جدیدترین رتبه جهانی ایران در نوآوری اعلام شد

جدیدترین رتبه جهانی ایران در نوآوری اعلام شد

جدیدترین گزارش ۲۰۲۳ شاخص نوآوری نشان می‌دهد ایران رتبه ۶۲ را از میان ۱۳۲ اقتصاد جهان کسب کرده است.

به گزارش تکناک، همچنین طبق این ارزیابی رتبه ۸۷ ایران در نهاده‌های نوآوری حکایت از کاهش این رتبه نسبت به سال قبل دارد؛ به این معنی که سرمایه‌گذاری و منابع ایران برای فعالیت‌های نوآورانه کاهش یافته و یا بهبود چشمگیری نداشته است.

شاخص جهانی نوآوری (GII) یا Global Innovation Index  هر ساله عملکرد اکوسیستم نوآوری اقتصادهای سراسر جهان را بر اساس قابلیت‌های نوآوری آنها رتبه‌بندی می‌کند. این ارزیابی‌ها شامل حدود ۸۰ شاخص است که معیارهای مربوط به محیط سیاسی، آموزش، زیرساخت‌ها و خلق دانش در هر اقتصاد را شامل می‌شود.

در گزارش جهانی نوآوری (GII) ۲۰۲۳، عملکرد نوآوری اقتصادی‌ها در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس گزارش ۲۰۲۳، ایران در این گزارش در جایگاه ۶۲ از میان ۱۳۲ اقتصاد جهان رتبه‌بندی شده است. این رتبه نشان‌دهنده میزان قابلیت‌های نوآوری و عملکرد نوآوری در اقتصاد ایران است، به گونه‌ای که از سال گذشته، ایران توانسته است ۷ رتبه بهبود یابد و در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی دومین کشور نوآور باشد.

جمهوری اسلامی ایران در میان ۳۷ کشور در گروه با درآمد متوسط رو به پایین، به رتبه ۶ از نظر اقتصادی دست یافته است، همچنین ایران رتبه ۲ در بین ۱۰ اقتصاد کشورهای جنوب و مرکز آسیا را از آن خود کرده است.

در این گزارش آمده است ایران رتبه ۸۷ در نهاده‌های نوآوری را دارد که نشان می‌دهد نسبت به رتبه سال قبل پایین‌تر است. این عدد نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری و منابع ایران برای فعالیت‌های نوآورانه کاهش یافته یا بهبود چشمگیری نداشته است.

علاوه بر آن ایران در بروندادهای نوآوری در رتبه ۴۸ قرار دارد که نسبت به رتبه سال قبل نیز کمتر است. این نشان می‌دهد که نتایج فعالیت‌های نوآوری ایران نیز نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته یا بهبود نیافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.