را به سرعت نصب و سپس جمع آوری کرد. ورزشگاه ۹۷۴ میزبان هفت بازی جام جهانی تا مرحله یک هشتم نهایی خواهد بود.

رونمایی از مدرن ترین توپ فوتبال در تاریخ

الرحلا (Al Rihla)، توپ رسمی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲، محصولی کاملا نوآورانه است. این توپ توسط شرکت آدیداس طراحی شده و دارای یک فناوری ارتباطیاست که داده های مسابقه را بلادرنگ به داوران مستقر در مرکز VAR منتقل می کند. طی جام جهانی قطر، این فناوری با تکنولوژی جدید آفساید نیمه خودکار فیفا همکاری خواهد کرد. این توپ دارای سیستم تعلیق جدید آدیداس در مرکز بوده و به سنسور حرکتی مجهز است. این اولین باری است که یک توپ مسابقه در  جام جهانی از این فناوری بهره می‌برد.

فناوری آفساید نیمه خودکار

در طول جام جهانی ۲۰۲۲ انقلاب های تکنولوژیکی در زمین بازی نیز رخ خواهد داد. فیفا پیش از این اعلام کرده بود که از فناوری آفساید نیمه خودکار در جام جهانی قطر استفاده خواهد شد.

این فناوری شامل یک ابزار پشتیبانی برای داوران خواهد بود که به آنها کمک می کند تا در طول مسابقات تصمیمات آفساید دقیق، سریع و قابل تکرار بگیرند.

این فناوری جدید دارای ۱۲ دوربین ردیابی در اطراف استادیوم به غیر از سنسور درون توپ  خواهد بود و هر بار که توپ برای بازیکنی در موقعیت آفساید فرستاده شود، یک هشدار خودکار برای کمک داور ویدیویی ارائه می کند. به این ترتیب برای تعیین آفساید بودن یا نبودن یک موقعیت، نیازی به تکرارهای طولانی VAR نخواهد بود.

تماشای مسابقات توسط افراد نابینا و کم بینا

خبر بسیار خوب در حوزه فناوری های پیش رو این است که حتی هواداران کم بینای فوتبال نیز به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دسترسی خواهند داشت. قرار است در مسابقات قطر از یک محصول انقلابی به نام  Bonocle  رونمایی شود که محتوای دیجیتالی جام جهانی را به خط بریل تبدیل کرده و به طرفداران نابینا و کم بینا اجازه می‌دهد به طور همزمان به شرایط بازی واقف بوده و از جام جهانی لذت ببرند.

این فناوری به جامعه نابینایان در سراسر جهان این امکان را می‌دهد تا جام جهانی ۲۰۲۲ را به روش ‌های جدیدی که قبلاً هرگز در دسترس نبود، تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.